Hornblom
Veteran
- Joined
- 7 Apr 2021
- Messages
- 17
*** SPOILERVARNING för Arialkes gunstlingar ***
Jag spelleder Sirenens Klagan och min grupp har bordat två skepp på ganska kort tid. Vi har haft en del strider som har blivit "för enkla" så jag har försökt ge spelarna mer jämnt motstånd. Men när det är mycket som står på spel så blir det lätt att ingen sida viker ner sig, motståndarna kan vara fanatiska och vägrar fly osv. Jag vill helst undvika att varje strid pågår tills flera motståndare dör, men samtidigt behöver ju striderna innebära en risk, åtminstone när spelarna har valt att använda våld/borda framför andra alternativ. Jag behöver fler sätt att lösa striden utan att det blir för lätt.
Har ni någon bra regel för att knuffa karaktärer överbord under en strid? När någon har förlorat all Gard, tänker jag? Som ett sätt att komma närmare ett avgörande utan att många dör. Tänker också använda tydligare golvplaner så att motståndarna kan få över striden till spelarnas skepp och ta gisslan om de får övertag. Att fienden ger sig under vissa villkor men att de får bättre stats så att det tar längre tid kan också funka. Vad tänker ni om detta?
Jag spelleder Sirenens Klagan och min grupp har bordat två skepp på ganska kort tid. Vi har haft en del strider som har blivit "för enkla" så jag har försökt ge spelarna mer jämnt motstånd. Men när det är mycket som står på spel så blir det lätt att ingen sida viker ner sig, motståndarna kan vara fanatiska och vägrar fly osv. Jag vill helst undvika att varje strid pågår tills flera motståndare dör, men samtidigt behöver ju striderna innebära en risk, åtminstone när spelarna har valt att använda våld/borda framför andra alternativ. Jag behöver fler sätt att lösa striden utan att det blir för lätt.
Har ni någon bra regel för att knuffa karaktärer överbord under en strid? När någon har förlorat all Gard, tänker jag? Som ett sätt att komma närmare ett avgörande utan att många dör. Tänker också använda tydligare golvplaner så att motståndarna kan få över striden till spelarnas skepp och ta gisslan om de får övertag. Att fienden ger sig under vissa villkor men att de får bättre stats så att det tar längre tid kan också funka. Vad tänker ni om detta?