Nekromanti Regelböcker är inte rättesnören, utan åsikter

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nässe said:
Håller helt med dig vad gäller motståndstabeller, vapenskada, hur man sköter en jaktscen med regler etc. Är det inte kul så ändrar man det.

Min poäng var nog mer att olika sorters regler är... olika.
Jag tror nog att det mer eller mindre är underförstått att boken Han läser och även hans inlägg främst gäller tradspel. You know, de där 99.9%:en av rollspelandet som försiggår utanför wrnu =)

Nässe said:
Om man bryter den regeln så kan man lägga av att spela spelet.
Varför det, om man har roligt? Det kanske inte är samma spel längre, men om man fått en kreativ gnista från AW som skapat en rolig kampanj, spelar det då verkligen ngon roll huruvida man följer reglerna så som de skrivits?

Rickard

Urverk speldesign
Regelböcker är inte rättesnören, utan ... [OT]

Givet detta, lite intressant att den bok du läser heter "laws". Jag antar att även den (som jag inte vet något om) också är att betrakta som en sorts åsikter att bända och tillämpa mest man vill...? Man kanske skulle titta på den.
Ja, det är en mans åsikter och reflektioner om rollspelsmediet. Jag tänkte kanske slänga ur mig en recension om den någon gång.

/Han som kan säga att trådstarterna är hans tankar och insikter som han får när han läser boken och inget som han direkt citerar ur boken

Nässe

Myrmidon
Jag tror nog att det mer eller mindre är underförstått att boken Han läser och även hans inlägg främst gäller tradspel. You know, de där 99.9%:en av rollspelandet som försiggår utanför wrnu =)
Sant :gremsmile:

Jag kopplar diskussionen mycket till Han´s eget rollspelsskapande. Matiné recenserades för ett bra tag sedan i Fenix och om jag inte minns fel så blev Han irriterad eftersom man inte tog hänsyn (enligt honom) till att en stor del av spelet var så-här-spelar-du-regler men att recensenten inte såg dem, utan bara de "hårda" reglerna. Matiné utan att använda sig av tipsen i sitt spelledande känns meningslöst tycker jag. Därför är jag lite förvånad över att han menar att man ska se reglerna som lite tänkvärda tips och spela-såhär, eftersom det känns som om han själv skrivit ett spel vars hela grund och mening är reglerna för hur man spelleder.

Även om de flesta spelar traddiga spel så tror jag att det finns en röresle mot neotrad där man hjälper gruppen med sådant som tidigare legat utanför regelsystemet. Man för-regligar till exempel rollpersonernas relationer, drivkrafter, hur samtalet sker mellan SL och spelarna, spelarnas inflytande i att skapa världen etc. Som i Noir. Och då kan det ändå vara en vettig poäng att säga att det finns regler man kan strunta i och sådana som man inte kan strunta i.

Varför det, om man har roligt? Det kanske inte är samma spel längre, men om man fått en kreativ gnista från AW som skapat en rolig kampanj, spelar det då verkligen ngon roll huruvida man följer reglerna så som de skrivits?
Detta är kanske en grundläggande skillnad mellan spel och spel, där vissa spel är skrivna utifrån en enda grundläggande tanke där allt strålar samman mot samma mål. Världen är reglerna, reglerna visar upp världen.

Den andra typen av spel har ett gäng ihopslängda regler som är utbytbara delar. Vissa delar av världen omfattas och beskrivs av regler, andra inte alls. Här kan man byta regler fram och tillbaka utan att det faller ihop.

I AW innebär troligtvis en ändrad regel att man inte har kul eftersom allt hänger ihop med varandra.

