Nekromanti Regelsystem till Qin

Ymir

Liten kantbaron
Om jag, rent teoretiskt, skulle behöva ett regelsystem till Qin, men som inte är Qin, vad skulle ni rekommendera då?

Mer gritty och mindre wuxia är att föredra, även om de givetvis inte är ömsesidigt uteslutande begrepp.

Det är en relativt stor fördel om regelsystemen är gratis eller något jag redan har, eftersom saker annars kostar pengar, något jag inte har.

- Ymir, hoppas på tips

Nero_UBBT

Warrior
Några idéer

Vad kul att Qin nämns på forumet. Det är välförtjänt.

Får jag börja med att fråga varför du inte vill spela med Qins regler? För mig är de bra på vissa sätt (stämningsfulla på sina egna vis, t.ex. YinYang dice och "gåvor") medan det på andra sätt inte funkar för mig (kp-system, mana-system som prickas av).

Jag vet inte riktigt vad du menar med gritty. Rent spontant tänker jag Saga, som ju är gratis. Om det är gritty vet jag däremot inte. Har försökt googlea i ämnet men inte hittat några nya vinnare, men jag kanske återkommer i ämnet...

Storuggla

Champion
Okej, jag nappar på skittristbetet och säger: BRP.
Det är vad jag tänker på om jag tänker "historiskt och gritty". Vill du vara mer funky - Heroquest 2.

Storuggla, vilket kräver mer fantasi

Ymir

Liten kantbaron
Re: Några idéer

Jag megahatar sridssystem med handlingspölar där vissa automatiskt har fler än andra och därmed alltid träffar den de slår på eftersom dessa saknar tillräckligt med handlingar för att försvara sig; hej Qin.

Jag ogillar meningslösa tärningssystem som egentligen inte tillför något i termer av meningsfulla, genomtänkta sannolikhetskurvor, etc; hej Qin.

Jag ogillar ointuitiva namn på grundegenskaper; hej Qin.

Jag ogillar...halvhjärtade meritss/flaws/qualities/drawbacks-system; hej Qin (ska man ha en personlig 'grej' är det mycket roligare att ha en som verkligen gör stor skillnad, eller en uppsättning grejer)

Delvis på plussidan verkar Qin väldigt mycket åt det dödliga hållet på skalan köttigt-grinding, men problemet är att spelarna saknar verktyg i systemet för att rädda sig undan denna sannolika och splattiga död.

Det bör tilläggas att jag bara läst Qin, inte spelat det, än. Det är nog inte ett jättedåligt system, don't get me wrong. Jag hittar bara inget i det som riktigt...gör mig sugen på att använda det. Jag kan inte se hur det skulle tillföra något rent dramaturgiskt, det är snarare ett sånt där bog-standard BRP-stylee-system som bara finns där för att avgöra händelseutgångar men saknar alla former av förmåga att levandegöra karaktärer och skeenden eller låta spelarna påverka plotten somehow. Jag är trött på såna system. De magra försök man gjort att fluffa till det känns...så ytliga.

Så skit i att jag sa 'gritty', ge mig ett system som TILLFÖR något.

Storuggla

Champion

"Så skit i att jag sa 'gritty', ge mig ett system som TILLFÖR något."

Modda Burning Wheel, enbart för att få använda lifepathen "Harem Slave"? :gremwink:
Okej, seriöst - Hero Quest 2. Tjing Tjong försvarar sig mot förtal med "Lokale ståthållarens favoritkonkubin: 17". Lång Trång imponerar på lokalbefolkningen med "Utstuderade silkeskläder: 15". Ping Pong använder sitt "Lojal mot kungen: 19" för att förstärka sitt "Kung fu pungspark: 15". Hero Quest 2 äger. Och tillför i färg och spelarinflytande.

Storuggla, och det är enkelt och billigt!

Ymir

Liten kantbaron

Modda Burning Wheel, enbart för att få använda lifepathen "Harem Slave"?
Men jag är ju spelledare här :gremcry:

Okej, seriöst - Hero Quest 2. Tjing Tjong försvarar sig mot förtal med "Lokale ståthållarens favoritkonkubin: 17". Lång Trång imponerar på lokalbefolkningen med "Utstuderade silkeskläder: 15". Ping Pong använder sitt "Lojal mot kungen: 19" för att förstärka sitt "Kung fu pungspark: 15". Hero Quest 2 äger. Och tillför i färg och spelarinflytande.
Det låter intressant, och jag gillar Robin d Laws, men det är inte gratis vad jag kan se, och då går det bort :gremfrown:

- Ymir, solly

Arfert

Facit
Jag skulle sagt Legends of Anglerre (som är Fate, fast bättre), men det är allt annat än gratis.

Mogger

Hipsteranka
Qin?

Ymir said:
Om jag, rent teoretiskt, skulle behöva ett regelsystem till Qin, men som inte är Qin, vad skulle ni rekommendera då?
Vad är Qin? Vilka ingredienser är viktiga?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Qin?

Qin är typ wuxia/hovintrig-historical-fantasy. Rollpersonerna förväntas vara agenter av något slag i konflikten mellan dåtidens stridande stater i Kina. Det kör greppet att man kan välja vilken nivå av 'fantasy' man vill ha; allt från gritty historisk action utan magi, wuxia och andevärldar till dansa-på-trädtopparna-och-slåss-mot-demoner-röj, men det når aldrig riktigt höga nivåer.

Jag tänkte, såhär spontant, att min hypotetiska kampanj nog skulle luta åt den mer jordnära sidan av spektrat; jag vill ha magi, andevärldar och kaaanske wuxia, men fokuset kommer liksom ligga på mänskliga villkor och konflikter. Jag vill därför allra helst ha ett system som hanterar sociala konflikter vettigt, men ändå har utrymme för någon form av detaljer när det kommer till fysisk konflikt.

En annan sak jag vill ha är en erfarenhetskurva som möjliggör gradvis förbättring i lagom takt. Ni förstår, en del av den potentiella kampanjen involverar att rollpersonerna växer upp och tränar/blir tränade i olika skillz. Jag babblar iväg...låt mig uttrycka det så här istället:

- Uppväxt/Inlärning/Förbättring
- Social & fysisk konflikt (och psykisk/magisk med, I guess)
- Social status

är grejer jag skulle vilja ha ett system som kunde hantera, utan att vara alltför invecklat/simulationistiskt/meckigt.

- Ymir, typ

Mogger

Hipsteranka
Re: Qin?

Det låter coolt. Jag hade använt Solar System:

Ymir said:
- Uppväxt/Inlärning/Förbättring
Check. Här känns Secrets klockrent, om man vill smyga in Wuxia-element. Att kam få knyta allt till Keys är en bonus om man siktar på "mänskliga villkor och konflikter"
Ymir said:
- Social & fysisk konflikt (och psykisk/magisk med, I guess)
Ett...Fyra ord. Bring. Down. The. Pain. Coolaste konfliktsystemet någonsin. Och enklaste. Spelar ingen roll om det är magistrid eller vad som helst.

Ymir said:
- Social status

Jag hade helt enkelt döpt en utav grundförmågorna till Status. Känns inte så svårt. Problemet med status som jag ser det är att det är svårt att få en mekanik som löper parallellt hur storyn påverkar status. Men ska den vara hyfsat statisk så är det inga problem.

Ni har väl spelat med Solar System förr? Jag tycker att det passar dina önskemål perfekt (men så tycker jag ju att Solar System alltid passar allas önskemål perfekt... :gremsmile: )