Nekromanti Regelsystem

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Jahaja... det finns ju väldigt många regelsystem därute i världen. Vilket tycker ni är bäst och mest anpassningsbart? Finns det något riktigt originellt och bra system som kanske inte använder tärningar i särskilt stor utsträckning eller baserar sig på specialkort? Vill ha MÅNGA synpunkter på regelsystem, vad som är bra och dåligt och så vidare. Tack på förhand för era åsikter!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Miljö?

Är det någon särskild miljö som du är ute efter? I så fall finns det mängder med kreativa lösningar för olika situationer i respektive miljö. Jag är till exempel rätt förtjust i Neotechs automateldsregler: slå 1T6 per kula som kan träffa. Varje etta är en träff.

Eller är det bara grundläggande regelmekanik som du är ute efter? Om det är det senare så är det svårt att vara originell - grunder är grunder, liksom.
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Miljö?

Man har ju några rollspelsprojekt som ligger lite på hyllan nu tyvärr eftersom jag håller på att plugga dag in och dag ut. Ett av dessa kan man väl kasta in i genren "historiska rollspel"... pirat-tema kan man väl kalla det, men med lite inslag av häxkonster och dylikt. Tänkte väl mest på att använda nån sorts storytelling-regler egentligen, men nån sorts slumpsystem måste ju nästan också integreras i systemet. Det bör ju bli lite regler för sjöstrider och belägringar m.m. också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Miljö?

"Ett av dessa kan man väl kasta in i genren "historiska rollspel"... pirat-tema kan man väl kalla det, men med lite inslag av häxkonster och dylikt. Tänkte väl mest på att använda nån sorts storytelling-regler egentligen, men nån sorts slumpsystem måste ju nästan också integreras i systemet. Det bör ju bli lite regler för sjöstrider och belägringar m.m. också."

Tja, en sak är lovvärd - istället för att flunka ihop ett regelsystem som man egentligen är ointresserad så har du valt att leta upp ett regelsystem. Förhoppningsvis så väljer du ett väldesignat (om än enkelt) regelsystem som fungerar även om man använder det, och inte bara när det inte används... :gremwink:

Av mig ska du få två förslag, ett eget och ett utomstående. Båda är enkla, snabba, väldesignade, fungerande och torde passa pirattemat rätt bra.

The d6 System är det utomstående. Det användes först i Ghostbusters RPG, men är mest känt för den första varianten av Star Wars RPG, från West End Games. Principen är enkel. Man har sex attribut och ett antal färdigheter. Attribut och färdigheter mäts i antal tärningar - attributen ger ett grundläggande antal tärningar (en typisk medelsvensson har två tärningar i attributen) och färdigheterna bygger vidare på det (en specialist har två tärningar till i sina specialistkunskaper, totalt fyra tärningar). När man gör något, leta upp rätt färdighet eller rätt attribut, slå så många tärningar och kom över en svårighet. Det går riktigt snabbt, så länge man nöjer sig med vanliga människor eller mänskliga hjältar med omkring 4T till 7T i färdigheterna, och inte har Jedi Masters eller andra äckel med 11T i grundfärdigheten som ökas med 8T till på grund av Kraften...

The T10 System är hemmabygget. Det har använts officiellt i Västmark och Skymningshem än så länge. "Inhouse" har det använts i allt från spionthrillers till space opera. Även där är principen enkel. Slå en tiosidig tärning (0 avläses som 0), lägg till ett attribut/egenskap (skala -4 till +4 med medelsvenssonvärde på 0) och en skicklighet (+0 och uppåt, och en expert bör ha +6 till +8). Kommer summan över en svårighet så går det bra.

Grundmekaniken är inte särskilt unik - liknande system har använts i Cyberpunk, Ars Magica, Traveller: 2300AD och vissa Fuzion-varianter. Men mekaniken är enkelt, snabb och går att variera i det oändliga, vilket om inte annat torde visas av att det används i spionthrillers, space opera, cyberpunk, lervällingstolvhundratal, riddartidstolvhundratal, pseudo-japan och hård SF. Vill man så kan man till och med bygga ut det med specialkort, vilket jag gör i Skymningshem, men man kan också låta bli, som i Västmark.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Variering

Man kan ju försöka jämna ut skillnaderna med antal tärningar i d6 system genom att dra ned på antalet sidor på tärningarna, kanske använda T4:or istället. även om folk i regel inte har lika gott om dem.