Om jag inte följer regeln Spela för att se vad som kommer hända utan istället har en tydlig story-line och en massa meta-plot så kommer inte karaktärernas moves att fungera. Det rollpersonerna gör och deras resultat på movsen,d eras val kommer att krocka med mitt spelledande och mina förberedelser. Dessutom kommer inte de mjuka reglerna för hur vi runt spelbordet har en gemensam konversation om fantasivärlden att fungera. Om jag redan vet vad som kommer ske så blir det omöjligt att följa regeln Ställ frågor till spelarna och bygg på svaren (Varför hatar du honom?, Vad får dig att inse att du är i trubbel? Hur känner ni varandra sedan tidigare? Hur ser staden ut?). Det blir dessutom omöjligt att låta spelarna genom sina handlingar visa vad de vill bry sig om i världen och handlingen, vilket är en outtalad men mycket viktig och tydlig grund i hela spelkonceptet. Det finns inga beliefs eller nycklar i AW eftersom spelarna genom sitt interagerande med världen visar vad de tycker är viktigt- och detta fungerar bara om SL är följsam och bygger händelserna på vad spelarna gör. Om SL har en färdig agenda så kan han inte också bygga på det spelarna gör och då bygger han alltså inte på vad spelarna visar upp att de vill göra och vad de tycker är kul. Hela överenskommelsen faller.

Om man skulle ändra en så liten sak som att höja all vapenskada med två så skulle plötsligt alla rollpersonerna kunna dö på ett enda skott. Vi skulle få ett helt annat spelarbeteende och det skulle plötsligt bli en helt annan värld som vi iscensatta. Från Mad Max till realism. Vi spelar inte längre spelet eftersom reglerna inte längre iscensätter världen.

Samma sak skulle hända om vi tog bort reglerna för gäng (plus i skada och minus på den egna skadan om man har ett större gäng än den man slåss med). Plötsligt har vi inte en värld där man tjänar på att gå ihop och slåss fler mot en. Det skulle leda till att en stor del av världen och konceptet försvann och förstördes. Hur funkar efter katastrofen scenario där man inte tjänar på att gå ihop i grupper för skydd och trygghet. Där man inte vinner på att vara många som slåss mot en. Genast har man som person i den här världen inte längre ett incitament att stanna i grupper, stå ut med socialt tryck, anpassa sig, underkasta sig ledaren- eftersom man inte tjänar på att vara en större grupp.

Världen och settingen är ihopbyggda med reglerna och reglerna visar upp världen centrala koncept.

Då kan man inte längre ändra saker utan att det får väldigt stora konsekvenser för vad man spelar och hur "mekaniken" i den världen fungerar.

Så tänker jag

/ Nils

När jag tänker på trad-spel som Eclipse Phase så känner jag bara bläää, vilket tradigt spel. Där känns det verkligen som om jag skulle skitit i alla reglerna, snott lite av världen och skapat ett system som funkar och som iscensätter världens grundläggande koncept, som Simon jobbar med.

Vi ska snart dra igång en Changelling-kampanj här i Malmö. Där känner jag egentligen samma sak. Reglerna intresserar mig inte särskilt mycket. Jag vet att de kommer att finnas där, och det känns väl ok viktigt att hålla lite koll på dem för att kunna avgöra vilken magi jag kan göra och så- men jag vet att reglerna kommer inte att visa upp konceptet och världen, så det känns inte intressant om vi kör med dem, utan dem, eller med helt andra regler.

Nässe

Myrmidon
Re: Regelböcker är inte rättesnören, utan ... [OT]

Han said:
Givet detta, lite intressant att den bok du läser heter "laws". Jag antar att även den (som jag inte vet något om) också är att betrakta som en sorts åsikter att bända och tillämpa mest man vill...? Man kanske skulle titta på den.
Ja, det är en mans åsikter och reflektioner om rollspelsmediet. Jag tänkte kanske slänga ur mig en recension om den någon gång.

/Han som kan säga att trådstarterna är hans tankar och insikter som han får när han läser boken och inget som han direkt citerar ur boken
Är inte poängen att det faktiskt finns en enda lag som man ska följa. Den står i kursivt någonstans i början. Minns inte vad den är men typ- SL ska se till att alla har kul, eller något sådant.

/ Nils

krank

Nässe said:
Då kan man inte längre ändra saker utan att det får väldigt stora konsekvenser för vad man spelar och hur "mekaniken" i den världen fungerar.

