Re: Regelmodifikation på betastadiet [långt]
Först och främst så presenterade jag en regelmodifikation på betastadiet, vilket innebär att den inte är klar, följaktligen öppen för förändringar. En har jag gjort hittills. Jag kommer till det senare.
Nu hann jag inte svara då jag upptäckte att Kimon redan gjort det åt mig, med mina argument som jag tänkt använda /images/icons/wink.gif. I alla fall.
Som sagt, du har missat grundpoängen - jag har nämnt den sisidär tusen gånger, men du har missat den ändå /images/icons/wink.gif.
Ja, jag vill hellre ha ett långbenbank än att båda stridstränade riddarna patetiskt nog kryper runt i leran, inkrånglade i sina kläder, desperat kämpandes för att hålla andan... etc.. Man kan dabba sig ändå, dvs. misslyckas. Att dabba sig behöver dock inte innebära att man exempelvis krånglar in sig i sina egna kläder (föga troligt), slår sig själv i skallen (då måste IQ verkligen understiga skostorleken), ja, du vet, Eons fummelregler. Vanligt fummel bildas vid 2 st 6or, vi har gjort om till Marco-varianten och fumlar "enbart" på 3 st 6or (det händer ändå rätt ofta, faktiskt). Det höjer knappast spelglädjen att råka skjuta sig i tån bara för att det är långt avstånd. Därför har jag tagit bort den regeln - delvis på grund av spelglädje och delvis på grund av realism. Detta finner man om man läser mitt första inlägg.
FC 12 i en färdighet innebär lång och intensiv träning av denna färdighet. Har man FC 12 har man svårt att lyckas med Ob3T6 - oavsett om man bankar metall eller människokött. Ska du dessutom lyckas med att undvika någonting är det så gott som omöjligt, då undvika blir Ob4T6 om man redan har gjort något, eventuellt ska undvika två gånger.
Det blir helt enkelt jävelsvårt för tidigt.
Genom att sänka med Ob1T6 och sätta till 3 per handling istället för Ob1T6 (först var det 2 per handling, nu har jag kommit på bättre tankar /images/icons/wink.gif) blir det enklare för en adekvat stridstränad soldat med att lyckas med något. Säg att han ska sopa till bondlurken två gånger, då blir svårigheten Ob2T6+3 varje gång, i medel 10, istället för era Ob4T6.
Jag menar, ett slag tar fan inte fyra sekunder att få fram. Vad gör man resten av tiden? Står och fånstirrar tills resterande 2-3 sekunder runnit ut och väntar på att få försvara sig på Ob4T6?
Har du någonsin
sett ett riktigt slagsmål förresten? Av reglerna att döma, jag skulle inte tro det. Tänk på att de flesta (Svensson) inte har mer än 6-8 i FC - pröva slå Ob3T6 mot det några gånger. Det blir till och med svårigheter på Ob2T6, och så tycker jag att det ska vara. Kontrasten blir större. De som är mästare är mästare och de som är drägg är drägg.
Om du inte redan har fattat varför jag dubblar skadekolumner, etc., hänvisar jag till det här inlägget:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...vc=1#Post142744.
Och det här struntet angående din dojo och leriga mark, det
finns redan regler för exempelvis strid i möblerat rum, strid i snårig terräng, etc.. Vilket innebär att det fortfarande blir automatiskt +3 på varje handling om man kör med min mod, då man faktiskt befinner sig i kvicksand, som du verkar få det till. Med Eons regelsystem blir allt automatiskt Ob4T6 från grund då. Wopdeedoo!
Jag ser ingenstans i regelboken att det skulle vara lättare att slåss inomhus, då man inte störs av fenomen som lerig mark... var god säg var du hittar den källan.
Detta bidrar till spelglädjen - som bland annat Marco vill få det till att det inte gör - då man slipper fumla och ramla omkull så fort man försöker stå på två ben. Fråga vem som helst som har spelat Eon (förutsätt att denne person inte varit med och skrivit rollspelet - sådana personer verkar ha svårt att acceptera att det faktiskt kan ha brister) om de tycker att det är ovanligt lätt eller ovanligt svårt att göra saker.
För övrigt anser jag att både Eon och Neotech är väldigt realistiska rollspel. Men det finns brister, det gör det i allt. Det verkar på dig som att jag har tråkigt och försöker klottra ned regelböckerna så mycket som möjligt för att fördriva tiden, eventuellt klaga så mycket på regelsystemet som möjligt. Nej. Grundinlägget skrev jag utan vidare eftertanke när jag bara gled runt på forumet, det är inte speltestat eller något, och det är bara en idé hittills... jag kommer dock utveckla den, både för spelglädjens och realismens skull - inte av någon annan anledning. Slut på psykologi.
För att årergå:
"
"Alla +modifikationer får jag från att jag hatar när Ob-systemet sabbar ett 'lätt' (Ob2T6) slag mot nivåer såsom 14+.""
"
Skyll dig själv om du gör så idiotsvåra kombosar. Det spelar ingen roll om "idiotsvårt" definieras som Ob15T6 eller om det definieras som Ob7T6+2 - det är idiotsvårt ändå och bör så behandlas."
Till att börja med, vart får du Ob7T6+2 och Ob15T6 ifrån? Jag har nämnt att det är svårt att göra saker på Ob3T6 -> Ob4T6... jag nämnde faktiskt aldrig Ob7T6 om mitt minne inte sviker. Är något 'lätt' ska vem som helst kunna lyckas med det, och att gå fram till någon och klappa till denne på käften (ser det som ansikte)
bör inte ha Ob5T6 i svårighet!
Nu måste jag ha fått fram mitt budskap, annars ger jag upp!
(hoppas jag inte offendade någon på något sätt med mina argument, om jag gjorde det ber jag om ursäkt)