Jag tycker att man ska vara försiktig med att skapa för mycket detaljer kring tvåhandsvapen och vapenfattningar. Tvåhandsfattning gör att man kan använda mer styrka vilket gör det möjligt att göra vapnet längre, balanserat för kraftfullare hugg, större skäryta eller bättre precision, men på det stora hela så konstrueras vapen för en viss fattning. Bastardsvärd är mer en modern klassning för vapen där det inte tydligt syns om det är konstruerat för att användas med en eller två händer. Användaren av ett tvåhandssvärd kan fortfarande släppa med ena handen och använda vapnet om situationen kräver det, på samma sätt kan man tillfälligt greppa enhandssvärdet med två händer för att få mer precision eller kraft.
Jag ser det mer som en detalj som försvinner i rundorna. Jag är helt med på att en spelare kan beskriva hur rollpersonen släpper tvåhandssvärdet med ena handen, för att greppa en sejdel och kasta mot en flyende goblin. Eller att de anfaller riddaren med vilda hugg för att plötsligt greppa svärdet med två händer och med en kraftig stöt för den genom visiret med sådan kraft att bladet går ut genom nacken. Det ger inga plus eller minus (mer än vad vapnet är konstruerat för), det är normal användning av ett vapen under strid.
Jag ser det mer som en detalj som försvinner i rundorna. Jag är helt med på att en spelare kan beskriva hur rollpersonen släpper tvåhandssvärdet med ena handen, för att greppa en sejdel och kasta mot en flyende goblin. Eller att de anfaller riddaren med vilda hugg för att plötsligt greppa svärdet med två händer och med en kraftig stöt för den genom visiret med sådan kraft att bladet går ut genom nacken. Det ger inga plus eller minus (mer än vad vapnet är konstruerat för), det är normal användning av ett vapen under strid.