Så tänker jag
Jag håller med; det är väl mest att jag inte tycker "stora konsekvenser" är lika med "kan lika gärna sluta spela" eller så. Stora konsekvenser kan vara bra, om man inte upplever att originalreglerna är givande.

Jag känner till exempel ett instinktivt motstånd mot en hel del indieregler, eftersom de sätter regler på sådant jag hellre gör utan regler. Det hör samman med att just jag verkligen, verkligen hatar tärningar och siffror och gärna förpassar dylikt till brädspel eller till situationer i rollspel som verkligen, verkligen inte kan göras intressanta utan siffror och tärningar. Däremot gillar jag spelvärlden i flera indiespel, jag skulle helt klart kuna tänka mig spela Summerland eller Evolutionens Barn med mer traddiga regler eller åtminstone regler som höll sina kladdiga regler borta från mitt awesome.

Med det sagt tycker jag att man kan skilja på regelmekanik och konventioner. Konventioner behöver inte alls vara lika störande... Jag inser att båda kan kallas "regler", men jag tycker nog att när vi talar om "regler" så menar vi för det mesta "regelmekanik".

Stora delar av AW's rena regelmekanik är jag oerhört oförtjust i. Moves och sånt. Jag har tyvärr inte testat spelet ännu eller ens läst helheten, men för mig känns det som att det skaver något oerhört med den sortens "tänk" i hur rollpersonerna funkar. Däremot konventioner som att vara ett fan av rollpersonerna och så tycker jag känns awesome.

Jag vet inte, jnu börjar jag känna mig som att jag schabblar bort mig... men min huvudpoäng är att det är tramsd att antyda att man "lika gärna kan sluta spela" bara för att man ändrat på ett spel så att det passar ens egen smak bättre. Jag kan gilla delar av ett spel utan att gilla andra, och att så ändra de delar jag ogillar känns självklart och naturligt. Precis som jag gör som självständig regissör med ett manus, eller som jag som datornörd gör med min dator. Rollspelets uppgift är att ge mig det jag vill ha; det är därför jag spelar rollspel.

Jag fattar och respekterar att andra föredrar spel som visar nya sätt att tänka och spela, men jag frustreras ibland av trams som att jag "gör fel" när jag anpassar något efter mig istället för att anpassa mig efter spel.

Rickard

Urverk speldesign
Som en följdeffekt av detta: jag anser numera att när folk skriver husregler till ett spel är det inget mer än att författarens åsikter och spelledarens (spelgruppens) åsikter går isär i hur ett rollspel ska gå tillväga. I en perfekt värld, finn ditt eget spel och du behöver inte modifiera det.
På detta svarar du...

Sitter och funderar på vad som är poängen med att skriva eller läsa eller spela spel om det bara är lite lösryckta åsikter som man kan strunta i. Varför då inte bara spela utan några spel alls- bara köra rollspel friform utan några böcker, sluta skriva rollspel, sluta hitta på regler?
Vari tycker du själv att det där var relaterat till det jag skrev?

I många fall vet inte spelledaren om sina egna åsikter om hur rollspel ska gå tillväga. Dessa konventioner (första rubriken) är normalt såpass fast grundade i hur spelgruppen tycker att rollspel går tillväga att de inte ens reflekterar över sådana saker. Därför kan spelet ha "vissa kassa regler" som måste "fixas" (husreglas) för att anpassas till spelgruppen.

Det tycker jag indiespelen gör bra, nämligen försöker ändra hur folk ska spela för att få uppleva just det spelet.

Robins Lag tycker jag har en hel del problem, även om den är bra. Han skiljer tex ut att spelet är, vad är det 30% av det roliga och spelledaren är 70% av det roliga, eller något sådant.

/.../

Han missar då att vissa spel har regler som gör just dessa saker- och som är till för SL att vara just den där SLn som Robin pratar om. Nycklar i Solar är till för att spelaren ska definiera vad han tycker är kul.
Boken är skriven 2002. Jag hade upphöjt mannen till Gud om han förutsett spel som Solar System och andra indiespel och tog de i sin utläggning. Jag märkte och hade i åtanke rätt snabbt vad Robin D. Laws utgick ifrån när han skrev spelet. Han har många bra punkter utifrån de preferenser han hade att utgå från vid 2002.

/Han som tänkte diskutera om boken i någon annan tråd

Nässe

Myrmidon
Han said:
Som en följdeffekt av detta: jag anser numera att när folk skriver husregler till ett spel är det inget mer än att författarens åsikter och spelledarens (spelgruppens) åsikter går isär i hur ett rollspel ska gå tillväga. I en perfekt värld, finn ditt eget spel och du behöver inte modifiera det.
På detta svarar du...

Sitter och funderar på vad som är poängen med att skriva eller läsa eller spela spel om det bara är lite lösryckta åsikter som man kan strunta i. Varför då inte bara spela utan några spel alls- bara köra rollspel friform utan några böcker, sluta skriva rollspel, sluta hitta på regler?
Vari tycker du själv att det där var relaterat till det jag skrev?
Nä, det kanske var att ta i lite för mycket att påstå att du sa att man bara ska glutta på texterna och sedan skita i dem. Så menar jag egentligen inte att du sa. Jag har däremot en genuin fundering kring varför man ska köpa nya regler och världar eller skapa nya spel.

Vad är poängen?

För min del är det för att få nya upplevelser, lära mig nytt, få rollspelsupplevelser som jag tidigare inte nått. Och för mig sker det då jag testar nya spel- där jag använder reglerna rakt av utan att klippa eller modda. 98% av alla spel och alla rollspelsprodukter jag läser använder jag inte eftersom de i min smak är dåliga. Men de som är bra är bra eftersom de som helhet ger mig något nytt.

Jag tror mycket på att begränsningar gör att man utvecklas och förändras. Då man tvingas trycka in sig själv i ett nytt spels skal så ändras ens sätt att spela rollspel- man upplever ngt nytt. Om man plockar ut någon grej från ett system och kör ihop det med den spelstil som man alltid använt så tror jag inte man utvecklas och förnyar sig. Tror det var därför som jag upplevde det som lite provocerande att påstå att "Regelböcker är inte rättesnören utan åsikter".

Robins Lag tycker jag har en hel del problem, även om den är bra. Han skiljer tex ut att spelet är, vad är det 30% av det roliga och spelledaren är 70% av det roliga, eller något sådant.

/.../

Han missar då att vissa spel har regler som gör just dessa saker- och som är till för SL att vara just den där SLn som Robin pratar om. Nycklar i Solar är till för att spelaren ska definiera vad han tycker är kul.
Boken är skriven 2002. Jag hade upphöjt mannen till Gud om han förutsett spel som Solar System och andra indiespel och tog de i sin utläggning. Jag märkte och hade i åtanke rätt snabbt vad Robin D. Laws utgick ifrån när han skrev spelet. Han har många bra punkter utifrån de preferenser han hade att utgå från vid 2002.

/Han som tänkte diskutera om boken i någon annan tråd
Jag tycker som sagt att boken är bra. Trots att boken är skriven 2002 så kan man väl koppla den till fenomen som skett efter 2002 och saker som skrivits senare?

Nässe

Myrmidon
självklart får man göra hur f-n man vill. Min poäng var nog bara att vissa spel förändras väldigt mycket då man ändrar dem. Och jag är inte människa att förutse vad som kommer ske då jag petar lite här och lite där.

Jag vill hoppas att de flesta som skriver spel har en helhetstanke i sina regler- allt hör ihop och ska köras ihop. Men det är nog så att vissa typer av spel är mer så än andra.

/ Nils

PatrikL

Veteran
Hakanlo said:
Just "Laws" i titeln ska man nog inte läsa in för mycket i, eller ens ta allvarligt. Karln heter trots allt Laws i efternamn.

