Här är grunden i ett "regelklur" som jag jobbat med. Jag tar gärna emot synpunkter och kommentarer (i den här tråden eller som kommentarer till dokumentet) om både språk/disposition eller reglerna som sådana.
I kort-kort sammanfattning:
En rollperson beskrivs med fyra egenskaper (personlighet, styrka, intelligens, smidighet) som har värden mellan 1-3. Värdena är samtidigt antalet tärningar (d10) som slås i en tärningspöl, för handlingar som baseras på den egenskapen. (1-6 misslyckat, 7-10 lyckat.) Varje egenskap har också möjlighet att ha två fokus, som representerar olika aspekter av/sätt att använda egenskapen. Om rollpersonen har ett relevant fokus, ger det en extra bonustärning.
Bonustärningar byter i första hand ut misslyckade resultat på grundträningarna, räknas bara som "egna" lyckade om alla grundtärningarna lyckas. För ytterligare en bonustärning, kan rollpersonen välja att "satsa" - men måste då också slå en "malustärning", som byter ut en lyckad på 1-6.
Google Docs:
https://docs.google.com/document/d/1xCSU22S2f1SjDvxVrOIBY2zx-8uJh0Qrw_qUnjzyzFo/edit?usp=sharing
I kort-kort sammanfattning:
En rollperson beskrivs med fyra egenskaper (personlighet, styrka, intelligens, smidighet) som har värden mellan 1-3. Värdena är samtidigt antalet tärningar (d10) som slås i en tärningspöl, för handlingar som baseras på den egenskapen. (1-6 misslyckat, 7-10 lyckat.) Varje egenskap har också möjlighet att ha två fokus, som representerar olika aspekter av/sätt att använda egenskapen. Om rollpersonen har ett relevant fokus, ger det en extra bonustärning.
Bonustärningar byter i första hand ut misslyckade resultat på grundträningarna, räknas bara som "egna" lyckade om alla grundtärningarna lyckas. För ytterligare en bonustärning, kan rollpersonen välja att "satsa" - men måste då också slå en "malustärning", som byter ut en lyckad på 1-6.
Google Docs:
https://docs.google.com/document/d/1xCSU22S2f1SjDvxVrOIBY2zx-8uJh0Qrw_qUnjzyzFo/edit?usp=sharing