Jag bugar och bockar för svaret, och ber om att få besvära med ytterligare en fråga. Jag har funderat på det här med automatisk eld, och då speciellt på den formel som skall användas för att lyckas träffa med automatisk eld:
(1D20 - recoil - Difficulty Bonuses + Auto Fire skill)x5 = Percent of succeful hits for shots fired.
Först och främst, skall värdet recoil multipliceras med antalet avfyrade kulor? Reglerna nämner att varje skott efter det första adderar ytterligare en recoil till svårigheten (det nämns även att detta gäller helautomatiska vapen). Jag vet att det inte görs så i exemplet i boken, men jag upplever reglerna lite motsägelsefulla och skulle uppskatta ett förtydligande. Det känns ju mer naturligt att ett vapens rekyl påverkar skytten mer under automatisk eld än under semiautomatisk, men i reglerna verkar det snarare vara tvärt om.
Min andra fråga är varför det inte tas någon hänsyn till avståndet mellan skytten och målet? Detta spelar stor roll när det gäller enstaka skott, men jag kan inte hitta en regel som tar avståndet i åtanke när det vankas helautomatisk eld.
Till sist så undrar jag lite när denna regel skall tillämpas:
"A shooter can fire the same number of times as his skill level - in that particular weapon - with a minimum of 1; but the difficulty could quickly affect the skill level"
Innebär detta att en rollperson med skill level 3 i Pistols endast kan skjuta tre skott per runda, även fast vapnet i fråga har ett magasin för 10 skott? Anledningen till att jag frågar är för att Browning (i exemplet i boken) avfyrar 9 skott mot sitt mål, men det framgår aldrig att hon har skill level 9 i Rifle.
Måste medge att jag ofta inte har alla bullarna på plåten, och säkerligen bara missuppfattat många av reglerna, men det känns så tråkigt att inte vara säker på att man gör rätt. Förhoppningsvis kan någon hjälpa mig att förtydliga dessa regler