Nekromanti Regelortodoxa admins och moddare?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Skärpning i ledet.

"Walium, känner du dig träffad?"

Borde jag göra det?

"Det är ungefär på grund av inlägg som det där som vi har blivit
strängare."

Jag tycker förståss att det är ett ganska snällt inlägg, med både humor och en vass udd. Men om någon känner sig stött eller sårad så ber jag givetvis om ursäkt. Vilket säkert de flesta andra OT-skrivare också hade gjort om de fått chansen.

Krille

Super Moderator
"Om de trådar som du nämner är OT varför har du inte då sett till att de blir låsta? Det verkar ju ligga i forumets nya, hårda linje att ha en lägre tolerans mot avstamp ifrån ämnet."

Är det inte enklare att hålla sig on topic, så slipper vi allt bråk, gnäll, klagomål och otrevligheter?

Liksom. Det här är ett rollspels-forum. Jag hänger inte här för att prata om vissa personers sexuella preferenser, åsikter om FN-stadgar, politisk inriktning eller östasiatisk film. Jag är här för att prata rollspel.

Eller är det så att dessa uppenbarligen enorma svårigheter att hålla sig till ämnet den egentliga orsaken till hobbyns stagnation?

"Bättre exempel på skadlig OT än detta, hade du säkert kunnat hitta. Är det någon särskild tråd eller händelse som fått er(eller dig) att betrakta OT med mindre förlåtande ögon än tidigare?"

Droppen som fick bägaren att rinna över, många bäckar små, et cetera. Till slut sprack tryckkokaren, helt enkelt. Någon ventilerade sina åsikter om vissa OT-monster, och en större kasse moderatorer och admins ventilerade också. En ny hårdare linje blev konsensusen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Är det inte enklare att hålla sig on topic, så slipper vi allt bråk, gnäll, klagomål och otrevligheter? "

Jag hoppas återigen att ingen uppfattar mina inlägg som otrevliga vare sig de är OT eller ej. Det kanske är så att det krävs ett ordentligt klargörande ifrån moderatorernas sida var de nya gränserna går. Är det noll-tolerans eller finns det marginaler? Når ni fram till de verkliga OT-förbrytarna med ert budskap?

"Eller är det så att dessa uppenbarligen enorma svårigheter att hålla sig till ämnet den egentliga orsaken till hobbyns stagnation?"

Det där var ju rent ut sagt löjligt! Inte nog med att man ska känna sig som en brottsling för att man då och då försöker vara rolig, nu är man dessutom mer eller mindre ansvarig för rollspelshobbyns stagnation desutom. Försök att undvika att blanda bra argument med rent trams!

"Liksom. Det här är ett rollspels-forum. Jag hänger inte här för att prata om vissa personers sexuella preferenser, åsikter om FN- stadgar, politisk inriktning eller östasiatisk film. Jag är här för att prata rollspel."

Och aldrig någonsin har dessa ämnen någon som helst koppling till rollspel? Sexuella preferenser är förstås en privatfråga, men jag kan lätt föreställa mig rollspel eller rollspelskampanjer som på något sätt länkar till de övriga ämnena. Dessutom tycker jag inte att det förekommer särskilt många diskussioner om folks politiska åsikter eller deras privata tankar om FN-stadgar eftersom de i de flesta fall själva vet att det inte är några ämnen som hör hemma på den här sidan.

"Någon ventilerade sina åsikter om vissa OT-monster, och en större kasse moderatorer och admins ventilerade också"

Så den nya, hårda linjen beror alltså på mitt inlägg om monster? Är det vad du försöker säga?

Ni kan ju ta det som ett dåligt tecken att som som i vanliga fall inte säger ett ont ord om moderatorerna eller deras arbete, eller någon annan heller för den delen, för första gången skriver ett riktigt argt inlägg.

Krille

Super Moderator
"Det kanske är så att det krävs ett ordentligt klargörande ifrån moderatorernas sida var de nya gränserna går. Är det noll-tolerans eller finns det marginaler?"

Mycket enkelt: har det med rollspel att göra så är det on topic. Har det inte med rollspel att göra så är det off topic. Nu statueras exempel, så nu är det nolltolerans som gäller tills OT-nivån är nere på acceptabla nivåer. Ni märker när ni är nere på rätt nivå, ety vi då slutar gnälla.

"Når ni fram till de verkliga OT-förbrytarna med ert budskap?"

Åtminstone en av de återkommande syndarna skäms ju. :gremwink: Hoppas att han inte är ensam om att veta att han har en strut på huvudet.

"Och aldrig någonsin har dessa ämnen någon som helst koppling till rollspel?"

Har de koppling till rollspel, visst! Men står de som självständigt bladder-ämne mellan vissa enskilda individer (det vill säga Off Topic) så har de inte här att göra. Det händer allt för ofta numera, och det finns ett mönster på vissa individer (fortfarande icke nämnda men ej heller glömda) som deltagare. Du kanske minns den här tråden? Du var inte med i den, men den fortsatte att vara OT trots upprepade tillsägelser. Den borde ha låsts hårt.

