Jag har klurat en del på varför rollspersoner tenderar att bli ganska platta i vissa spel, medan de i andra likssom får en ledstjärna som de följer och i vissa ytterligare andra får mönster som de agerar efter, men som inte riktigt känns grundade i något speciellt.
Eller jag har väl inte direkt klurat så mycket just nyligen, faktum är att det är en orsak till att det blir så som jag vill diskutera, nämligen regler som hjälper karaktären få ett djup, eller iallafall ett mål eller ett sätt att agera.
Vad finns det för sköna regler för att likssom hjälpa spelarna att utveckla sina karaktärer och ge dom ett djup?
Jag har nyligen spelat Mortal Coil och i det systemet finns ett system för att både binda karaktärerna till storyn och driva dem framåt: Passions. För att förklara passions lite kort för er som inte känner till systemet så bygger de på att man känner till lite om storyn innan man skapar sin karaktär, för passions måste vara knytna till något i spelvärlden. De är alltså inte i första hand karaktärsdrag, även om de kan spelas som sådana, utan de är ursäkten till att rp engagerar sig i storyn, så att säga.
Man har 5 duttar i passions, dom kan man dela ut som msn vill, man kan t.ex. ha fem i en passion, eller tre i en och ett i två. Hur många duttar man har indikerar hur stark passionen är. Så kan och bör man ändra dom efterhand som det händer saker med ens rollperson. Det kunde i mitt senaste spel se ut som en karaktär hade en passion 2: duty mot sin ledare; 1: fear soldater; 2: Love slavernas frihet. Hans ledare dog. Han utvecklade då sin fear för soldater till två och skapade en ny: Fear: bli utnyttjad, och hade kvar de andra oförändrade. Eller nått sånt. Sen finns det regler som gör att man kan lägga till sitt värde i en passion vid ett slag, så det känns motiverat att välja bra, vidare att man bara får göra det så många ggr per spelmöte som man har antalet passions, men det är ett litet sidospår..
Sedan finns ju t.ex. world of darkness reglerna med en nature och demeanor, vilket känns väldigt tunnt i jämförelse med iallafall känslan i grundbäckerna.
Faktum är att det är just vampire the ol' masquerade vi just börjat spela i gruppen. Nån som har tips på husregler eller eventuellt redan vedertagna regler, för att ge ett djup åt sin "ventrue med fortitude och nature architect"?
Eller jag har väl inte direkt klurat så mycket just nyligen, faktum är att det är en orsak till att det blir så som jag vill diskutera, nämligen regler som hjälper karaktären få ett djup, eller iallafall ett mål eller ett sätt att agera.
Vad finns det för sköna regler för att likssom hjälpa spelarna att utveckla sina karaktärer och ge dom ett djup?
Jag har nyligen spelat Mortal Coil och i det systemet finns ett system för att både binda karaktärerna till storyn och driva dem framåt: Passions. För att förklara passions lite kort för er som inte känner till systemet så bygger de på att man känner till lite om storyn innan man skapar sin karaktär, för passions måste vara knytna till något i spelvärlden. De är alltså inte i första hand karaktärsdrag, även om de kan spelas som sådana, utan de är ursäkten till att rp engagerar sig i storyn, så att säga.
Man har 5 duttar i passions, dom kan man dela ut som msn vill, man kan t.ex. ha fem i en passion, eller tre i en och ett i två. Hur många duttar man har indikerar hur stark passionen är. Så kan och bör man ändra dom efterhand som det händer saker med ens rollperson. Det kunde i mitt senaste spel se ut som en karaktär hade en passion 2: duty mot sin ledare; 1: fear soldater; 2: Love slavernas frihet. Hans ledare dog. Han utvecklade då sin fear för soldater till två och skapade en ny: Fear: bli utnyttjad, och hade kvar de andra oförändrade. Eller nått sånt. Sen finns det regler som gör att man kan lägga till sitt värde i en passion vid ett slag, så det känns motiverat att välja bra, vidare att man bara får göra det så många ggr per spelmöte som man har antalet passions, men det är ett litet sidospår..
Sedan finns ju t.ex. world of darkness reglerna med en nature och demeanor, vilket känns väldigt tunnt i jämförelse med iallafall känslan i grundbäckerna.
Faktum är att det är just vampire the ol' masquerade vi just börjat spela i gruppen. Nån som har tips på husregler eller eventuellt redan vedertagna regler, för att ge ett djup åt sin "ventrue med fortitude och nature architect"?