Jag håller helt med de av ovanstående som ser försöksslag som binära. Ett lyckat slag är alltid lyckat, och ett misslyckat är alltid misslyckat. Sen, om det sker ett effektslag, ska ju detta tala om just hur bra/dålig effekt det blev av slaget. Är det en attack som träffar gör den just det, träffar. Effekten, skadan, som slås avgör hur väl den träffar.
?Lägger man till dimensionerna Perfekt/Fummel och liknande innebär det att man har en viss garanti för en betydligt bättre/sämre effekt än väntat.
Jag gillar inte heller differenser. Själv har jag inget problem med huvudräkning, men när jag måste räkna åt alla spelare (vilket har hänt) segar det ner tempot något, och jag själv känner mig doucheig som rättar andra när de räknar fel.
?I mitt egna system (Halean) använder jag därför en försökstabell för försöksslagen, baserat på 1t100:
Tabellen finns i miniatyr på alla karaktärsblad och som en handout vid bordet. Har funkat bra i speltest i alla fall.
?
?Jag tänker mig att något liknande skulle kunna vara det du är ute efter? Det handlar ju i princip om att man får större chans för Perfekta resultat och mindre risk för fummel ju högre värde man har i sitt FV (kolumnen längst till vänster). Har man 50-59 i sitt värde får man alltså ett exceptionellt slag på 1-10 och perfekt vid 1-4, fummel vid 92-100.
?Jag tänker att man kan köra med fler olika kolumner, och/eller utöka de olika chanserna jag använder.
Lyckat är underförstått som "under ens FV". Sen kan man ha ett valfritt antal resultat som är bättre än bara "lyckat" beroende på hur högt FV man har. Exempelvis skulle en RP med 55 i sitt värde kunna få ett något bättre resultat om han slår under 30, ännu bättre under 10, osv.