Nightowl
Champion
Precis. Vad händer med en tråd som börjar som en regeltråd - säg att man pratar om magi i spelet Apor & Hattar. Sedan säger nån "Men asså, i supplementet Zeppelinare&Parplyer så beskrivs ju astralplanet, och det där stämmer ju inte alls?"Krille said:Värld och regler är tätt sammanbundna i många fall, och är svåra att separera.
Det gör att sådana trådar - och det finns ganska många sådana - inte hör hemma på vare sig ett världsforum eller ett regelforum. Det gör i sin tur att man tvärtom inte får ordning och reda på torpet.
Och det gör att jag tycker att en indelning i regler och värld är en opraktisk indelning.
Nå, där börjar spelets tre fans på forumet snacka om hur astralplanet funkar - en världs/roll-fråga.
Om vi körde med ditt förslag, ska man flytta på tråden? Ska man splitta den i två? Vad händer när de som diskuterar slinker tillbaka till reglerna igen?
(Namnen är skämtsamma, men det är precis den sak som brukar hända.)
Säg att jag vill prata om inlevelse kontra utlevelse i spel... och fokuserar på hur man spenderar sådana där poäng som gör att man säg får slå om en tärning (hjältepoäng eller något sådant, finns i många spel). "Jag tycker det känns så konstigt att beskriva OM vad som hänt..."
Är det här en fråga om olika sorters rollspel, eller är det en regelfråga? Sådana här poäng funkar ju olika i olika spel. Om man börjar prata om det, ska tråden flyttas till regelforumet då? Om man sedan börjar prata om just det där med inlevelsen och hur den bryts av extra rullande, ska man gå tillbaka till ickeregelforumet då?
Uppdelningen är högst fiktiv och skulle skapa mycket mer problem än de som... ja, vilka problem är det som FINNS idag egentligen? Vilka fysiska, psykiska eller moraliska lidanden har åsamkats av att den nuvarande (bristen på) indelning?
Erik
Erik