Re: 33%-regeln
"Men hur gör du om 6 PCs möter 10 orcher? Hur hanterar du det rent praktiskt? Det är ju 16 individer som rör sig runt och det är ju fundamentalt viktigt att veta exakt var alla befinner sig i en given situation. Attacks of opportunity, feats, räckvidd, sikte för avståndsvapen, charge, osv. är ju alla beroende av denna vetskap."
Enkelt! Jag gör det som du tydligen inte uppfattade: jag använder ett regelsystem utan attacks of opportunity, feats mfl d20-förkrångligheter. Skulle jag någonsin bygga ett d20-regelsystem så skulle sådant krångel försvinna fortare än man hinner säga flasklock!
Som kuriosa, när rymdstridssystemet till Andra Imperiet speltestades så hade vi i en och samma teststrid två korvetter med vardera en rorsman och två skyttar plus två jaktskepp mot tolv jaktskepp. Observera att vi nu talar snabbrörlig strid - inte en figur som står och bankar på en annan figur, utan farkoster som rör sig i tiotusentals kilometer i timmen.
Det hanterades. Utan figurer. Faktum är att jag är rätt övertygad om att figurer skulle bara krångla till det.