I mitt dungeon-rollspel jag snackar om nedan funderade jag på att använda ett system som beskrivs ganska bra av ditt T10 system, fast i mitt fall kommer det nog antagligen röra sig om antingen T20:or eller T12:or. Hade helst velat ha T12:orna, men eftersom det är en relativt ovanlig tärning så tvekar jag lite.
T12:an är ju den mest oanvända tärningen vad jag vet, så på så vis blir det en (mycket) liten gnutta orginellt. Men risken är att folk sitter utan rätt tärning och skiter i a´tt testa bara för den saken skull.
Fast då var man å andra sidan inte särskilt intresserad redan från början :gremsmirk:
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Variering

Ett spel som har ett ganska kul regelsystem är Maelsrom Storytelling av Hubris games...fast jag har bara läst igenom spelet en gång då mina spelare sparkade bakut på direkten (kan ha något att göra med att vi spelar sällan och jag har ett 20tal system att välja på,,,det finns nackdelar med valfrihet). Systemet bygger på att man slår ett visst antal t6or..men man slår i grupp och för scenen, inte var för sig och inte för varje handling. Det är ett ganska orginellt drag men ett som definitivt inte passar alla (mina spelare tex). Det är , som Krille redan anmärkt, smart att ta ett redan existerand system och använda det i stället för att göra ett eget halvtaskigt, om man nu inte gillar att pula med sånt!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,974
Location
Uppsala
Finns det något riktigt originellt och bra system som kanske inte använder tärningar i särskilt stor utsträckning eller baserar sig på specialkort?
Vill minnas att det finns ett system (Amber?) som endast jämför siffror mellan deltagare. Sedan hörde jag nog språkas om system där tarotkort var en central del i mekaniken. Minns inte vad det var.

Mitt personliga favoritsystem just nu är nog Unisystem. Det är snabbt, enkelt och konsekvent. Men eftersom jag sällan använder alla systemfinesser, extraregler och så vidare, så kanske det inte heller är jag som är bäst person att svara på en systemrelaterad fråga. Men Unisystem, i alla fall...

Förutom Unisystem så ska jag nog prova systemet i Whispering Vault framöver. Extremt enkelt och nästan helt konsekvent. Där slår aldrig SL annat än skador för sina varelser. Istället har de värden i sådant som Attack och Defend, som spelarna får slå över för att klara sig. Så SL är nästan helt befriad från tärningsslag. En kompis till mig var övertygad om att motsatsen var det mest effektiva under högstadiet, då han fipplade med ett system där SL skulle slå alla slag.

Nåja, det är mina två cent i alla fall.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra fråga....

Hmmm, alla system är ju egentligen mer eller mindre anpassningsbara om man säger så. Så egentligen så tycker jag att du kan det system som du gillar bäst & göra det bästa av det.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Japp, Amber

I Amber jämför man bara värdena, har jag för mig, och i avsaknad av särskilda omständigheter vinner alltid den som är bäst.

/Feliath -äger inte Amber, men tyckte det verkade lovande när han kollade
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Glöm inte Buffy!

Buffyspelet använder samma variant av Unisystem som beskrivningen av Whispering Vault, men där slår man inte ens skadan som SL, man har BARA fasta värden! Aslätt och toksnabbt i strid!

/Duddmannen
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,974
Location
Uppsala
Re: Glöm inte Buffy!

The Whispering Vault använder inte Unisystem, till att börja med. Det använder sitt egna system. Det jag beskriver som angår WV är helt oberoende av Uni.

Därav är Buffy och WV helt oberoende av varandra.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Glöm INTE Buffy!

Buffy-systemet

I korthet: d10+stat+skill mot svårighetsgrad

I en del fall: d10+stat×2 mot svårighetsgrad

Normala människor har stats mellan 1 och 5 (2 för medel-Summers) och färdighetsnivåer mellan 0 och 5 (2 för normalsluga individer). Vampyrer, slayers, varulvar, troll, demoner, häxor, hjältar och så vidare bryter glatt mot normerna och kan alltså ha både stats och färdigheter över 5.

