Nekromanti Regelfråga "Charge"

G

Guest

Guest
3.5 mer komplicerat

Vilket givetvis är för att 3.5 är så pass mer avancerat. Feats, olika räckvidd, m.m. gör att det krävs mer detaljerad utformning av strid. Förut var det ju flytta-slå, flytta-slå.

G

Guest

Guest
Poll

Vi/rpg.nu borde göra en poll i detta ämne. Själv håller jag med Oldtimer och vår spelgrupp använder sig av figurer/rutnät när det är strid. Detta för att spelarna vill ha ordentlig överblick över slagfältet. Själv vill jag ha det både som spelare och DM.

Krille

Super Moderator
Re: 33%-regeln

"Det är i princip omöjligt för DM att hålla koll på allt annars vid en större strid."

Sån tur att jag inte är DM då, utan en helt vanlig spelledare som har tillräckligt hanterbara regler för att jag ska kunna hålla koll på allt även i en större strid. :gremgrin:

G

Guest

Guest

Men hur gör du om 6 PCs möter 10 orcher? Hur hanterar du det rent praktiskt? Det är ju 16 individer som rör sig runt och det är ju fundamentalt viktigt att veta exakt var alla befinner sig i en given situation. Attacks of opportunity, feats, räckvidd, sikte för avståndsvapen, charge, osv. är ju alla beroende av denna vetskap.

Krille

Super Moderator

"Men hur gör du om 6 PCs möter 10 orcher? Hur hanterar du det rent praktiskt? Det är ju 16 individer som rör sig runt och det är ju fundamentalt viktigt att veta exakt var alla befinner sig i en given situation. Attacks of opportunity, feats, räckvidd, sikte för avståndsvapen, charge, osv. är ju alla beroende av denna vetskap."

Enkelt! Jag gör det som du tydligen inte uppfattade: jag använder ett regelsystem utan attacks of opportunity, feats mfl d20-förkrångligheter. Skulle jag någonsin bygga ett d20-regelsystem så skulle sådant krångel försvinna fortare än man hinner säga flasklock!

Som kuriosa, när rymdstridssystemet till Andra Imperiet speltestades så hade vi i en och samma teststrid två korvetter med vardera en rorsman och två skyttar plus två jaktskepp mot tolv jaktskepp. Observera att vi nu talar snabbrörlig strid - inte en figur som står och bankar på en annan figur, utan farkoster som rör sig i tiotusentals kilometer i timmen.

Det hanterades. Utan figurer. Faktum är att jag är rätt övertygad om att figurer skulle bara krångla till det.

Krille

Super Moderator
"I både Basic/Expert D&D, AD&D 1e och AD&D 2e var användandet av tennfigurer ordentligt nertonat eller nästan helt borta."

Å andra sidan så följde det med en klase golvplaner och miljoner små pappfyrkanter i Star Frontiers, och till och med Drakar&Demoner version 2 och 3 levererades med golvplaner och silhuettfigurer. I Magiboxen fick man till och med med ett par figurer.

Pom

Swashbuckler

Enkelt! Jag gör det som du tydligen inte uppfattade: jag använder ett regelsystem utan attacks of opportunity, feats mfl d20-förkrångligheter.
På d20-forumet får man finna sig i att folk antar att man diskuterar d20 om man inte säger annat. Det är väl inte så konstigt.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag tycker det var ganska uppenbart vad Krille avsåg i hans första inlägg.

/Dimfrost

Pom

Swashbuckler

Jag tycker det var ganska uppenbart vad Krille avsåg i hans första inlägg.
Men det här handlar inte om vad du, jag, Caligula eller någon annan fattar av Krilles agenda eller inlägg. Det handlar om att d20-perspektivet har företräde på d20-forumet. Att försöka hålla en diskussion här inom d20-paradigmet borde inte bemötas med invändningar.

I klartext: jag skrev mitt förra inlägg för att jag tyckte Krilles svar på Caligulas inlägg (där han specificerade en exempelstrid han menade vore knepig utan rutnät) var onödigt raljant i sammanhanget.

Krille

Super Moderator

"På d20-forumet får man finna sig i att folk antar att man diskuterar d20 om man inte säger annat. Det är väl inte så konstigt."

Så det är alltså helt omöjligt för ett d20-system att inte innehålla attacks of opportunity, feats och andra förkrångligheter?

Hallå! Det är d20 vi talar! Det fantastiska regelsystemet med oändliga möjligheter att modifieras, tack vare de oerhört generösa licensavtalen!

