Spelvärldar och varför man håller tyst
KISS-regeln
Jag utvecklar en spelvärld också men det finns ett par skäl till att jag inte sagt ett ljud om den här.
En regelmekanik är rätt enkel att beskriva tillräckligt kortfattat för detta forum. En spelvärld skulle behöva rätt mycket text om man skall ta den bortom konceptstadiet (och ett par koncept har ju faktiskt presenterats här). En spelvärld är dessutom svårare att prata om på ett meningsfullt sätt. När man talar om mekanik kan man ge ett par intressanta kategorier (krånglighet, bra fördelning, snabbhet, osv) som man kan tala om relativt objektivt.
Om jag däremot beskriver min spelvärld är det rätt stor risk att det bara skulle degenerera till en massa subjektiva åsikter. Om jag tycker om idén med Alver som fruktkroppar för en tänkande svamp som lever i Skogen (stort S) är det rätt ointressant för mig att person Y som jag i.a.f aldrig kommer spela med tycker det är för mysko.
Det går naturligtvis att föra intressanta diskussioner om spelvärldar. Det kräver mer bakgrundsmaterial och är svårt.
Titta på tråden om DoDs nya värld i DoD-forumet... det urartade snabbt till "nej, går inte, inte klassisk fantasy" och "Jag Hatar Ankor"... inte för att det inte var kul, men det hade knappast hjälpt en designer
Om jag orkar skall jag snart lägga in en skiss över min värld... för att ge det en chans
Mina världar brukar för övrigt förbli på skiss-stadiet då jag gärna hittar på den allteftersom spelarna utforskar
KISS-regeln
Jag utvecklar en spelvärld också men det finns ett par skäl till att jag inte sagt ett ljud om den här.
En regelmekanik är rätt enkel att beskriva tillräckligt kortfattat för detta forum. En spelvärld skulle behöva rätt mycket text om man skall ta den bortom konceptstadiet (och ett par koncept har ju faktiskt presenterats här). En spelvärld är dessutom svårare att prata om på ett meningsfullt sätt. När man talar om mekanik kan man ge ett par intressanta kategorier (krånglighet, bra fördelning, snabbhet, osv) som man kan tala om relativt objektivt.
Om jag däremot beskriver min spelvärld är det rätt stor risk att det bara skulle degenerera till en massa subjektiva åsikter. Om jag tycker om idén med Alver som fruktkroppar för en tänkande svamp som lever i Skogen (stort S) är det rätt ointressant för mig att person Y som jag i.a.f aldrig kommer spela med tycker det är för mysko.
Det går naturligtvis att föra intressanta diskussioner om spelvärldar. Det kräver mer bakgrundsmaterial och är svårt.
Titta på tråden om DoDs nya värld i DoD-forumet... det urartade snabbt till "nej, går inte, inte klassisk fantasy" och "Jag Hatar Ankor"... inte för att det inte var kul, men det hade knappast hjälpt en designer
Om jag orkar skall jag snart lägga in en skiss över min värld... för att ge det en chans
Mina världar brukar för övrigt förbli på skiss-stadiet då jag gärna hittar på den allteftersom spelarna utforskar