Hej och välkommen till forumet!
Är det fler än jag som har problem med att spelleda på grund av att spelarna kan reglerna för bra och börjar argumentera med spelledaren?
Jag skulle inte säga att roten till problemet är att spelarna kan reglerna för bra, snarare att de inte litar på att du kan dem tillräckligt bra.
Vi har haft samma problem i vår spelgrupp också (både med mig och andra som SL). Inte för att det utgjorde ett problem, men lite irriterande kunde det bli. Jag vet inte om något speciellt hänt, men jag märker inte av det lika mycket mera. Kanske har alla blivit vana med att det, kanske har man insett att det inte är någon vits att hänga upp sig på detaljer, kanske har SL inte "fel" lika ofta, kanske har vi kommit till en gemensam tolkning av diverse regler...
"Jag har ju tre handlingar, det måste ju vara min tur nu"
Detta har jag full förståelse för. Det är självklart att spelarna håller reda på sina egna rättigheter. Sedan må det vara osagt om det verkligen är den spelarens tur eller inte. Det hela beror ju på vad det är som får spelaren att påpeka något.
Om det är så att du glömt bort spelaren så säger du bara "Oj, det glömde jag", och låter honom få utföra sin handling. Jag har själv både en och många gånger glömt bort en spelares handling under t.ex. strider, det är helt naturligt att man inte kan hålla reda på allt.
Om du märker att du inte riktigt har allt med just den regel under kontroll kan du ju be någon av spelarna att hålla reda på den under det spelmötet, och sedan efter spelmötet så ber du någon förklara hur det skall fungera, eller kolla upp i reglerna själv. Alternativ så säger du bara att du tycker att du kör med att det fungerar på ett eget sätt istället. Även detta kan diskuteras efter spelmötet, men inte undet det. Om det bara är något simpelt så kan det nog förklaras genast, men långa regeldiskussioner under spelmötet vinner ingen något på!
Om det däremot är så att du är säker på din sak, att det faktisk inte är den spelarens tur, då måste spelaren lita på att du vet vad du pysslar med. Så enkelt är det. Gör han inte det, utan fortsätter att hävda att det är hans tur, då kan du t.ex. säga att det är som det är nu, och att ni kan diskutera det efter spelmötet. Oberoende av hur det ligger till så skall du försöka undvika en diskussion mitt i spelmötet, speciellt om ni är mitt i en spännande strid.
Jag kan också berätta hur jag gör för att hålla reda på vems handlingstillfälle det är. Jag orkar inte hålla reda på hur många handligar varje spelare har, med just den vapenkombinationen de använder ju då, hur många handligar de använt eller när det gjort det. Istället så frågar jag av dem ofta om de har handligar kvar osv. Så länge det de påstår verkar rimligt så litar jag på att det inte försöker lura mig. Och egentligen gör det inget om de lurar mig, då märker jag ju bara att det behövs hårdare motstånd nästa strid...
Om du tycker att det är för jobbigt att spelleda så kan du ju alltid erbjuda någon annan att göra det. Jag har ingen aning om hurudan situationer i er spelgrupp är, men om det finns flera medlemmar som kan reglerna så kan det vara fördelaktigt att de också spelleder, om inte annat så för att de själva märker hur jobbigt det är då folk påpekar saker...