Nekromanti Regelbibliotek

Troberg

Sinister eater
En sak som jag funderat över är att det hade varit intressant att bygga upp ett regelbibliotek som en onlineresurs.

Innan ni börjar nämna att det finns en massa spel på den här siten så läs genom resten av inlägget.

Jag pratar inte om hela system. Jag pratar om enstaka regler, tabeller och liknande som är (i huvudsak) systemoberoende. Jag pratar om ett dynamiskt, levande arkiv.

Jag tänker mig allt från regler som "Tärningar som hamnar på golvet är automatiskt fummel", "Fiendens första salva från bakhåll missar alltid" till roliga tabeller.

Tabeller kan exempelvis vara för att kvickt plocka fram utseenden på NPCs (snodde det konceptet från Risings beskrivningar av orcher), klassiska slumpmötestabeller, plotgeneratorer, motivationsgeneratorer för NPCs, träfftabeller, snabb masgenerering av världshusgäster, psykologiska egenskaper (aka defekter) hos riddjur och så vidare.

Problem som kan uppstå är att något slags moderering antagligen krävs.

Ett annat problem som kan uppstå är den tekniska lösningen. Som jag ser det så finns det egentligen tre tänkbara lösningar:

* Wiki. Med tanke på hur dåligt wikis hanterar tabeller så är det nog svårt. Det är iofs en av de fyra saker jag tänker ändra (de andra är explicit länkning (enbart), versionshantering och inloggningssäkerhet) i min wiki när jag får tummen ur och gör klar den (några dagars jobb återstår, sker nog på semestern i sommar). Wikis är dessutom lite jobbiga att omstrukurera dynamiskt.

* Forum. Man kan ha det som ett forum med en låst sticky-tråd överst där admin lägger in färdigdiskuterade regler i en lämplig hierarkisk struktur.

* Administrerad website. Mycket jobb, tveksamt om någon orkar ta det.

Tanken är alltså att det ska funka som en samlad idebas som man kan plocka godbitar från som ett julbord.

Låter det intressant?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Gott och Blandat

Personligen så hade jag gärna sett några av forumets intressantare diskussioner samlade någonstans. Tänk så bra det hade varit om man kunde få några av forumets stora tänkare att renskriva och sammanställa sina förslag och ståndpunkter så att man slipper vada genom 200 trådar och 2000 inlägg på jakt efter guldkornen.
Ett berömvärt initiativ troberg men det hade krävts en hel del arbete för att sjösätta projektet.

Johan K

Gammal & dryg
Absolut !!

Tycker att det låter skitbra !!
Det finns ju en hel drös med mer eller mindre bra förslag på de här forumena !!
Men hur det skulle lösas rent praktsikt, det är nog en bättre fråga..

Lord Duregar

Warrior
Grymt bra förslag!!

* Administrerad website. Mycket jobb, tveksamt om någon orkar ta det.
Du kan ju alltid låta någon på rollspel.nu hjälpa dig =)

Om du behöver en moderator till den så finns ju alltid jag.... :gremgrin:

Klon

Hero
skulle tro att det funkar bäst som forum...
kräver i vart fall inte lika mycket jobb som det andfra.
Om man sedan kan lägga in själv under kategorierna så behöver ju inte en admin lägga upp allt...
moderatorer som kollar att inte grejjer ligger fel och så kan ju kanske behövas då, men det borde ju gå att lösa.

Det var i vart fall den lösning jag gillade bäst.
Tycker om förslaget med, glömde jag ju säga :gremsmirk: