Cosmo Spex
Veteran
Har nu testspelat Symbaroums stridsregler och har en fråga om frislag. I boken hittar jag bara under vilka omständigheter man får göra ett frislag. Men inte riktigt hur det fungerar? Jag förstår att det handlar en form av bonus man får tillgodoräkna sig i vissa nämnda situationer. Men hur ser det ut regelmässigt? Får man slå en "gratis" attack UTAN modifikation för motståndarens Försvar? Eller är det en attack precis som vanligt som helt enkelt "petas" in under en motståndares runda?
Våra exempel;
Karaktär #1 anfaller en rövare. Under förflyttningshandlingen rusar hon upp mot rövaren. Rövarens vapen räknas som (långt) vilket gör att min karaktär utsätts för ett frislag innan hon får fortsätta med sin stridshandling. Vad händer nu? Slås ett slag i stil med Försvar - Träffsäkerhet? Dvs ett normalt utförande?
Karaktär #2 anfaller en rövare. Under förflyttningshandlingen rusar hon upp mot rövaren. Rövarens vapen räknas som (långt) vilket gör att min karaktär utsätts för ett frislag innan hon får fortsätta med sin stridshandling. Skillnaden nu är att Karaktär #2 har förmågan Akrobatik vilket på Novisnivå tillåter spelaren att undvika frislag med ett lyckat slag mot Kvick. Vad händer nu?
Gruppen hamnade i en diskussion om att man slår ett slag i båda fallen med liknande eller samma förutsättningar. Enda skillnaden att avdrag för Rustning inte görs när man slår mot Kvick via Akrobatik. I första scenariot slås, om ovanstående påstående är korrekt, ett vanligt försvarsslag mot ett anfall. I andra fallet slås ett slag mot förmågan Akrobatik för att se om spelaren helt undviker motståndarens frislag. Och givetvis var vi lika förvirrade i det omvända scenariot där spelaren är den som utför frislaget.
Kort och gott;
-Hur fungerar Frislag?
-Vad är skillnaden (poängen med Akrobatik) om de båda situationerna ser mer eller mindre likadana ut?
Tacksam för ett förtydligande.
Våra exempel;
Karaktär #1 anfaller en rövare. Under förflyttningshandlingen rusar hon upp mot rövaren. Rövarens vapen räknas som (långt) vilket gör att min karaktär utsätts för ett frislag innan hon får fortsätta med sin stridshandling. Vad händer nu? Slås ett slag i stil med Försvar - Träffsäkerhet? Dvs ett normalt utförande?
Karaktär #2 anfaller en rövare. Under förflyttningshandlingen rusar hon upp mot rövaren. Rövarens vapen räknas som (långt) vilket gör att min karaktär utsätts för ett frislag innan hon får fortsätta med sin stridshandling. Skillnaden nu är att Karaktär #2 har förmågan Akrobatik vilket på Novisnivå tillåter spelaren att undvika frislag med ett lyckat slag mot Kvick. Vad händer nu?
Gruppen hamnade i en diskussion om att man slår ett slag i båda fallen med liknande eller samma förutsättningar. Enda skillnaden att avdrag för Rustning inte görs när man slår mot Kvick via Akrobatik. I första scenariot slås, om ovanstående påstående är korrekt, ett vanligt försvarsslag mot ett anfall. I andra fallet slås ett slag mot förmågan Akrobatik för att se om spelaren helt undviker motståndarens frislag. Och givetvis var vi lika förvirrade i det omvända scenariot där spelaren är den som utför frislaget.
Kort och gott;
-Hur fungerar Frislag?
-Vad är skillnaden (poängen med Akrobatik) om de båda situationerna ser mer eller mindre likadana ut?
Tacksam för ett förtydligande.