"Så den nya, hårda linjen beror alltså på mitt inlägg om monster? Är det vad du försöker säga?"

Nepp. Jag försöker säga att vi har tröttnat på OT-monstren, och att missnöjet har bubblat långt innan du ens myntade termen. Till slut sprack bubblan, och det har ingenting med dig att göra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Åtminstone en av de återkommande syndarna skäms ju"

Att uppleva att man bli betraktad som en brottsling är inte samma sak som att skämmas. Jag har ingen anledning att skämmas, visst skriver jag en hel del OT-inlägg men jag skriver lika många relevanta inlägg och har bara direkt medverkat till en låst tråd för väldigt länge sedan.

"Det händer allt för ofta numera, och det finns ett mönster på vissa individer (fortfarande icke nämnda men ej heller glömda) som deltagare"

Ni tror inte att ni vinner mer på att skriva ett privat meddelande eller mail till dessa personer än att slå ner på allt som är OT? Åtminstone jag blev skitskraj när jag fick ett syrlig moderatormail för, ack så många månader sedan. De flesta av användarna vill trotsallt fortsätta vistas på forumen vare sig de skriver några OT-inlägg eller ej.

"Nepp. Jag försöker säga att vi har tröttnat på OT-monstren, och att missnöjet har bubblat långt innan du ens myntade termen. "

Varför måste vi få veta att ni är missnöjda när det har gått så pass långt som det verkar ha gjort i det här fallet? Är det inte bättre att börja förvarna oss innan hårdare regler och arga moderatorer är ett faktum?

Johan K

Gammal & dryg
För all del..

javisst så ska reglerna följas.
Men oftast så flippar ju de trådar som blir OT helt ur.. ta bara den disskutionen som blev om luvkulten. Den blev väll lite väl OTf kansek... Skall ju säga att jag hadde min del i det åxå, så jag ska väll kaske inte släga nån större sten i glashuset.
Men blir en OT-tråd intressent så tycker jag att INTE ska låsas, för det komer kasnek nått gott ur den.

Krille

Super Moderator
"Ni tror inte att ni vinner mer på att skriva ett privat meddelande eller mail till dessa personer än att slå ner på allt som är OT?"

Skillnaden är? Att "slå ner på allt som är OT" är per definition att säga till per PM, mail eller ett varnande inlägg mitt i tråden. Det är det som vi har gjort, och det är det som vi gör nu. Hittills har vi haft viss tolerans innan vi "slår ner på allt som är OT". Nu har ribban helt enkelt sänkts, och nu meddelar vi att ribban är sänkt. Det är inte vare sig svårare eller mer aggressivt än så.

Balderk

Swashbuckler
Om jag är för mycket OT så skulle iaf jag ville veta det genom ett PM så jag kan bättra mig. Låser ni en tråd man kankse varit med i lite, men inte en av de största debattörerna (om man nu kan kalla dem så) så är det luddigt att bara säga "vissa i denna tråd borde tänka på sitt OT-skrivande"... Om ni admins och moderatorer tycker att jag skriver för mycket OT-skicka då ett PM för guds skull så vet man att man måste skärpa sig! Jag antar att fler tycker som jag... Alltså finns det en skillnad.

/Herr Balderk :gremtongue:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag erkänner att jag skriver en del OT, det är inte mer med det. Jag har försökt att skärpa mig och jag tycker att det har lyckats mer eller mindre. Att ribban har sänkts (som det står i flera av de nedanstående inläggen) beror säkert på att det har blivit mer OT vilket troligen beror på att andra forum har en högre tolerans och ibland till och med en egen OT-del där det enbart snackas skit. De forumen vinner många besökare på det skitsnacket men förlorar lika många på att det egentligen inte leder till några riktigt stora diskussioner inom ämnet. Det speciella OT-forumet finns inte här vilket jag tycker är bra men eftersom det inte finns så innebär det givetvis att om man får en "snilleblixt" (inte rätt ord men jag kom inte på något bättre) i ett tidigare inlägg så finns det ingenstans förutom i den tråden att ventilera det. Ska man då skita i att skriva det även om det har ett direkt intresse för andra eller ska man skriva det och starta OT-delar i trådarna. Förut var det nog mest alternativ två, men nu så får man helt enkelt hålla igen tills OT:n får en vettig nivå igen.

Jag tycker och hoppas att den nya nivån blir bra, även om det troligen kommer att kännas ansträngt för vissa (mig inräknat) att skriva, då risken får låsning är större då nivån är sänkt.

Re: Skärpning i ledet.

OT är bara OT. Så lek och var glad, och ta OTt på Lunarstorm.
Ja, eller på vår snuttiga nya funktion VRÅL, som vi har fått idag.

