Nekromanti Regelmassa: "No shit Sherloc"

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Ah. Skönt att se att du arbetar bort det då. Då går det åt rätt håll i alla fall! :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Trackrecord

Jag är medveten om, utan att blivit påtalad, att mitt trackrecord gällande BRP regler och regelmassa talar emot mig då jag kommunicerar Femte Generationen men tro mig, jag är ute efter smidighet och en narrativ spelstil nu. Därför är jag glad över mina erfarna speltestare som förmodligen kommer göra slamsor av valda delar.

Jag har 0 erfarenhet från något annat spel än DoD eller mina egna och det finns 0 möjlighet att skaffa mig erfarenhet från andra spel annat än att snacka med er. Det kan förklara varför mina inlägg ibland verkar märkliga och varför det kan verka som att jag tycker saker jag inte tycker. :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Det behöver förvisso inte vara något dåligt med en fast lista heller, tvärtom. Det kan skapa en sammanhållen bild och estetisk känsla som i vart fall jag kan tycka är värdefull. Vissa spel kvittar det om denna sammanhållning finns eller ej, för andra är det rätt nödvändigt. Spirit of the Century är ett exempel på den förra och Sorcerer ett exempel på den senare.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag syftade på w176s gradering. Ett riktigt lågt värde i karaktärsdraget kunde då innebära att man inte använder det ens när det skulle vara till fördel. Så om du har riktigt lågt i Aggressivitet så är du knappast aggressiv ens när det vore bra att vara det. Typ när man ska skrämma iväg snorungar som pallar päron eller nåt. Jag vet inte.

Men det är klart att man ska kunna använda låg aggressivitet positivt också. Hela grejen syftade som sagt på en komplettering av w176s gradering.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Du ska lägga ner så mycket energi på beskrivningen att man har nytta av den, och framförallt mer nytta än om man inte gör det.

Aggressivitet
Rollpersonen beter sig aggressivt i vissa situationer eller har ett allmänt aggressivt beteende.
...är exempelvis för mycket energi, eftersom man har ungefär lika mycket nytta av det som...

Aggressivitet
Så, ska du nu ha en beskrivning så se till att den är till nytta.

Beskrivningen behöver inte vara riktat till spelaren. Du skulle kunna rikta det till spelledaren istället, och tala om hur man bygger balla äventyr kring en spelare som har karaktärsdraget.

Det behöver heller inte vara en beskrivning som förklarar vad "aggressivitet" är. Istället skulle du kunna ha en beskrivning som ger spelaren tips om hur man spelar aggressionen, eller hur spelaren för in det i storyn för att driva den framåt.

Detta ger också en ledtråd om huruvida ett karaktärsdrag ska vara med eller inte. Om du kör enligt den principen, och inte kan komma på den passande beskrivningen, så har du en klar indikation om att karaktärsdraget blir läbbans svårt att använda praktiskt. Då kan det vara värt att fundera på att kutta karaktärsdraget.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Det beror på hur viktiga dina karaktärsdrag är i spelet. Jag har sett att flera har ställt den frågan i diskussionen men den är inte riktigt besvarad. Det finns grundegenskaper och karaktärsdrag så långt är det tydligt. Finns det även andra värden? Färdigheter? Andra typer av egenskaper?

Vad är det karaktärsdragen beskriver? Aggressivitet låter som ett personlighetsdrag eller en attityd. Vad mer kan karaktärsdragen beskriva? Du kanske ska ge oss lite fler exempel på olika karaktärsdrag?

Utan att ha mer fakta så skulle jag säga att karaktärsdragen behöver förklaras om de är centrala för systemet. Du behöver inte förklara vad t.ex. aggressivitet är (det vet läsaren) men du behöver förklara hur den används och i vilka lägen. Detta gäller speciellt om dina karaktärsdrag kan användas i många olika typer av situationer.

Om dina karaktärsdrag är mindre centrala och kanske mer beskrivande eller om de alltid används på ett och samma sätt så kan du skippa att förklara dom enskilt. I så fall är avvägningen mer inriktad på om du ens behöver en lista eller om du kan komma undan med ett par exempel.

Det beror alltså på vilken roll dina karaktärsdrag har. Men beskriv inte det självklara (vi vet alla vad Aggressivitet är).
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har svårt att svara på om andra värden finns. Idag kan jag säga nej - det finns inga andra värden - men i och med att skapandet är dynamiskt så kanske det poppar upp ett nytt värde någonstans men jag kommer göra allt för att hålla det nere. Därför kan jag inte bli mer specifik än att förklara hur det ser ut nu.

Jag tror jag nämnde det i ett inlägg här i tråden men karaktärsdrag är ungefär lika viktiga som grundegenskaper. Karaktärsdrag+grundegenskap+färdighet bygger handlingsslaget. Det är alltså en av de centrala byggstenarna i slaget.

Jag tycker ditt svar däremot är bra mot vad jag försöker ta reda på.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,313
Location
Helsingborg
Niklas73 said:
Underegenskaper rök! Till förmån för karaktärsdrag. Så nu har jag ganska ickebeskrivande grundegenskaper (Styrka... Säger inte mycket om hur kroppen är formad, Karisma, säger inte mycket om hur bra man ser ut och i vems ögon?)...
I [insert name on game] finns det breda grundegenskaper, men spelaren måste själv fylla i en specialisering i grundegenskapen. Eftersom jag inte minns vilket spel det är kan jag inte ge mer information än så.

---

Vad gäller listan. Ha kvar listan men förklara ingenting. Jag har haft på tok för många spelstunder med spel, där spelarna måste läsa igenom 19327 personlighetsdrag/förmågor/etc bara för att skapa en rollperson. It takes foreeeeevah! Särskilt eftersom man normalt bara har en rollspelsbok.

Alternativt så låter du spelarna hitta på sina egna personlighetsdrag. Du ger några exempel (i stil med det Hakanlo förelår) men du förklarar även hur man ska tänka för att skapa BRA karaktärsdrag. I Mutantmatiné skriver jag följande. (notera, jag säger inte att det är en bra text men det är ett exempel på en text.)

Spelaren ska hitta på två beskrivningsord till sin rollperson som den ska försöka agera efter.
/.../
Beskrivningsord bör vara märkbara och någonting som spelaren med lätthet kan väva in i sina beskrivningar. ”Tystlåten” är ett dåligt beskrivningsord medan ”sniken”, ”fumlig” eller ”gnisslar” är saker som är lättare att få in i spelarens beskrivning av rollpersonens handlingar.

Orden är något som är framträdande hos rollpersonen och kan antingen vara visuella beskrivningar (tjock, eldigt hår), ljud som rollpersonen ofta gör (suckar uttråkat, surrar), saker som personen ofta säger (one-liners, hänvisar ofta till sin familj), personlighetsdrag (naiv, omtänkssam), drivkrafter (vill stiga i grader), moraliska värderingar (skulle aldrig umgås med en automat) och typiskt agerande från den rollpersonen (beskyddande mot hundmutanten).
---
Endyamon said:
Det känns mer som slentrianmässigt arv av "sådant fanns i rollspelen jag spelade förr, så då ska det finnas i mitt". Så min rekommendation: stryk!
Jag kan inte göra mer än att hålla med Endyamon här. Matiné har massor av slentrianmässiga arv (bra term!) som jag borde ha arbetat bort.

/Han som kanske ska göra det i en eventuell följande version: Matiné - Director's cut
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Han said:
I [insert name on game] finns det breda grundegenskaper, men spelaren måste själv fylla i en specialisering i grundegenskapen. Eftersom jag inte minns vilket spel det är kan jag inte ge mer information än så.
Ars Magica har det. Kan dock inte svära på om det gäller senaste versionen.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Faehrengaust said:
Han said:
I [insert name on game] finns det breda grundegenskaper, men spelaren måste själv fylla i en specialisering i grundegenskapen. Eftersom jag inte minns vilket spel det är kan jag inte ge mer information än så.
Ars Magica har det. Kan dock inte svära på om det gäller senaste versionen.
Det finns i Unkown Armies också.
(Han sålde sitt exemplar till mig, så jag kände att det föll på mig att upplysa :gremgrin: )
 
Top