Nekromanti Regelkunniga spelare

nimin

Veteran
Är det fler än jag som har problem med att spelleda på grund av att spelarna kan reglerna för bra och börjar argumentera med spelledaren?
"Jag har ju tre handlingar, det måste ju vara min tur nu", "Det är ju omöjligt att han har hunnit springa ända dit så fort" och så vidare...

Några bra, konstruktiva tips? Och då menar jag inte att straffa dem med en komet i huvudet bara för att de käftar med spelledaren.

//Nimin

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Några bra, konstruktiva tips?
Förklara för dem att när du är spelledare är det du och ingen annan som tolkar reglerna. När de själva är spelledare kan de göra på något annat sätt om de så önskar, men så länge du är spelledare är det du som sköter reglerna.
Nu antar jag förresten att ni faktiskt börjar gräla om saker. Om spelarna bara påpekar något är det naturligtvis helt okej, bara de därefter accepterar det du bestämmer. Om spelaren fortfarande verkligen tycker att du gör fel kan han ta det efter spelmötet, då ni kan diskutera hur reglerna bör tolkas. Men under ett spelmöte är regeldiskussioner det tristaste som finns.

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om spelandets disciplin

Jag vet inte, men de gånger som jag har spelat med andra än personerna i min spelgrupp så störs jag av bristen på disciplin. Bråk hör helt enkelt inte hemma vid spelbordet och jag som SL tolererar inte sådant, vare sig det gäller diskutioner om regler eller personliga motsättningar i gruppen.

Däremot så är jag alltid öppen för förslag. Mina spelare brukar knorra om de tycker att någonting inte är trovärdigt. Oftast så tar jag till mig det och stryker helt enkelt den regeln för stunden, eller så gör jag klart för dem att vi kör enligt reglerna för konsekvensens skull, och det accepteras alltid utan gnäll.

Jag tror att det hela bygger på gruppens och spelledarens mognad. Mina spelare är väl medvetna om att jag lägger ned mycket tid på att vara en bra spelledare och att jag gör det för deras skull. Alltså accepterar de ett visst frihetsberövande ibland. De vet att jag gör det för att äventyret skall bli så roligt som möjligt för alla som deltar.

Ibland rälsar jag, för att de skall komma in i historien på rätt sätt. Ibland skiter jag i regler för att de inte skall känna sig begränsade i sitt handlingsutrymme. Ibland kör jag stenhårt på reglerna för att spänningen skall finnas kvar. Man kan inte fuska med tärningarna hela tiden för att gynna spelarna, för det gynnar dem inte i längden. Reglerna är mitt verktyg för att överraskas och uppleva äventyren som spännande. Om inte jag följer reglerna så berättar jag bara en historia som jag vet hur den kommer att sluta. Med tärningarna så tar historien hela tiden vändningar som jag inte kan förutse, och som tvingar mig att improvisera.

Jag vet inte om det var till någon hjälp, men jag hoppas att du löser problemet. Mitt tips är (till alla spelgrupper) att införa en hårdare disciplin i spelandet. Det kan kännas jobbigt till en början, men i slutändan gynnar det alla.

/Vulf

Johan K

Gammal & dryg
Nej, faktikst inte så har nån sådant disskution uppkommit.. Som tur är. Händer väll att det blir nån liten disskution, men den går snabbt över.

Ett tipss kan kju vara att ni sätter er & drar upp riktlinjer ang. regler & sådant. Så slipper du & spelarna ta det under pågående spel. Ett annat tipps kan ju vara stt du snällt, men ändå med mild våld kör med regelen att SL bestämmer & därmed basta....

Legioth

Swordsman
Hej och välkommen till forumet!

Är det fler än jag som har problem med att spelleda på grund av att spelarna kan reglerna för bra och börjar argumentera med spelledaren?
Jag skulle inte säga att roten till problemet är att spelarna kan reglerna för bra, snarare att de inte litar på att du kan dem tillräckligt bra.

Vi har haft samma problem i vår spelgrupp också (både med mig och andra som SL). Inte för att det utgjorde ett problem, men lite irriterande kunde det bli. Jag vet inte om något speciellt hänt, men jag märker inte av det lika mycket mera. Kanske har alla blivit vana med att det, kanske har man insett att det inte är någon vits att hänga upp sig på detaljer, kanske har SL inte "fel" lika ofta, kanske har vi kommit till en gemensam tolkning av diverse regler...

"Jag har ju tre handlingar, det måste ju vara min tur nu"
Detta har jag full förståelse för. Det är självklart att spelarna håller reda på sina egna rättigheter. Sedan må det vara osagt om det verkligen är den spelarens tur eller inte. Det hela beror ju på vad det är som får spelaren att påpeka något.

