Tror jag kanske upprepar mig här... om så... sorry. Jag har en tendens att göra det tidsvis. XD
Så pass lite värderar jag att göra mer skada, och värderar chansen att lyckas så oerhört mycket mer, i Eon IV... att i de flesta fallen när jag väljer min anfalls manöver, så väljer jag ett Snabbt anfall. Den där +1T6 i träffchans överväger det -1T6 i skada man får rätt rejält för mig. Och det kommer från någon som älskar att ha en stor mängd tärningar för min skada (jag tycker om att se stora nummer i rollspel när det gäller skada, oavsätt om det är i PnP-, PC-, eller Konsol-, -rollspel... inom min egen ram för vad jag föredrar när det gäller vapen, bästa 1h svärdet jag kan använda + bästa skölden).
Om man ska lägga till extra skada till sin attack så ska man nog hellre göra det med ett Kraftigt anfall. Men jag har ett rätt kraftigt ogillar att använda manövern "Kraftigt anfall" allt för ofta. För större delen av de Kraftfulla anfall som jag har försökt mig på i Eon IV, har misslyckats. Lite av det kan ha varit för jag använt dem vid fel tillfällen. Men det är ju det som är lite av en grej med ett Kraftfull anfall, det är en väldigt situations baserad handling. Att försöka använda den när man är 1 mot 1, och man inte har lyckats skaffa sig någont specifik fördel heller, är en dålig situation att använda den i. För du ger en jämnstark motståndare 1 tärning mer än dig att lyckas med sin handling, eventuellt upp till 2 eller 3 tärningar beroende på beväpning och val av försvars manöver.
Ett kraftigt anfall ska användas i en situation där du har tvingat din fiende till att bli desperat, denne har kanske blivit av med sin sköld och/eller vapen, blivit fäld eller något liknande, denne måste kanske bli anfallare i nästa handling, och/eller ni är numerärt överlägsna fienden. Ett tillfälle där motståndaren har så få tärningar som möjligt att slå, och där ett -1T6 i träffchans för dig fortfarande betyder att du har övertaget. Det är en anfalls manöver som kommer i spel när du kan utnyttja motståndarens dåliga omständigheter, ett anfall som är lite av tänkt att avsluta en strid... eller åtminstone sätta djupa spår i striden till din fortsatta fördel.
Men för att nå dit så måste man först åstakomma de förutsättningarna för att kunna använda sig av Kraftigt anfall. Och där ibland är uppbyggandet av att du har fler tärningar än din motståndare att använda under varje runda. Snabbt anfall är starten av det tycker jag, mindre skada, men större chans att börja få Övertag. Sedan med lite tur lyckas du tillslut slå t.ex 3 övertag, varpå nästa steg i planen kan sättas i verk. Du avväpnar motståndaren, eller slår sönder dennes skölden, varpå du sänker personens förmåga att försvara sig. Och det är här då man ska kliva in med t.ex ett kraftig anfall, och om man då lyckas träffa motståndaren så är det oxå här som jag ser att lägga Övertag på Öka skada kan vara brukligt (eventuelt Precision kan vara bättre beroende på omständigheter). För då har du redan +2T6 i skada, och med ytterligare pålägg på skada så kanske du kan försäkra dig om att du avslutar striden där.
Visst där finns undantag säkert. Men även här så måste man nog offra lite skada för chansen att tjäna in övertag så man kan börja göra motståndaren mindre farlig, och sätta upp motståndaren så att man tillslut kan sänka in den där nådastöten.