EchonCique

Hero

"På d20-forumet får man finna sig i att folk antar att man diskuterar d20 om man inte säger annat. Det är väl inte så konstigt."

Så det är alltså helt omöjligt för ett d20-system att inte innehålla attacks of opportunity, feats och andra förkrångligheter?

Hallå! Det är d20 vi talar! Det fantastiska regelsystemet med oändliga möjligheter att modifieras, tack vare de oerhört generösa licensavtalen!
Wow. Är detta första gången jag håller med Krille i en D20-tråd? :gremlaugh:
Förutom sarkasmen kring licensavtalen så är det bara hålla med, man kan göra i princip vad som helst med D20 om man bara vill. Tydligen är det så att jag och Krille vill, då vi lätt plockar bort det som denna tråden handlar om när vi spelar.

Rising

Vila i frid

Nu gjorde du allt en liten fuling... Här ovan skrev du "förkrångligheter", men i ditt förra inlägg var det minsann "d20-förkrångligheter" du klagade på. Du var inte ute efter ett alternativt sätt att spela d20 på utan generella "förkrångligheter", utan du ville ha ett alternativ till d20 överhuvudtaget, eftersom det var just "d20-förkrångligheterna" du ville komma ifrån.

Det kan jag visserligen både förstå och acceptera (jag gillar ju inte d20 heller), men är det då inte enklare att bara lämna d20-forumet helt och hållet? Eller åtminstone regeldiskussionerna? Jag menar, vi som inte gillar tennfigurer och golvplaner har ju inget att hämta i dessa diskussioner, och vi har ju samtidigt inget att dela med oss av, heller. Då kan man ju låta diskussionen få vara, tycker jag, i respekt för dem ämnet angår.

Zawoud

Veteran

Jag håller med dig i princip helt, men jag tycker att 33% låter mycket för knep&knåp. Fast det beror förstås på hur man definierar det. Om du räknar in sånt som att hitta och desarmera fällor och att ta sig över bråddjup så tycker jag att det låter som en rimlig siffra.

Fast själv har jag sällan vare sig så utdragna rollspels- eller knep&knåp-sessioner som vissa strider kan bli, så för mig är det nog mer 40/30/30. Huvudsaken är att det finns en balans.

G

Guest

Guest

Exakt! 33% är mer en kul grej än ett exakt mått. Strid och rollspelande är mer vanligt i vår spelgrupp än knep&knåp, men lika förbaskat är knep&knåp väldigt kul. Och jag räknar problemlösning som fällor, "vem har kidnappat prinsen?", och ta sig över ett brant stup till kategorin K&K. Just nu t.ex. är vår spelgrupp fullt upptagna med att lista ut vem som är spion inne på Kendall Keep, och det kräver både aktivt listigt rollspelande OCH knep&knåp då det finns flera misstänkta.

Staffan

Myrmidon
OK, att väggar hindrar det hela kan jag köpa. Men om du ersätter några av hörnen på väggarna med folk, och i övrigt öppnar upp terrängen, så tycker jag nog att man kan storma. En medelstor person är ju trots allt inte en och en halv meter bred.

Zawoud

Veteran
Fast en medelstor person står inte heller still hela tiden. Det vore väl tråkigt att snubbla över sin kompis fötter när man gör sin heroiska tjurrusning.

G

Guest

Guest
Men det står i reglerna att det gäller "strict movement" och om du springer direkt förbi en fiende får ju han attack of opportunity. "Charge" är ju ingen balettdans fram till målet utan en stormning i full fart som inte ges möjlighet att glida undan hinder av någon form.

Troberg

Sinister eater
OK, att väggar hindrar det hela kan jag köpa. Men om du ersätter några av hörnen på väggarna med folk, och i övrigt öppnar upp terrängen, så tycker jag nog att man kan storma. En medelstor person är ju trots allt inte en och en halv meter bred.
Men å andra sidan kan du inte räkna med att en medelstor person står stilla i strid eller att man vill rusa för nära honom utan att försvara sig. Jag skulle inte vara så pigg att storma förbi nära en person som står och viftar med svärd...

entomophobiac

Low Prep High Play
Som SL hade jag tillåtit det. Mest för att en strid är rättså rörlig - du kan oftast hitta ett ögonblick att springa på din motståndare.

Det är liksom inte så att man har sina förutbestämda platser att stå på. Tvärtom är mina erfarenheter från sparringen att det sista man gör är står still, och dessa rörelse kan ytterligare kombattanter utnyttja.