Det intressanta är att SLP aldrig slår tärningar, utan istället har fasta, färdiguträknade värden för Attackslag, Skada, Försvar och Färdigheter. I och med detta blir det alltså spelarna som står för tur/otur i tärningsslagen och eventuella Critical Successes eller Fumbles är deras egna förtjänster.

/Duddmannen
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
fundering om buffy

Buffyspelet använder samma variant av Unisystem som beskrivningen av Whispering Vault, men där slår man inte ens skadan som SL, man har BARA fasta värden! Aslätt och toksnabbt i strid!

Jag är dock litet tveksam hur väl det faktiskt speglar serien. Inte de fasta värdena så mycket då (speciellt som de varieras av olika bra träffar) men själva livspoängen de dras ifrån. Det händer liksom aldrig att man pucklar så mycket på en vampyr att den dör och blir till damm... men det skulle funka utmärkt i spelet.

Jag skulle hellre se en stridslägesmekanik där man offrar övertag för att försöka stakea en vamp. Det verkar vara så stridskoreografin funkar i serien IMHO. Fudge-varianten löste detta bättre vad jag kan komma ihåg...

Bara en slumpmässig fundering, move along :gremsmile:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,974
Location
Uppsala
Re: Glöm INTE Buffy!

I korthet: d10+stat+skill mot svårighetsgrad

I en del fall: d10+stat×2 mot svårighetsgrad
= Unisystem.

Whispering Vault = inte Unisystem.

Det var mest det jag ville påpeka. Sedan kan systemen säkert ha likheter, faktum är att det gör Buffy intressant ur inköpsperspektiv. Utökning av Unisystem är nämligen värt en slant eller två ur mitt perspektiv. Jag spelar trots allt en hel del All Flesh Must Be Eaten.

Där vill jag nog minnas att man slår för SLP, däremot, så Buffy måste ha ett par väsentliga regelskillnader.

Intressant.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Stjärnornas Krig

Det med t6...helt okej
Funkar och det går snabbt och så har man roligt

Use the force buckfizz

Mvh coZcin
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,236
Location
Göteborg
Re: Variering

T4:or är kantiga och äckliga, håll dig undan grån dem så gott du kan. T6:or funkar bra. Annars kan du ju använda Gondicavarianten med 3T+1 och liknande koder. (du använder tärningar (alltid sexsidiga)+siffermoddar)

Att använda T12 för att det är orginellt är just... inte orginellt. (neoBunnies...) Använd T8 som bas (inte bara för skadan för medellångt spjut och enhandsyxa) utan för hela systemet. Funderat på att använda Gondicaregler med T8 som bas. Det du...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Regelskillnader i Buffy kontra AFMBE

Förutom det här med att man inte slår för SLP så kan jag nog bara komma på en sak till som skiljer spelen åt och det är mängden färdigheter. I Buffy har man reducerat dem ner till 17 stycken som ALLA har plus Wild Card som kan vara en enskild och för karaktären unik specialfärdighet (Cordelia har Fashion, big surprise).

I slutändan känns Buffy mycket snabbare att både använda och lära sig än t ex WitchCraft. Det kan bero på att man med ett mycket stort antal exempel och citat ur serien lätt kan få en bild av i stort sett alla aspekter av spelet. Med lite generösare användning av Drama Points blir det också precis så heroiskt som i TV-serien.

Dessutom är miljön i Buffy rolig för just detta system eftersom de många olika nackdelarna och fördelarna som man kan välja som bakgrundsalternativ i stort sett alla har sina motsvarigheter i serien. Man har inte behövt göra om speciellt många från WitchCraft eller AFMBE för att få in dem i Buffyverse.

/Duddmannen
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Variering

hade ingen aning om neobunnies... T:8 som bes tycker jag kan var en idé det med, men de är ju ganska kantiga de med...
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Re: Stjärnornas Krig

Ja jo, men det är ju så mycket använt redan... vill helst att det ska vara löite mer originellt och dessutom tror jag att jag helst vill använda någon form av storytelling-mekanism. Men alla svar är såklart välkomna.
 
Top