Re: Regelförslag - Allvarligt talat
Tony.M.Meijer said:
Hejsan.
Kan vi inte fixa en regel som säger att reklam för tjänster i småpratet är förbjudet?
Vi har ju ett forum för det liksom...
Hur som haver. Jag är nyfiken på varför du överhuvudtaget vill sätta upp några som helst regler för vad man får tala om i Småpraten? Om det inte bryter mot forumets regler eller svensk lag i övrigt så ser jag inte varför det skulle vara ett problem.
Reklam blir ett helvete att tolka - vad gills som det och inte. Fast nu ändrade ju du dig så skitsamma. Med spammande då. Vem spammar?
... Visst, jag är till exempel en som skriver ofta och mycket i Småpraten... Ska jag förbjudas det? Stör mina öppna frågor och kommentarer och kungöranden forumets ordning?
Jag förstår att man ser till att banna sådana som till exempel skriker ut icke rumsrena ideologiska budskap, beter sig allmänt otrevligt och bara stör ordningen och provocerar. Men annars... Mjaej...?
Annars tycker jag personligen att ju Småpraten är ett finfint tillfälle att yppa sådant som man inte vill skräpa ned forumet med. Att till exempel sprida kuliga länkar, snacka lite skit med varandra, tipsa om bra filmer eller spel, diskutera politik osv. Det är ett bra tillfälle för att få göra sig hörd i den allmänna vardagen liksom för att diskutera eller umgås lite slappt.
Med andra ord är friheten och den avslappnade approach som Småpraten erbjuder för casual talk ett mycket välkommet andrum för till exempel mig. Det är just det att den 1. är mer fri, 2. en direkt chatt som inte loggas, 3. och där man kan snacka med vem som helst om nästan vad som helst - vid vilket tillfälle som helst, som gör den till något bra.
Om vi börjar peta in en massa regler för samtalen där så försvinner allt det där trevliga. Vi råkar dessutom ut för en otrevlig typ av censur som inte behövs. Det är förövrigt omöjligt att moderera Småpraten. Vi kan ju inte ha en moderator som ständigt sitter online och synar den. Eller om man för den delen börjar logga Småpraten för att syna den i efterhand så tja... Vem sjutton skulle orka göra det? Förövrigt tycker jag det liknar Gestapo-fasoner snarare än modererande.
Kort och gott: Om det inte är ett problem och om nu den typen av uttrycksfrihet snarare är positiv, varför åtgärda den?