Dubbelyxa;n347295 said:
Jag gillar inte heller uttrycket att man slumpar var man träffar, som om man hugger vilt i blindo och bara råkar träffa någonstans. Jag ser det istället som att det motsvarar var en lucka i motståndarens försvar uppstår.
Det där tycker jag är en bra beskrivning!
Sedan kommer man alltid att hamna i en avvägning av taktiska möjligheter, resolution och hur komplext det blir.
Jag har min bakgrund precis som du i Expert. Det rollspel som fick mig tillbaka till hobbyn var DoD2016. Efter ett tag började jag fundera på att komplicera till det och gå tillbaka mer mot FV och erf, men så tittade jag på bastarden -91 och räknade till 80+ färdigheter. F@ck that!
Tillbaka till ritbordet funderade jag på vad jag ville ha noggrannare, eller rättare sagt, som skulle ge en
bättre spelupplevelse.
Steg 1: traumatröskel o läsa igenom PDF:en från MUA
Steg 2: Minska KP och vapenskada, det är för stor skillnad i vapenskada i Expert (bättre i DoD2016). Hämta in från RQ/Mythras
Steg 3: Samma sak med två vapen alternativt använda en sköld, det är en taktiskt fördel men inte Garanterad Vinst (som det är i Expert o DoD84)
Steg 4: införa specialeffekter i strid så allt inte handlar om att ta ned KP till noll o ha ihjäl motståndaren..
Steg 5: komplicera inte mera!
Så här ser bastarden till formulär ut hittills
.
https://www.dropbox.com/s/cy93hzkb7axchsa/Formulär_EA_Kampanj_fg.pdf?dl=0
C