Vänligen,

Patrik

Rickard

Urverk speldesign
Jag har däremot en genuin fundering kring varför man ska köpa nya regler och världar eller skapa nya spel. /.../ Tror det var därför som jag upplevde det som lite provocerande att påstå att "Regelböcker är inte rättesnören utan åsikter".
Då förstår jag dig bättre, men det enda jag skrev var att folk med samma åsikter om hur man ska spela rollspel som spelmakaren kommer att gilla spelet. Jag kan inte minnas att jag skrev något om att läsaren inte kan vara öppen för nya åsikter. Bra dock att du påpekade det.

Är inte poängen att det faktiskt finns en enda lag som man ska följa. Den står i kursivt någonstans i början.
Det finns flera kursiva "lagar" i boken. Jag funderar på att lista upp de i en annan tråd. En av dem är att spelledaren ska se till att alla har kul.

/Han som antar att "alla" även inkluderar spelledaren

solvebring

Superhero
folk med samma åsikter om hur man ska spela rollspel som spelmakaren kommer att gilla spelet.
Och vad gäller de åsikterna i så fall? För jag tycker nödvändigtvis inte att det behöver vara så. Jag menar, jag kanske inte alls gillar ditt regelsystem men älskar ditt spel över allt annat för settingen och det övriga innehållet.

Jag tycker (tror) att folk som kan hämta en större mängd positivt och användbart innehåll ur spelet kommer att gilla det. När jag spelar Dungeons & Dragons, de få gånger jag gjort/gör det så kör jag mycket rollspelande och mindre dungeonbashing än vad som är tänkt. Med andra ord kan jag lika gärna sätta upp ett mystiskt stadsäventyr i D&D. Jag tycker nämligen att D20 fungerar bra, att D&D settings överlag är asacoola, men jag är inget stridsfan och jag tycker stridssystemet är tungt vilket leder till att jag håller ned på den biten gentemot vad man uppmanas till att göra. Jag spelar D&D för settingens ton och stämning, inte för att pilla med figurer, levla och mosa monster. Snackar 3.X förövrigt.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
folk med samma åsikter om hur man ska spela rollspel som spelmakaren kommer att gilla spelet.
Och vad gäller de åsikterna i så fall? För jag tycker nödvändigtvis inte att det behöver vara så. Jag menar, jag kanske inte alls gillar ditt regelsystem men älskar ditt spel över allt annat för settingen och det övriga innehållet.
Person 1: "Hej, jag gillar katter och tycker att kattens personlighet ofta överensstämmer med ägarens."
Person 2: "Men du, jag tycker tofflor är mycket mer intressanta."

Vad jag snackar om är REGLERNA, inte världen, och hur reglerna egentligen är författarens åsikter om hur man ska spela rollspel. Det finns många andra saker man kan gilla kring ett rollspel men just nu snackar jag om reglerna och enbart reglerna. Jag har alltid haft denna tanke om regelmekaniker men nu när jag fått en klarare insikt har jag en större förståelse kring andra personers regler.

/Han som är allergisk mot katter

Spitfire

Swordsman
Jag förstår precis.

Ibland blir jag irriterad över att en spelskapare lagt in regler som jag anser GÅR RAKT EMOT SUNT FÖRNUFT eller rakt emot den verklighet jag känner till.

Så att om det står i en regel att "Du kan göra X" trots att jag VET att "men så fungerar det inte!" så vill det till att spelskaparen förekommer mig med ett "Normalt kan man inte göra X, men det här är ett spel som simulerar Hollywoodgenre Y, där X inträffar med hög frekvens" (då är det helt ok med mig, men inte om spelet ska "simulera verkligheten"

För det är det det till syvende og sidst handlar om.. simulerar spelet en Verklighet eller Simulerar spelet en fiktiv verklighet med andra naturlagar?