/BD, som inte har nåt emot den nya funktionen, där man kan lära känna forumarna lite bättre.

Gardener

Champion
Att inte skriva OT

Det skulle inte vara hållbart, mtp på antalet OT-inlägg som är idag skulle vi inte få göra annat än att skicka en massa PM hela dagarna.

Det är inte svårare än så här: Var inte OT.

Och kan du inte hålla dig från att vara OT, tänk efter en gång först -- tillför det verkligen något, tänk sedan efter en gång till -- är det kanske inte redan lite mycket OT i den här tråden, och tänk sedan efter en tredje gång -- kommer Gardener behöva plocka fram stora krattan om jag skriver detta?

Skulle du ha varit OT i en tråd som har låst så se det som ett tecken på att du varit för OT, även om det finns andra som varit mer OT. Något PM behövs inte helt enkelt.

Skuggvarg

Hero
Hörrö...

Jag har faktiskt lugnat ner mig. Avsevärt. Och min ambition är att skriva avsevärt mindre OT nu än förut.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Den nya ordningen

Jag tycker och hoppas att den nya nivån blir bra, även om det troligen kommer att kännas ansträngt för vissa (mig inräknat) att skriva, då risken får låsning är större då nivån är sänkt.
Det har känts ansträngt för mig länge nu, och jag tycker inte att jag har OT:at mer än vanligt, men däremot är jag mer aktiv nu än jag var förut. Det var just för att jag tyckte att toleransnivån sänkts markant som jag startade den här tråden och det verkar ju ha blivit en ganska vettig diskussion, för en gångs skull utan OT, såvitt jag kan se.
Okej, så toleransnivån har sänkts och det är förhoppningsvis en utveckling till det bättre. Jag har skärpt mig och kommer att skärpa mig ytterligare, men jag kommer aldrig att helt avstå från att skriva OT, då jag tycker att det ibland kan vara trevligt att lätta upp en "stentung-blodigt-allvar-tråd-och-hör-sen" med ett mer skämtsamt och halvseriöst inlägg.
Jag hoppas dock att toleransnivån inte sänks till att inte tolerera OT överhuvudtaget, för då vet jag åtminstone en person som kommer att sluta diskutera på forumet och det är undertecknad varg.

/Skuggvarg - utan humor inget liv

Skuggvarg

Hero
Re: För all del..

Jag håller med. Intressant OT är okej, och OT är också okej så länge det fortfarande berör ämnet (men då är det ju förstås inte OT längre, bara ett skämtsamt, oseriöst inlägg om ämnet, men fortfarande on-topic). Snarare är det då OS-inlägg (OSeriöst).

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Låsning pga andra orsaker?

Det jag är mer bekymrad över är långdragna jättedebatter mellan forumgiganter. Det är inte helt ovanligt att en oskyldig tråd övergår till att bli ett otympligt monster bara för att några vältaliga användare vill sprida sina åsikter. Åsikter som ofta har malts fram och tillbaka i åtskilliga trådar tidigare utan att man nått fram till något användbart.
Nej, det händer ju till och från, och det är samma korn som mals om och om igen, utan att någon blir nämnvärt klokare. Det är också ganska tråkigt, men jag tror inte att trådar kommer att låsas bara för att t.ex. frågan om "hur ett bra stridssystem ska vara" väcks till liv igen och muterar till att få 250 inlägg.
Men jag är också trött på alla långrandiga monsterdiskussioner. Jag besöker oftast inte siten alls på helgerna, och när jag då tittar in på måndagen och ser en dylik monstertråd, så läser jag bara första inlägget och sen ignorerar jag den, för jag orkar inte sätta mig in allt som har sagts när jag inte var med.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Ni märker när ni är nere på rätt nivå, ety vi då slutar gnälla.
Admins och modders slutar aldrig gnälla. Det är den bild jag har fått av er och den har ni med gemensamma krafter lyckats etablera i mitt sinne.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Apropå syrliga moderatormail

Åtminstone jag blev skitskraj när jag fick ett syrlig moderatormail för, ack så många månader sedan.
Med snällhet kommer man långt, men med tjuriga brev till användarna om att de ska "skärpa sig, annars jävlar" riskerar man bara att göra användarna sura på moderatorerna.
Om någon behöver en tillsägelse är det väl bra om tillsägelsen är snällt formulerad men ändå markerar att ett fel har begåtts och att det inte bör upprepas.
Jag vet själv vad som gör mig mest förbannad och det är när någon har en otrevlig ton mot mig. Då biter Skuggvarg tillbaka tio gånger värre.

/Skuggvarg

Re: De är födda gnälliga? [NT]

Tror han vill komma fram till att vi inte är nere på rätt nivå ännu. När det gäller att gnälla är du inte så dålig själv heller.

/Black Dwarf, börjar tröttna på Skuggvargs kamp mot "överheten och orättvisan"