Jag håller på att gå igenom min Gryningsversion mer noggrant. Första genomläsningen var för att få en översikt, nu försöker jag nå en djupare förståelse. Längs resan har jag upptäckt några saker som jag gärna fått svar på från hästens mun, så att säga. Jag delar upp dem i separata inlägg för tydlighetens skull.
Det första jag stött på är potentiellt ganska omfattande.
På s. 48 nämns två typer av modifikationer: av färdighet och av resultat. Det jag grubblar över är: varför behövs båda typerna?
Jag förstår den mekaniska skillnaden (kort sagt, att resultatmodifikation är ett kraftigare verktyg), men jag skulle önska:
a) En beskrivning av denna mekaniska skillnad för de spelledare som inte är så matematiskt kunniga.
b) En tydlig förklaring av varför båda typerna är viktiga att ha med i systemet. (Jag kan gissa ett möjligt svar, men vill inte föregripa det.)
c) Handledning om när vardera typen är lämplig att använda.
d) Tydlighet i övriga regeltexten om vilken typ som avses i varje enskilt fall. Alternativt en övergripande regel som säger att det alltid är den ena typen (färdighetsmodifikation, skulle jag anta) om inget annat anges.
Det första jag stött på är potentiellt ganska omfattande.
På s. 48 nämns två typer av modifikationer: av färdighet och av resultat. Det jag grubblar över är: varför behövs båda typerna?
Jag förstår den mekaniska skillnaden (kort sagt, att resultatmodifikation är ett kraftigare verktyg), men jag skulle önska:
a) En beskrivning av denna mekaniska skillnad för de spelledare som inte är så matematiskt kunniga.
b) En tydlig förklaring av varför båda typerna är viktiga att ha med i systemet. (Jag kan gissa ett möjligt svar, men vill inte föregripa det.)
c) Handledning om när vardera typen är lämplig att använda.
d) Tydlighet i övriga regeltexten om vilken typ som avses i varje enskilt fall. Alternativt en övergripande regel som säger att det alltid är den ena typen (färdighetsmodifikation, skulle jag anta) om inget annat anges.