Så i min mening anser jag att "När regler kommer i konflikt med saker som jag redan känner till hur de fungerar, så gäller min uppfattning, under förutsättning att reglerna simulerar verkligheten och inte en genre"

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag betraktar en del regelböcker somrättesnören, medan jag betraktar andra som åsikter. Det beror helt på vilken typ av rollspel det är. Jag tänker under resten av det här inlägget jämföra dem med maträtter.*

Det finns regelsystem som är väldigt genomskinliga. De eventuella samband som finns är så uppenbara att vem som helst ser dem omedelbart. Om man tar bort en del av regelsystemet, eller ignorerar några av spelledartipsen så kommer det inte innebära att systemet faller samman eller att spelet blir ospelbart, bara att det blir lite annorlunda. Den som har spelat rollspel tidigare kan enkelt plocka bort de delar av systemet han eller hon inte gillar eller lägga till extraregler och därmed få ett system som passar gruppens spelstil bättre. Drakar och demoner är ett exempel på ett sådant spel. Nästan ingen spelar det precis så som det står i regelboken, eftersom det är så enkelt att modifiera det. Man kan lägga till färdigheter, modifikationer, träffområden och andra regler utan att störa balansen. (Delvis eftersom det knappt finns någon balans att störa till att börja med.)

Jag skulle vilja jämföra ett sådant system med en extremt okomplicerad maträtt: en sallad. Salladen är den mest lättmodifierade maträtten. Gillar du tomat lägger du i mer tomater, och gillar du inte gurka tar du bort gurkan, och maträtten får fortfarande att äta. Listan på ingredienser är egentligen bara en rekommendation.

Sedan finns det rollspel där sambanden mellan reglerna inte är lika uppenbara. Om man tar bort eller lägger till något blir effekterna inte alls uppenbara. Det är först när man testar dem i spel som man märker att det inte fungerar. I sådana här spel bör man betrakta regelboken som ett rättesnöre, för om man inte följer den kommer man att förstöra spelet. När man spelat det och fått en viss förståelse för hur systemet fungerar kan man möjligen börja modifiera det, men inte innan. Burning Wheel (och de flesta brädspel) är ett exempel på ett sådant regelsystem. Det innehåller massor avdelar som hänger ihop, och börjar du peta i dem kommer systemet att börja svaja.

Ett sådant regelsystem skulle jag vilja jämföra med ett bakverk. Här är inte ingredienslistan en rekommendation, utan en absolut lag. Om du tar bort mjölet, eller tar för lite av det, kommer du inte att få ett bröd, utan bara en pöl. Du kan eventuellt börja ändra i receptet när du blivit en erfaren bagare, men gör du det direkt kommer resultatet bli ett helt annat än det receptförfattaren tänkt sig.

/tobias

*Detta kommer i vanlig ordning medföra att alla eventuella svar på mitt inlägg kritiserar jämförelserna istället för att kommentera de bakomliggande tankarna. :gremwink:

krank

Nässe said:
Vad är poängen?

För min del är det för att få nya upplevelser, lära mig nytt, få rollspelsupplevelser som jag tidigare inte nått.

...

Tror det var därför som jag upplevde det som lite provocerande att påstå att "Regelböcker är inte rättesnören utan åsikter".
Jag ser inte motsägelsen här riktigt. För dig är poängen att få nya rollspelsupplevelser. Det är det inte för t.ex mig, åtminstone inte på samma sätt. Mer nya coola äventyr än nya coola allting, så att säga.

Det betyder att du väljer att följa rollspelsmakarens åsikter och anpassa dig till dem. För att få ut vad du vill ha.

Medan andra väljer att skita i rollspelsmakarens åsikter och anpassa spelen efter sig själva. För att få ut vad de vill ha.

Jag ser inte problemet, måste jag erkänna. Är det inte väldigt .old att uppröras eller känna sig provocerad över hur andra spelar eller gillar att spela?

solvebring

Superhero
Jag ser inte problemet, måste jag erkänna. Är det inte väldigt .old att uppröras eller känna sig provocerad över hur andra spelar eller gillar att spela?
Det lustiga är att jag för några år sedan hade upprörts över det, vilket jag aldrig skulle göra idag. Idag tillhör jag själv dem som anpassar efter den upplevelsen jag och gruppen söker, inte tvärtom - att anpassa sig efter spelmakaren.