Om det är så att du glömt bort spelaren så säger du bara "Oj, det glömde jag", och låter honom få utföra sin handling. Jag har själv både en och många gånger glömt bort en spelares handling under t.ex. strider, det är helt naturligt att man inte kan hålla reda på allt.

Om du märker att du inte riktigt har allt med just den regel under kontroll kan du ju be någon av spelarna att hålla reda på den under det spelmötet, och sedan efter spelmötet så ber du någon förklara hur det skall fungera, eller kolla upp i reglerna själv. Alternativ så säger du bara att du tycker att du kör med att det fungerar på ett eget sätt istället. Även detta kan diskuteras efter spelmötet, men inte undet det. Om det bara är något simpelt så kan det nog förklaras genast, men långa regeldiskussioner under spelmötet vinner ingen något på!

Om det däremot är så att du är säker på din sak, att det faktisk inte är den spelarens tur, då måste spelaren lita på att du vet vad du pysslar med. Så enkelt är det. Gör han inte det, utan fortsätter att hävda att det är hans tur, då kan du t.ex. säga att det är som det är nu, och att ni kan diskutera det efter spelmötet. Oberoende av hur det ligger till så skall du försöka undvika en diskussion mitt i spelmötet, speciellt om ni är mitt i en spännande strid.

Jag kan också berätta hur jag gör för att hålla reda på vems handlingstillfälle det är. Jag orkar inte hålla reda på hur många handligar varje spelare har, med just den vapenkombinationen de använder ju då, hur många handligar de använt eller när det gjort det. Istället så frågar jag av dem ofta om de har handligar kvar osv. Så länge det de påstår verkar rimligt så litar jag på att det inte försöker lura mig. Och egentligen gör det inget om de lurar mig, då märker jag ju bara att det behövs hårdare motstånd nästa strid...

Om du tycker att det är för jobbigt att spelleda så kan du ju alltid erbjuda någon annan att göra det. Jag har ingen aning om hurudan situationer i er spelgrupp är, men om det finns flera medlemmar som kan reglerna så kan det vara fördelaktigt att de också spelleder, om inte annat så för att de själva märker hur jobbigt det är då folk påpekar saker...

Pom

Swashbuckler
I min spelgrupp är en av spelarna mycket regelkunnig. Men detta är bara en tillgång för gruppen. Om jag som SL är osäker på någon regel är det bara att fråga honom, eller resten av gruppen för den delen.

Men hur gör man då med folk som utnyttjar sin kunnighet till att störa spelflödet och skaffa sig fördelar?

Mitt råd är att införa en strikt regel att det SLs regeltolkning är lag under spelmötet. MEN, folk är välkomna att efteråt påpeka regelbrott eller föreslå alternativa sätt att lösa tvetydiga regelsituationer.

Dark_Maven

Veteran
I rollspel finns det bara tre riktiga regler skulle jag vilja säga:
1. SL är gud
2. SL har alltid rätt
3. Om SL skulle ha fel, se regel 2

Trots dessa regler så måste du försöka komma ihåg varje persons karaktär och hur många handlingar och hur snabbt dom rör sig och så vidare...
Försök att skriva ner det på ett paper och kopiera deras RP formulär.

Foggmock

Myrmidon

I rollspel finns det bara tre riktiga regler skulle jag vilja säga:
1. SL är gud
2. SL har alltid rätt
3. Om SL skulle ha fel, se regel 2

Nej! FEL! Gaaaah! Du bestraffas härmed till att läsa FMMSL's manifest ett tusen gånger.

Troberg

Sinister eater
Nej! FEL! Gaaaah! Du bestraffas härmed till att läsa FMMSL's manifest ett tusen gånger.
Njä, i regelfrågor så är det bättre om spelledaren har rätt. Allt annat tenderar att generera regeldiskussioner som bara bryter stämningen.

Nightowl

Champion
Trots att jag är medlem (förste paradigmprokrastinator!) i FFMMSL håller jag med - så länge man spelar.

Efter spelsessionen skall man dock alltid ta upp dumma regler eller regeltolkningar till diskussion.

Erik

Xèrion

Veteran
Använd din aukturitet som SL. säger du att robert är sist i rundan är det så. Är det jag som är SL är det min tolkning av reglerna som gäller inte någon annans. sen kan dom gorma så mycket dom vill...

Krille

Super Moderator
  • Lär dig reglerna i ditt eget spel.
  • Förklara vilka regler som används så att det inte råder någon som helst tvekan.
  • Förklara även ändrade regler.
  • Lämpa över spelledarskapet.

