Används Know(ledge?) till något annat än att räkna ut färdighetspoängen? Den kanske stod för allmänbildning också, det var så länge sedan jag spelade CoC. Egentligen är de sekundära egenskaperna väldigt kassa. Man hade lika gärna kunnat gjort ett slag med +15% istället.
Man slår Know-slag för att "råka veta" saker. En av de grejer jag faktiskt gillade i originalet.
Du borde dock skriva ut vad mätaren används till.
Det kommer att stå "Sanity" nånstans där...
Occupation finns två gånger
Ska fixas.
Sanity, Know, Idea och Damage bonus känns som om de är ditslängda huller om buller.
Det är precis vad de är också.
Jag hänger inte riktigt med på varför grundegenskaperna "kostar" två rutor och till sist fyra rutor. Om man kan höja grundegenskaperna, så finns det en poäng med det, annars borde rutorna se likadana ut som färdigheterna.
Alltså... Precis som i alla vettiga rollspelssystem kan man höja grundegenskaper, och precis som i vettiga system kostar det lika mycket att höja saker under karaktärsskapandet som i spel.
Sålunda - grundegenskaper kostar 2 p/nivå upp till 6 och därefter 4, och färdigheter kostar 1 p/nivå upp till 6 och därefter 2. Grundegenskaper i det här systemet kombineras dynamiskt med färdigheter, dvs man väljer vid varje tillfälle en grundegenskap och en färdighet som tillsammans bilder ett FV man ska slå under med 1t12.
Man använder alltså exakt samma sorts poäng för att köpa grundegenskaper som att köpa färdigheter.
Fisticuffs fick jag slå ut - min snuskiga humor gick igång på det ordet. Heter det inte "brawl" i någon version?
Brawl låter så... arbetarklass, rycker du inte? Riktiga 1920-talsgentlemen pysslar då rakt inte med dylikt =)
First Aid känns som en dålig variant i Medicine, så varför köpa den?
Primärt kommer skillnaden från orignalsystemet (denna bakåtkompatibilitet igen...). First Aid är snabb, simpel lindring. Medicine är mer avancerat, men täcker mest just avancerad vård. Du ska vara glad att jag skippade "Pharmacy", som om möjligt kändes ännu mer redundant... =)
Fisticuffs känns som en dålig variant av Martial arts, så varför köpa den?
I originalsystemet har de olika effekter. I mitt system finns distinktionen enbart kvar för att bibehålla bakåtkompatibilitet. Ingen nämnvärd skillnad i effekt, mest ett estetiskt val Man väljer den ena eller den andra lite beroende på hur ens karaktär slåss.
Climb och Jump är rätt kassa färdigheter. Vem kan inte klättra och hoppa? Vem bygger ett scenario på dem färdigheterna, särskilt i ett spel som CoC där man mestadels ska använda muskeln innanför huvudet?
Jag vet. Återigen denna bakåtkompatibilitet. Jag funderar på att slå ihop dem till Acrobatics.
Hur sänker Cthulhu Mythos SAN-mätaren?
Skaffa 1 dott Cthulhu Mythos, dra ner Sanitymätaren ett steg på 12-skaliga mätaren (dvs, 8 typ kryss).
Om du breddar färdighetslistan (du kanske ville ha en border till vänster?), så kan du skriva ut vilken grundegenskap som man mestadels använder till en skill. Jag hatar när man måste slå i böcker vilka skills som baseras på en viss charasteristics. Mutant: UA är nog mitt favorithatobjekt när det gäller sådant, där det fanns otroligt god plats för att skriva ut sådant.
Det kommer inte att stå någonstans, så det är ingen idé att slå i några böcker. Använd common sense, liksom. SL bestämmer vilken Grundegenskap och vilken Färdighet som ska kombineras vid varje tillfälle. Mina erfarenheter från WoD-systemet säger mig att det sällan brukar vara några bekymmer.
Jag hänger inte riktigt med på vad strecken till höger om cirklarna ska göra.
För de som är skitkassa på att läsa av dottar utan föredrar gamla hederliga siffror. Annars kan man ju alltid använda den raden för att notera erf, eller så...
/Han som har för sig att man ska opt:a i Intelligens för att få många färdighetspoäng
Absolut. Fast inte i det här systemet. Här kostar allt lika mycket, ingen slump är inblandad. Du får en stor klump poäng som ska användas till grundegenskaper och färdigheter och, eventuellt, nåtslags "för/nackdelar".
EDIT:
Personligen så saknar jag någon ruta för personlighet och utseende.
Här har vi verkligen något som handlar om tycke och smak. Jag tycker nog att man skriver personlighet och utseende på ett separat papper - om inte annat för att veskrivningen av de bägge brukar ta något halvt A4 vardera. Samma sak med utrustning - sånt kan man lika gärna skriva i kollegieblock. I mina ögon är ett rollformulär egentligen mest till för att vara ett snabbt och enkelt och framförallt överskådligt sätt att sköta de rent mekaniska bitarna av rollpersonen. Värden, mätningar, erfarenhet, såna saker. Jag har en liten ruta med det mest grundläggande - nmn, kön och sånt - men även den tror jag kommer att få ge vika för annan mer spelmekanisk info. Utom just typ spelarens namn, rollpersonens namn, och yrket.