Nekromanti Regelmodd: Khelataar

Foggmock

Myrmidon
Re: Om händer.

Tja, i beg to differ. Istället för att utgå ifrån att det inte är så att det är svårt med saker i fel hand bör man utgå ifrån att det är det. Någon seriös forskning inom området har jag inte sett till, utan jag går på magkänsla och säger att det nog är individuellt. Själv använder jag vänsterhanden som vapenhand när jag slåss mot vänsterhänta människor i fallet enhandsvapen + sköld, dels för att de är vana vid högerstrid och dels för att jag vill bli mer koordinerad. Lite mer utmaning helt enkelt. Jag är precis lika självlärd i båda händerna men har ändå svårare för vänstern.

Så, för att göra det du inte lyckades med (alltså att vara kortfattad) vill jag säga: Det är bättre att ha en regel som differentierar än att inte ha någon regel. Om inte annat så för balansfrågan.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Så, för att göra det du inte lyckades med (alltså att vara kortfattad) vill jag säga: Det är bättre att ha en regel som differentierar än att inte ha någon regel. Om inte annat så för balansfrågan."

Well, en stor del av min poäng var att det krävdes träning. Att det skulle vara sådär överdrivet individuellt eller krångligt kan jag dock inte alls gå med på; en miljon japaner kan inte ha fel, ungefär. Så ur en rent realistisk synvinkel så tycker jag att man endast bör utgå från att det är krångligt med saker i fel hand när personen i fråga saknar lämplig träning (vilken i sin tur ej borde vara särskilt krånglig att anskaffa sig...det kommer på köpet när man lär sig slåss, skulle jag påstå; åtminstone när det gäller Kendo). Skall man börja prata balans så känns det som en helt separat fråga, och det lämnar jag åt sådana som kan regelsystemet bättre.

Troberg

Sinister eater
Re: Hur jag gör

Problemen är att vapenstatsen är relativ grovkorninga, och till synes balanserade för att alla vapen ska ha sina distinkta för- och nackdelar.
Precis det som fått mig att stirra på tabellerna i tre dagar... För moderna vapen som har sådant som magasinkapacitet, eldhastighet, räckvidd och sånt så är det hanterbart, men närstridsvapen har i mitt system ganska få parametrar och de är ganska grova. Det är väldigt liten variation på skadan, enda större skillnaden där är att vapen med egg/spets gör mer farlig skada, medan klubbor och sånt dunkar genom rustningar bättre. Enda parametrarna som är kvar som är meningsfulla att mickla med är längd (vilken antagligen också kan dras ned till en grövre skala utan att sabba systemet eller tappa nödvändig info) och pris (och pris känns inte så överdrivet intressant att mickla med i regeltermer ändå).

I slutänden är det möjligt att jag bara behåller slumpbiten för eldvapnen, det lutar åt det hållet nu.

Rising

Vila i frid
Jag gillar ju personligen Rosens ideer bättre. Kanske för att han har koll på systemet.
Jag gillar också Rosens idé, faktiskt. Den verkar göra strid med två vapen mer lik hur strid med vapen + sköld fungerar, vilket är bra, eftersom man då slipper den där störande "här kommer en specialregel som bara används när man bla bla bla..."-känslan. Det blir mer enhetligt.

Se bara till att de där extramanövrarna uppmuntrar en att slåss med vapenkombinationer som verkar vettiga, så har du ju en perfekt moddning.

Vindhand

Myrmidon
En brist har det dock. Inget som helst stöd för strid med två vapen, utom möjligtvis den variation du kan få ut av att ha två olika vapen med deras olika för- och nackdelar (rätt praktiskt när man har sköld). Man kan dock inte få några som helst fördelar av att slåss med t ex ett svärd i varje hand, gentemot någon som bara använder ett.

Utan att vilja vara tråkig så tycker jag det låter ganska rätt...

De fördelar jag kan se med två vapen (och detta är som resten av inlägget mest spekulation, tillsätt salt):
Man förenklar vissa tekniker, speciellt kontringar eller anfall av typen skapa-öppning+följ-upp.
I gengälld är man svagare i och har mindre kontroll över endera vapnet än om man skulle fokusera på ett enda. Detta försvårar särskilt för vissa tekniker, speciellt kontringar och anfall av typen skapa-öppning+följ-upp.

I stort sett jämnar det ut sig. :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Utan att vilja vara tråkig...
Ajdå. Sån inledning bådar aldrig gott...

De fördelar jag kan se med två vapen (och detta är som resten av inlägget mest spekulation, tillsätt salt):
Man förenklar vissa tekniker, speciellt kontringar eller anfall av typen skapa-öppning+följ-upp.
I gengälld är man svagare i och har mindre kontroll över endera vapnet än om man skulle fokusera på ett enda. Detta försvårar särskilt för vissa tekniker, speciellt kontringar och anfall av typen skapa-öppning+följ-upp.

I stort sett jämnar det ut sig.
Men hur kul är det? Bättre då att göra några balanserade modifikationer så det märks någon skillnad när man söåss med två vapen. Jag vill att det ska vara i linje med resten av systemet, dvs uppmuntra spelare till variation.

/Joel

Vindhand

Myrmidon
Men hur kul är det? Bättre då att göra några balanserade modifikationer så det märks någon skillnad när man söåss med två vapen. Jag vill att det ska vara i linje med resten av systemet, dvs uppmuntra spelare till variation.

Japp, men då behöver du inte bry dig så mycket om "verkligheten". Att göra en balanserad modifikation kräver ju bara matte och litet finurlighet.

Jag skulle hellre betona olika vapens egenskaper och behålla två-vapen-reglerna som de är. T.ex: Du får inga direkta fördelar av att ha en dolk och ett svärd men en dolk är bra att ha för att göra lömska hugg genom svagheter i rustningen när fienden kommer in på kort avstånd.

Vad jag kan komma ihåg av kheletaar så har det dock traditionell slumpad vapenskada beroende på hur stort vapnet är så det kräver mer ombyggnad. (kommer jag ihåg fel?)

Vindhand

Myrmidon

Själv använder jag vänsterhanden som vapenhand när jag slåss mot vänsterhänta människor i fallet enhandsvapen + sköld, dels för att de är vana vid högerstrid och dels för att jag vill bli mer koordinerad. Lite mer utmaning helt enkelt. Jag är precis lika självlärd i båda händerna men har ändå svårare för vänstern.

Om du ursäktar låter det litet som det faktiskt är ovanligare att du slåss med vänstern än högern. Om du inte tränat precis lika mycket mot vänsterhänta d.v.s.

Det är bättre att ha en regel som differentierar än att inte ha någon regel. Om inte annat så för balansfrågan.

Jag skulle säga tvärtom: det är bättre att minska mängden regler än att slänga in regler med oklart syfte eller orsak.

Pendragon

Swashbuckler
Japp, men då behöver du inte bry dig så mycket om "verkligheten". Att göra en balanserad modifikation kräver ju bara matte och litet finurlighet.
Kan jag inte göra både och? En balanserad modifikation som samtidigt känns trovärdig?

Jag skulle hellre betona olika vapens egenskaper och behålla två-vapen-reglerna som de är. T.ex: Du får inga direkta fördelar av att ha en dolk och ett svärd men en dolk är bra att ha för att göra lömska hugg genom svagheter i rustningen när fienden kommer in på kort avstånd.
Nja, det finns inga regler för två vapen i Khelataar. Däremot kan man ha ett vapen i varje hand och slåss med ett i taget. Hur jag än gör, så kommer jag behålla biten med att två olika vapen gör ökad flexibilitet. Det mest troliga är att man helt enkelt får tillgång till några extra manövrar med två vapen, som Rosen föreslog.

Vad jag kan komma ihåg av kheletaar så har det dock traditionell slumpad vapenskada beroende på hur stort vapnet är så det kräver mer ombyggnad. (kommer jag ihåg fel?)
Åh ja, det gör du. Vapen i Khelataar har ett fast skadevärde som modifieras i första hand av hur pass bra träff man fick. Detta betyder att ordentligt underlägsna motståndare oftast blir köttfärs direkt, medan jämbördiga kämpar mest står och ger varandra skråmor.

/Joel

Vindhand

Myrmidon
Kan jag inte göra både och? En balanserad modifikation som samtidigt känns trovärdig?

Beroende på vilka spelare du han kan du t.o.m. göra en helt vanvettig modifikation, lägga ut texten om hur realistisk den är och få dem nöjda med att spela ett så mycket mer realistiskt spel. Det är så "realistiska" spel görs rent traditionellt :gremtongue:

Åh ja, det gör du. Vapen i Khelataar har ett fast skadevärde som modifieras i första hand av hur pass bra träff man fick. Detta betyder att ordentligt underlägsna motståndare oftast blir köttfärs direkt, medan jämbördiga kämpar mest står och ger varandra skråmor.

Ah, min hjärna är för liten för alla rollspel...
Det fasta skadevärdet är väl däremot baserat på hur stort och dyrt vapnet är?

Pendragon

Swashbuckler
Beroende på vilka spelare du han kan du t.o.m. göra en helt vanvettig modifikation, lägga ut texten om hur realistisk den är och få dem nöjda med att spela ett så mycket mer realistiskt spel. Det är så "realistiska" spel görs rent traditionellt
Men om hela spelgruppen är ARMA-fanatiker? Det är de inte, men målet är att det skulle kunna vara det och ändå gå hem. Inte ett realistiskt mål kanske, men når jag halvvägs är jag nöjd.

Ah, min hjärna är för liten för alla rollspel...
Det fasta skadevärdet är väl däremot baserat på hur stort och dyrt vapnet är?
Nepp, inte det heller. Inte vad det gäller priset åtminstone. Svärden är i särklass dyrast, men får ända pisk på skadeutdelarfronten av såväl spjut som yxor, som dessutom är mycket billigare. Svärdens fördel är brytvärde, smidighet och utmärkt räckvidd för enhandsvapen. Det är också status att ha svärd eftersom de flesta krigare inte har råd med ett.

/Joel

Vindhand

Myrmidon
Men om hela spelgruppen är ARMA-fanatiker? Det är de inte, men målet är att det skulle kunna vara det och ändå gå hem. Inte ett realistiskt mål kanske, men når jag halvvägs är jag nöjd.

Glöm inte att berätta för forumet hur det gick...

Nepp, inte det heller. Inte vad det gäller priset åtminstone. Svärden är i särklass dyrast, men får ända pisk på skadeutdelarfronten av såväl spjut som yxor, som dessutom är mycket billigare. Svärdens fördel är brytvärde, smidighet och utmärkt räckvidd för enhandsvapen. Det är också status att ha svärd eftersom de flesta krigare inte har råd med ett.

Det är kul att Lancelot Games fortfarande kan impa litet på mig så här 15 år efter sin konkurs :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Det är kul att Lancelot Games fortfarande kan impa litet på mig så här 15 år efter sin konkurs
Visst är det tragiskt? Ungefär som när den coolaste karaktären i filmen dör efter en kvart...

/Joel

Foggmock

Myrmidon

I förhållande till tränad tid är jag inte lika bra i vänster som jag borde vara. I sommar har jag inte fått svinga vapen alls, men förra sommaren var det i stort sett bara en vänsterhänting som vågade dra blankt mot mig. Sommaren innan dess fanns det lite fler motståndare.

Min poäng är, att visst, med träning går det, men det är svårare, och det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att bli lika duktig i felhanden som i rätthanden.

Foggmock - mot Metallica, salta pinnar och öl!

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Min poäng är, att visst, med träning går det, men det är svårare, och det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att bli lika duktig i felhanden som i rätthanden."

Och min poäng är att det inte alls är svårare, utan att det kommer på köpet beroende på hur man tränar. Och eftersom jag vet det genom erfarenhet (både vad gäller mig själv och mina medtränande), och inte genom diverse antaganden baserade på magkänsla, så tänker jag känna mig relativt säker på det. Om du endast vill tala för dig själv så är det förstås en helt annan sak, men nu var det väl lite mer generella fakta som önskades. Antar jag, i vart fall.

Vindhand

Myrmidon
Visst är det tragiskt? Ungefär som när den coolaste karaktären i filmen dör efter en kvart...

Jag hade just köpt wastelands och letade supplement när någon kläckte ur sig: "Lancelot? nä, de gick i konkurs nyss"... sen stal någon annan min wastelandsbok :gremfrown:

Världen är hård mot rollspelare