Ville bara notera det, mest för mig själv.

:gremgrin:

Nässe

Myrmidon
Han said:
Jag har däremot en genuin fundering kring varför man ska köpa nya regler och världar eller skapa nya spel. /.../ Tror det var därför som jag upplevde det som lite provocerande att påstå att "Regelböcker är inte rättesnören utan åsikter".
Då förstår jag dig bättre, men det enda jag skrev var att folk med samma åsikter om hur man ska spela rollspel som spelmakaren kommer att gilla spelet. Jag kan inte minnas att jag skrev något om att läsaren inte kan vara öppen för nya åsikter. Bra dock att du påpekade det.

Tror jag läste in lite väl mycket i det du skrev.

Jag ska för övrigt läsa om Robins bok så fort jag får tillfälle, så kanske jag kan bidra med några lite mer fräscha intryck av boken. Har inte den själv, men tänkte köpa pdf:n.

Gott nytt år!

/ Nils

Nässe

Myrmidon
krank said:
Nässe said:
Vad är poängen?

För min del är det för att få nya upplevelser, lära mig nytt, få rollspelsupplevelser som jag tidigare inte nått.

...

Tror det var därför som jag upplevde det som lite provocerande att påstå att "Regelböcker är inte rättesnören utan åsikter".
Jag ser inte motsägelsen här riktigt. För dig är poängen att få nya rollspelsupplevelser. Det är det inte för t.ex mig, åtminstone inte på samma sätt. Mer nya coola äventyr än nya coola allting, så att säga.

Det betyder att du väljer att följa rollspelsmakarens åsikter och anpassa dig till dem. För att få ut vad du vill ha.

Medan andra väljer att skita i rollspelsmakarens åsikter och anpassa spelen efter sig själva. För att få ut vad de vill ha.

Jo det är nog väldigt .old :gremsmile: :gremsmile:

Shit är .old ett för mig okänt begrepp eller skrev du fel? För övrigt är jag nog född old-gubbe och har varken koll på datorer eller datoruttryck... :gremsmile:

Annars vill jag väl säga att det här är ju ett forum där man diskuterar. Om någon lägger upp ett påstående så antar jag att man gör det för att man vill att folk ska diskutera det påståendet. Jag upprörs inte av det, men jag håller inte med om påståendet. Och då vill jag ju såklart bidra till den diskussion som trådskaparen inledde.

Motsättningen i det du skriver ovan är att min erfarenhet är att jag får nya rollspelsupplevelser när jag provar nya rollspel som helhet- när jag tvingas trycka in min förutfattade bilder av spel och rollspel i en ny mall- det ger mig nya erfarenheter och tar mig framåt. Att spela drakar och demoner med en lite moddad skadetabell ger mig en bra och trevlig kväll. Jag vill ha båda ingredienserna i mitt rollspelande. Men för mig personligen så kan jag inte skriva under påståendet: "Regelböcker är inte rättesnören utan åsikter"

Självklart är det helt godtyckligt, man får tycka precis vad man vill. Så när jag skriver saker så antar jag att de som läser mina inlägget läser in "För mig är det såhär:" eller "Jag känner att..." Min upplevelse är att.."

Ja, du fattar vad jag menar. Så jag är alltså inte upprörd över hur Han ser på regler- utan jag försökte med min klumpiga tå-trampande stil berätta att jag inte tänker på samma sätt, utan på ett annat sätt. Vissa regelsystem ser jag som rättesnören och andra som åsikter.

Gott nytt år förresten!

Nils

Nässe

Myrmidon
+1

Du säger precis vad jag försökt uttrycka :gremsmile:

/ Nils

edit: vill också säga att de spel som är bakverk inte bara har regler som är ihoptrasslade och beroende av varandra utan också ofta har en värld som är ihoptrasslad med reglerna- reglerna simulerar världen, och ändras reglerna ändras världen.