Troberg

Sinister eater
Sen kan du ju hävda auktoritet, "spelledaren har aldrig vett", eller vad du nu vill, men att gömma sig bakom sådana mjäkiga argument är enligt min åsikt att erkänna att man inte kan reglerna och är för lat att göra något åt det.
Det finns en annan anledning till att spelledaren ska ha beslutanderätt i regelfrågor.

Flera gånger har jag hamnat i situationer där min regeltolkning ifrågasatts därför att spelarna inte vet (eller i det läget ska veta) alla förutsättningar. Om regelfrågor är öppna för diskussion under spel så måste jag antingen förstöra plotten genom att förklara varför det är så, förstöra plotten genom att inte låta det vara så eller att argumentera ur en mycket svag sits eftersom de bra argumenten inte kan avslöjas.

Exempelvis kan spelarna känna sig missgynnade när de blir gripna direkt de kommer in i på slottet, eftersom de inte vet att vaktchefen har en pryttel som ser genom deras illusion. Eller så kan de känna sig missgynnade för att de får på tok för mycket minus på sina attacker, vilket tex kan bero på att de är diskret drogade eller att de drömmer och de i drömmen ska vara i brutalt underläge för att den som sänt drömmen till dem vill ha det så.

Om man i ett sådant läge måste motivera så förstör man handlingen. Spelarna måste acceptera ett "Det finns en anledning. Jag vet den. Ni vet inte den.".

Krille

Super Moderator
"Flera gånger har jag hamnat i situationer där min regeltolkning ifrågasatts därför att spelarna inte vet (eller i det läget ska veta) alla förutsättningar."

Det är en sak att spelarna inte känner till alla förutsättningar. Det är naturligt, och det ska behandlas på det sätt du föreslår.

Det är en helt annan sak att spelledaren helt enkelt inte kan sitt spel. Det är lättja.

Sen finns det ett tredje fall också, när spelledaren har bestämt en ståry. Det är räls.

Blä för de båda sista.

hraufnir

Swordsman
Det är som att se en film och under hela filmen fråga varför det och det och det händer... visst, om en tjuv har 21 i fv på stjäla och han misslyckas med att sno en klubba från en unge blir man ju som spelar misstänksam... men det är ju åzå upp till SL att före spelomgången skriva upp alla spelares viktiga stats som kan förekomma.

Det är även SLs plikt att om han vet att han skall ha några "effekter" som spelarna inte vet om att han berättar för dem att om det är något som de funderar över eller vill prata om så kan de fråga lite försiktigt om det verkligen blev rätt nu... gjorde SL ett fel så kan han ju ändra det... om allt är som det ska så kan sl säga: "det ska vara såhär" och så kan man ta diskussionen och förklaringen efter spelomgången (eller efter kampanjen om samma "effekt" kan användas fler gånger)

hraufnir

Swordsman
Re: Bra formulerat [NT]

*är ju trots allt en ny räv på denna farmen kallat rollspel.nu och studsar omkring lite av glädje då han får beröm från ett sådant gammalt troll som troberg*

Kowalski

Veteran
jag och mina spelare har haft en låååång diskussion om hur vi ser på rollspel?, vad vi vill ha ut ur det? maximalism contra minimalism gällande regler? osv...samtalet ( som fortfarandepågår) har hela tiden strävat efter att vi ska finna lösningar som alla trivs med, vilket innebär kompromissande från alla sidor, men har å andra sidan utvecklat våran grupp till något ganska speciellt.
Vi håller även på att experimentera med ett differenssystem, dvs fv-värdet i förhållande till en uppskattad svårighetsgrad, om differens blir mer än ett visst värde så lyckas handlingen automatiskt. som ett resultat av detta så låter jag mina spelare själva göra kalkyler och spela efter dom, och mina eventuella protester tas eftter spelmötet, på samma vis som deras. Ett sånt spelande kräver en hel del tillit och respekt, säger inte att det passar alla men det känns riktigt juste för oss.
Oavsett vad så får man aldrig glömma den gyllene regeln att en spelare får aldrig "straffas" för att han spelar ut ett karaktärsdrag, ex en impulsiv spelare får inte dö om han nu kastar sig ut ur ett fönster från andra våningen som en ren reflex på gud vet vad, bryt benen på honom, gör honom till plattfot, låt honom landa rakt ner i överinkvisitorns vagn eller vad som, men det viktiga är att spelaren aldrig tvekar på att spela sin karaktär pga eventuella reglers risker för fatala utgångar...:)