CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Jag tror att den grundläggande förändring som bäst gagnar spelet och bäst utgör grund för övriga regeltweaks är att sätta Korruptionströskeln till karaktärens fulla Viljestark-värde, inte hälften.
Inte nog med att det löser problemet med att slå T6, det lämnar andrum för alla övriga regler med; som att få korruption från att lära sig mystiska förmågor, artefakter eller attacker från styggelser med.
Efter denna intro, lite mer specifika antaganden för spelet så som jag vill att det ska fungera:
* En skolad mystiker kommer ta Viljestark 15 eller nästan 15. Det är alltså rimligt att anta att en mystiker kommer ha detta värde; reglerna får lov att utgå från detta.
* Jag älskar idén att man måste inte vara skolad i magiska traditioner för att kunna kasta spells och ritualer. Men jag vill att reglerna ska stödja mer än konceptet "självlärd besvärjare", jag vill att även krigare och tjuvar som tar/får/drabbas av mystiska förmågor ska kunna fungera. Och dessa kan inte antas ta Viljestark 15. Det är okej att utgå från att besvärjaren inte överlever länge med Viljestark 5, men ett genomsnittligt värde (Viljestark 10) måste reglerna kunna hantera.
* En helt omagisk hjälte (krigare eller tjuv) måste fungera även med Viljestark 5. Med andra ord, det får inte vara en dold fälla i spelet; spelaren ska inte behöva ångra att hon satte Viljestark 5. (Iallafall inte så starkt som nu)
Tyvärr uppfyller dagens regler enbart det första av dessa kriterier. Reglerna för korruption är så hårda att det i praktiken enbart är karaktärer med högre än genomsnittlig Viljestark som alls kan använda mystiska förmågor, och på lite sikt är det enbart Viljestark 15 som gäller.
Jag tycker det är rimligt att en oskolad karaktär ska kunna skaffa sig mystiska förmågor till en kostnad av 3 permanent korruption; dvs antingen en förmåga upp till mästarnivå (eller tre novis-förmågor etc). Men med dagens system innebär Viljestark 10 en korruptionströskel på 5-3=2! Detta är helt ospelbart, något som jag hoppas ni inser utan vidare förklaring.
På liknande sätt får en krigare med Viljestark 5 en korruptionströskel på 3. Inledningsvis kan detta synas mycket mera spelbart, eftersom karaktären inte är byggd för att kasta spells alls. Men de äventyr som hittills skapats visar med önskvärd tydlighet hur nära avgrunden denna karaktär balanserar, redan som helt okorrumperad hjälte. Såfort det blir tal om att slåss mot korrumperande styggelser eller magiska artefakter som enbart kan bindas via korruption blir värdet smärtsamt begränsande. En enda styggelseattack kan ta karaktären från helt oskyldig till omvandlad styggelse i ett enda hugg!
* Utöver detta tycker jag det är förutsägbart på ett tråkigt vis att skolade mystiker får en (1) korruptionspoäng varje gång de kastar magi, dvs att det inte finns någon variation (ingen tärning kastas; du vet exakt hur många spells du kan kasta)
* Vidare tycker jag det är mycket konstigt att kostnaden för att binda magiska föremål till sig är en korruptionspoäng eller en erfarenhetspoäng. Detta är två helt ojämbördiga kostnader!! Kan du välja XP gör du alltid det!
* Dessutom händer det flera gånger i äventyren att en karaktär blir utsatt för stark stress och därmed förvandlas till en Styggelse. Detta saknas i reglerna helt.
Min slutsats är att alla problem orsakas av en enda sak: att korruptionströskeln satts till halva Viljestark. Detta spann (från två till åtta) är helt enkelt inte brett nog; det finns inte "design space" för någon variation: det enda praktiskt användbara korruptionsstraffet blir ett (1) poäng.
Håller du med om detta presenterar jag ett alternativt system här nedan:
Inte nog med att det löser problemet med att slå T6, det lämnar andrum för alla övriga regler med; som att få korruption från att lära sig mystiska förmågor, artefakter eller attacker från styggelser med.
Efter denna intro, lite mer specifika antaganden för spelet så som jag vill att det ska fungera:
* En skolad mystiker kommer ta Viljestark 15 eller nästan 15. Det är alltså rimligt att anta att en mystiker kommer ha detta värde; reglerna får lov att utgå från detta.
* Jag älskar idén att man måste inte vara skolad i magiska traditioner för att kunna kasta spells och ritualer. Men jag vill att reglerna ska stödja mer än konceptet "självlärd besvärjare", jag vill att även krigare och tjuvar som tar/får/drabbas av mystiska förmågor ska kunna fungera. Och dessa kan inte antas ta Viljestark 15. Det är okej att utgå från att besvärjaren inte överlever länge med Viljestark 5, men ett genomsnittligt värde (Viljestark 10) måste reglerna kunna hantera.
* En helt omagisk hjälte (krigare eller tjuv) måste fungera även med Viljestark 5. Med andra ord, det får inte vara en dold fälla i spelet; spelaren ska inte behöva ångra att hon satte Viljestark 5. (Iallafall inte så starkt som nu)
Tyvärr uppfyller dagens regler enbart det första av dessa kriterier. Reglerna för korruption är så hårda att det i praktiken enbart är karaktärer med högre än genomsnittlig Viljestark som alls kan använda mystiska förmågor, och på lite sikt är det enbart Viljestark 15 som gäller.
Jag tycker det är rimligt att en oskolad karaktär ska kunna skaffa sig mystiska förmågor till en kostnad av 3 permanent korruption; dvs antingen en förmåga upp till mästarnivå (eller tre novis-förmågor etc). Men med dagens system innebär Viljestark 10 en korruptionströskel på 5-3=2! Detta är helt ospelbart, något som jag hoppas ni inser utan vidare förklaring.
På liknande sätt får en krigare med Viljestark 5 en korruptionströskel på 3. Inledningsvis kan detta synas mycket mera spelbart, eftersom karaktären inte är byggd för att kasta spells alls. Men de äventyr som hittills skapats visar med önskvärd tydlighet hur nära avgrunden denna karaktär balanserar, redan som helt okorrumperad hjälte. Såfort det blir tal om att slåss mot korrumperande styggelser eller magiska artefakter som enbart kan bindas via korruption blir värdet smärtsamt begränsande. En enda styggelseattack kan ta karaktären från helt oskyldig till omvandlad styggelse i ett enda hugg!
* Utöver detta tycker jag det är förutsägbart på ett tråkigt vis att skolade mystiker får en (1) korruptionspoäng varje gång de kastar magi, dvs att det inte finns någon variation (ingen tärning kastas; du vet exakt hur många spells du kan kasta)
* Vidare tycker jag det är mycket konstigt att kostnaden för att binda magiska föremål till sig är en korruptionspoäng eller en erfarenhetspoäng. Detta är två helt ojämbördiga kostnader!! Kan du välja XP gör du alltid det!
* Dessutom händer det flera gånger i äventyren att en karaktär blir utsatt för stark stress och därmed förvandlas till en Styggelse. Detta saknas i reglerna helt.
Min slutsats är att alla problem orsakas av en enda sak: att korruptionströskeln satts till halva Viljestark. Detta spann (från två till åtta) är helt enkelt inte brett nog; det finns inte "design space" för någon variation: det enda praktiskt användbara korruptionsstraffet blir ett (1) poäng.
Håller du med om detta presenterar jag ett alternativt system här nedan: