Sänk alla svårigheter i strid med Ob1T6 och ta bort allt som har med fumlade och perfekta handlingar att göra till att börja med. Detta blir i slutändan Ob3T6, höj sedan svårigheter med Ob1T6 till svårt och så vidare (alltså så här: Lätt Ob1T6, Medel Ob2T6, Svårt Ob3T6, Mycket svårt Ob4T6, ni förstår principen).
Andra svårigheter som ligger på Ob3T6 och tycks vara lättare, sänk med Ob1T6. Att en, vad Neogames' (egentligen är detta vad Krille en gång skrev, och då han har varit med till stor del och skrivit regelsystemet ser jag honom som 'Neogames' - bränn mig på bål för det om vill) anser vara "erfaren mästare" har problem att lyckas med slag på Ob3T6 tycker jag är fel.
Ändra svårighetsgrader. Nu ser de ut så här: Mycket lätt - Lätt - Medelsvårt - Svårt - Mycket Svårt, börjar på Ob1T6 med stegrande svårighet i jämna T6or.
Detta tycker jag är lite fel. Ändra medelsvårt till Ob2T6, lätt och mycket lätt till Ob1T6 samt Ob1T6+2. Svårt bör vara Ob3T6 eller Ob3T6+2 och mycket svårt Ob4T6 eller Ob4T6+2. Alla +modifikationer får jag från att jag hatar när Ob-systemet sabbar ett 'lätt' (Ob2T6) slag mot nivåer såsom 14+.
När man utför flera handlingar i strid ökar svårigheten med +2 per handling och inte +Ob1T6.
Ändra trauma och smärta-kolumnerna så att de fungerar som utmattningskolumnen.
Ändra SEDAN smärtakolumnen så att man får +2 per nivå istället för +Ob1T6.
Tag sedan blödningsreglerna och ersätt dem med regler som står att finna här http://w1.920.telia.com/~u92002249/eonbleeding.html.
Dubbla sedan all trauma man får av stick och huggskador, samt av krosskador som åsamkas av vapen såsom binderakkhammare.
Om man får en träff i skalle (av ett hugg eller ett stickvapen, eller beväpnad kross) ändra så att hjärna blir 1-5 och övrig skada 6-10, slå sedan övrig skada enligt sedvanlig extraskadetabell. D.v.s. får man en skada i skallen är chansen 1-6 att man får hjärna, får man inte det slår man extraskadan som vanligt och det kan nu bli typ öga och näsa.
Ändra extraskador som tar i mage till organskada 1-6, övrig skada 7-10, precis som ovan, fast med mage. Ni förstår.
Dylika modifikationer, som ovan, bör också göras då det gäller lungor. Chansen att få artärblödning kan man minska 1 steg när det gäller armar och ben.
Alla ben, typ bröstkorg och kranium, har skyddsvärde 2 mot allt. Revben skyddar bara 1 mot stick.
Blödningstakten halveras vid svimning.
Gör det gratis att sikta på bröstkorg, buk, höft, lår och skuldra. Hals, hand, armbåge, fot, knäskål blir +Ob1T6 medan skalle, ansikte, mage, underliv, överarm, underarm och var blir +2.
Ändra utmattningskolumnen så att den ser ut som den nya smärtkolumnen, samt att man återfår 2 poäng stridsutmattning per runda istället för 4.
Sist men inte minst: Gör så att stickskador baseras på STY + RÖR / 3 och att huggskador baseras på dubbla STY + RÖR / 3 (STY + STY + RÖR / 3, eventuellt med STY + STY + STY + RÖR / 4)
Man kan även göra det hela modifierat genom att tillägga något som jag kallar 'momentansmärta', detta är dock på betastadiet och jag tänker hittills inte ge några förslag på det.
Jag funderar även på en modifikation av Ob-systemet så att de nya 2 sexorna vid omslag ersätts med 1T6+1 eller 1T6+2, då spelarna brukar bli väldigt griniga när de kommer upp i nivåer som 23 på ett färdigsslag på Ob3T6 mot 12.
Nu ska ni se att regelsystem blev mycket mer realistiskt, samt att spelarna inte kommer gnälla hälften på mycket på att man jämt misslyckas. /images/icons/laugh.gif
Har ni invändningar och/eller konstruktiv kritik (helst inte enstaka fraser som "det där suger" /images/icons/wink.gif), dra er inte för att svara och motivera vad som ni anser är fel/bör ändras.
Andra svårigheter som ligger på Ob3T6 och tycks vara lättare, sänk med Ob1T6. Att en, vad Neogames' (egentligen är detta vad Krille en gång skrev, och då han har varit med till stor del och skrivit regelsystemet ser jag honom som 'Neogames' - bränn mig på bål för det om vill) anser vara "erfaren mästare" har problem att lyckas med slag på Ob3T6 tycker jag är fel.
Ändra svårighetsgrader. Nu ser de ut så här: Mycket lätt - Lätt - Medelsvårt - Svårt - Mycket Svårt, börjar på Ob1T6 med stegrande svårighet i jämna T6or.
Detta tycker jag är lite fel. Ändra medelsvårt till Ob2T6, lätt och mycket lätt till Ob1T6 samt Ob1T6+2. Svårt bör vara Ob3T6 eller Ob3T6+2 och mycket svårt Ob4T6 eller Ob4T6+2. Alla +modifikationer får jag från att jag hatar när Ob-systemet sabbar ett 'lätt' (Ob2T6) slag mot nivåer såsom 14+.
När man utför flera handlingar i strid ökar svårigheten med +2 per handling och inte +Ob1T6.
Ändra trauma och smärta-kolumnerna så att de fungerar som utmattningskolumnen.
Ändra SEDAN smärtakolumnen så att man får +2 per nivå istället för +Ob1T6.
Tag sedan blödningsreglerna och ersätt dem med regler som står att finna här http://w1.920.telia.com/~u92002249/eonbleeding.html.
Dubbla sedan all trauma man får av stick och huggskador, samt av krosskador som åsamkas av vapen såsom binderakkhammare.
Om man får en träff i skalle (av ett hugg eller ett stickvapen, eller beväpnad kross) ändra så att hjärna blir 1-5 och övrig skada 6-10, slå sedan övrig skada enligt sedvanlig extraskadetabell. D.v.s. får man en skada i skallen är chansen 1-6 att man får hjärna, får man inte det slår man extraskadan som vanligt och det kan nu bli typ öga och näsa.
Ändra extraskador som tar i mage till organskada 1-6, övrig skada 7-10, precis som ovan, fast med mage. Ni förstår.
Dylika modifikationer, som ovan, bör också göras då det gäller lungor. Chansen att få artärblödning kan man minska 1 steg när det gäller armar och ben.
Alla ben, typ bröstkorg och kranium, har skyddsvärde 2 mot allt. Revben skyddar bara 1 mot stick.
Blödningstakten halveras vid svimning.
Gör det gratis att sikta på bröstkorg, buk, höft, lår och skuldra. Hals, hand, armbåge, fot, knäskål blir +Ob1T6 medan skalle, ansikte, mage, underliv, överarm, underarm och var blir +2.
Ändra utmattningskolumnen så att den ser ut som den nya smärtkolumnen, samt att man återfår 2 poäng stridsutmattning per runda istället för 4.
Sist men inte minst: Gör så att stickskador baseras på STY + RÖR / 3 och att huggskador baseras på dubbla STY + RÖR / 3 (STY + STY + RÖR / 3, eventuellt med STY + STY + STY + RÖR / 4)
Man kan även göra det hela modifierat genom att tillägga något som jag kallar 'momentansmärta', detta är dock på betastadiet och jag tänker hittills inte ge några förslag på det.
Jag funderar även på en modifikation av Ob-systemet så att de nya 2 sexorna vid omslag ersätts med 1T6+1 eller 1T6+2, då spelarna brukar bli väldigt griniga när de kommer upp i nivåer som 23 på ett färdigsslag på Ob3T6 mot 12.
Nu ska ni se att regelsystem blev mycket mer realistiskt, samt att spelarna inte kommer gnälla hälften på mycket på att man jämt misslyckas. /images/icons/laugh.gif
Har ni invändningar och/eller konstruktiv kritik (helst inte enstaka fraser som "det där suger" /images/icons/wink.gif), dra er inte för att svara och motivera vad som ni anser är fel/bör ändras.