Nekromanti Regelfråga WFRP - igen?

Necross

Swashbuckler
Vi snackar Warhammer FRP 2nd edition... Hur ofta får man mottaga ett Heal-check?

Tacksam för svar.

Har inte boken på jobbet. Men jag har för mig att det är en gång per 24h, eller en gång efter varje encounter, men då måste man fått nya skador i den encountern.

Necross

Swashbuckler
Det står typ att man inte kan mottaga mer än ett LYCKAT Heal-check varje dygn.

lasergreger said:
eller en gång efter varje encounter, men då måste man fått nya skador i den encountern.
Mmm, precis, och det dök upp nån bisarr idé om att man själv kan späka sig lite för att kunna ta emot ny Heal-check :gremsmile: Jag undrar om det inte vore bästa att bokföra varje skada separat ändå.

Sådan bokföring funkar, men blir lite jobbigare.

Min lösning hade varit, ifall jag hade spelare som ville "missbruka" systemet så, skulle vara:

"Visst gör så om du vill."

Sedan någon session efter detta:

"Slaaneesh har fått upp ögonen för din dyrkan och ser dig, grattis du är ett spawn, ni andra i gruppen kan slå initiativ när Peter attackerar er."

Storuggla

Champion
Heal används en gång efter varje encounter där du tagit skada och sedan en gång dagligen. Easy peasy. Observra encounter, du kan inte använda Heal bara för att du kört pallet i väggen och paltar enbart för att få använda Heal. Sådant spelade bör bestraffas infektioner om inte annat...

Storuggla, mossiga väggar -20 på Thoughness

Necross

Swashbuckler
Storuggla said:
Heal används en gång efter varje encounter där du tagit skada och sedan en gång dagligen. Easy peasy.
Men det där är väl lite buggigt, eller? Exempel (siffrorna är rent hypatistiska): Edmund tar 4 i skada i encounter 1. Han mottager Heal från Bad Doc som ger tillbaka 1. Sen kommer encounter 2. Där tar han 2 i skada. Bad Doc kör sedan Heal på 3.

Storuggla

Champion
"Men det där är väl lite buggigt, eller? Exempel (siffrorna är rent hypatistiska): Edmund tar 4 i skada i encounter 1. Han mottager Heal från Bad Doc som ger tillbaka 1. Sen kommer encounter 2. Där tar han 2 i skada. Bad Doc kör sedan Heal på 3."

Om rollpersoner inte tar mer stryk än så spelar ni fel :gremelak:
Edit: Om man ska vara lite seriös också - alternativet är en kasse bokföring som inte tillför något. Och eftersom problemet är ganska litet ändå eftersom Heal är en sällsynt färdighet och fungerar så sällan ändå...

Storuggla, och glöm aldrig bloody flux

Precis som Storuggla säger, man tar mer stryk än så oftast, dessutom lyckas man med healchecks, oftast, mindre än 50% av gångerna. Så det brukar funka ganska bra, för spelledaren i alla fall :gremlaugh:

Necross

Swashbuckler
Storuggla said:
"Men det där är väl lite buggigt, eller? Exempel (siffrorna är rent hypatistiska): Edmund tar 4 i skada i encounter 1. Han mottager Heal från Bad Doc som ger tillbaka 1. Sen kommer encounter 2. Där tar han 2 i skada. Bad Doc kör sedan Heal på 3."

Om rollpersoner inte tar mer stryk än så spelar ni fel :gremelak:
Edit: Om man ska vara lite seriös också - alternativet är en kasse bokföring som inte tillför något. Och eftersom problemet är ganska litet ändå eftersom Heal är en sällsynt färdighet och fungerar så sällan ändå...
Stor mening att ha regler om de inte funkar?

Necross

Swashbuckler
Som sagt, siffrorna var hypokontriska. Trodde nån skulle fatta ändå.