Nekromanti Regelförslag - Ingen reklam i chatten

Ond bråd död

Swashbuckler
solvebring said:
Möller said:
solvebring said:
Robert Jonsson said:
Konrad Konvalj said:
+2
+3 Kan vi snälla ha permaban på detta oskick?
Det här oskicket är bra. Man kan kort och gott ta ställning och hålla med, utan att behöva slänga in en kommentar som säger nästan samma sak.

Att skriva "Håller med" för att visa att man vill ta ställning i ämnet är bara grått.
Att skriva +1 är fräscht (som fjollträskare säger), diskret men fan så talande. Därav är det ett bra oskick! :gremlaugh:
Plus att lite kul måste vi ju få ha...
+1

solvebring

Superhero
Re: Regelförslag - Allvarligt talat

Tony.M.Meijer said:
Hejsan.
Kan vi inte fixa en regel som säger att reklam för tjänster i småpratet är förbjudet?

Vi har ju ett forum för det liksom...
Hur som haver. Jag är nyfiken på varför du överhuvudtaget vill sätta upp några som helst regler för vad man får tala om i Småpraten? Om det inte bryter mot forumets regler eller svensk lag i övrigt så ser jag inte varför det skulle vara ett problem.

Reklam blir ett helvete att tolka - vad gills som det och inte. Fast nu ändrade ju du dig så skitsamma. Med spammande då. Vem spammar?

... Visst, jag är till exempel en som skriver ofta och mycket i Småpraten... Ska jag förbjudas det? Stör mina öppna frågor och kommentarer och kungöranden forumets ordning?

Jag förstår att man ser till att banna sådana som till exempel skriker ut icke rumsrena ideologiska budskap, beter sig allmänt otrevligt och bara stör ordningen och provocerar. Men annars... Mjaej...?

Annars tycker jag personligen att ju Småpraten är ett finfint tillfälle att yppa sådant som man inte vill skräpa ned forumet med. Att till exempel sprida kuliga länkar, snacka lite skit med varandra, tipsa om bra filmer eller spel, diskutera politik osv. Det är ett bra tillfälle för att få göra sig hörd i den allmänna vardagen liksom för att diskutera eller umgås lite slappt.

Med andra ord är friheten och den avslappnade approach som Småpraten erbjuder för casual talk ett mycket välkommet andrum för till exempel mig. Det är just det att den 1. är mer fri, 2. en direkt chatt som inte loggas, 3. och där man kan snacka med vem som helst om nästan vad som helst - vid vilket tillfälle som helst, som gör den till något bra.

Om vi börjar peta in en massa regler för samtalen där så försvinner allt det där trevliga. Vi råkar dessutom ut för en otrevlig typ av censur som inte behövs. Det är förövrigt omöjligt att moderera Småpraten. Vi kan ju inte ha en moderator som ständigt sitter online och synar den. Eller om man för den delen börjar logga Småpraten för att syna den i efterhand så tja... Vem sjutton skulle orka göra det? Förövrigt tycker jag det liknar Gestapo-fasoner snarare än modererande.

Kort och gott: Om det inte är ett problem och om nu den typen av uttrycksfrihet snarare är positiv, varför åtgärda den?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

solvebring said:
2. en direkt chatt som inte loggas
Loggas inte småpraten?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Jag tror inte att jag har sagt något om att stopa någon från att skriva saker i småpratet, orsaken till att jag la upp den här posten är för att jag då hade, under de senaste fem gångerna jag har tjatat i den, haft någon som har lagt ett par tre förslag på: jag säljer den här tjänsten, vill ni ha den så köp av mig.

Så nej, det var inte ett påhopp på någon eller ett förslag på att banna någon eller på någotsätt ett påhopp, utan egentligen bara en pekar på att vi har ett promotionforum och att jag inte riktigt förstår varför man inte kan sälja sin skit där istället.

Med det sagt så har jag förståt att det inte verkar vara någon mer än jag som stör sig, varvid jag artigt drar tillbaka mitt förslag. Ursäkta för att jag har tagit upp herrskapets tid.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Vitulv said:
Loggas inte småpraten?
Nope. När vi hade loggning på den så överbelastade den tydligen servern vi är på...

solvebring

Superhero

Jag tror inte att jag har sagt något om att stopa någon från att skriva saker i småpratet, orsaken till att jag la upp den här posten är för att jag då hade, under de senaste fem gångerna jag har tjatat i den, haft någon som har lagt ett par tre förslag på: jag säljer den här tjänsten, vill ni ha den så köp av mig.
Att neka promotion eller den den delen spam - som i allmänhet kan tolkas som missbruk av t.ex. att jag skriver massor meddelanden på rad, är att stoppa folk från att skriva vissa saker. Trots allt.

Nu förstår jag iof hur du menar, men jag ogillar censur som inte är nödvändig.

De meddelanden som förövrigt var sådana i chatten den dagen, vad jag kunde se, rörde illustrationsjobb och försäljning av rollspel. Med andra ord var det rollspelsrelaterade saker och sådant många på forumet intresserar sig för. Ingen skada skedd anser jag. Att länka saker man vill dela med dig av som trots allt hör forumet till ser jag inget negativt med. Dessutom var det ju folk, bland andra jag själv, som besvarade de här meddelandena och därav ville diskutera dem.

Så nej, det var inte ett påhopp på någon eller ett förslag på att banna någon eller på någotsätt ett påhopp, utan egentligen bara en pekar på att vi har ett promotionforum och att jag inte riktigt förstår varför man inte kan sälja sin skit där istället.
Vi har ett promotionforum, ja. Fast jag ser inte de där meddelandena i chatten på det sättet, och jag tror inte heller att de var menade som direkt marknadsföring. Jag tog det mer som "Hej! Jag har skrivit den här tråden, någon som är intresserad med en gång så kan vi snacka om det". Och att länka trådar och upplysa om innehållet för att du respons på dem är väl inget fel. Folk länkar trådar i Småpraten rätt så ofta... Det handlar väl mer om att söka kontakt för sitt ämne.

Med det sagt så har jag förståt att det inte verkar vara någon mer än jag som stör sig, varvid jag artigt drar tillbaka mitt förslag. Ursäkta för att jag har tagit upp herrskapets tid.
Hakan upp. Vi diskuterar ju bara - som i Småpraten. Jag kan förstå din tanke och din åsikt, helt och fullt. Jag håller dock inte med om den för att det finns flera andra infallsvinklar som handlar om t.ex. censur, regler och modererande - saker som ställer idén i en helt annan dager.

Gardener

Champion

krank said:
Vitulv said:
Loggas inte småpraten?
Nope. När vi hade loggning på den så överbelastade den tydligen servern vi är på...
När HALiBot är igång loggar den allt numer iofs. Fast bara till en fil på min egen server som bara jag har tillgång till.

Sen är nya småpraten bra mycket lättsammare, och det skulle inte göra så mycket att spara undan gamla saker. Men det skulle krävas lite anpassning. Och det orkar jag nog inte göra. =)