Re: The circuit is one and one is the machine
"Om någon lyckas använda förföra mot rollpersonen är det dax för ett slag. Om rollpersonens slag lyckas har rollpersonen definitivt ingenting mot en liten svängom i sänghalmen - tvärtom!"
En situation där jag i allra högsta grad inte skulle lita på att ett slag mot Amor skulle hantera min rollperson rättvist, oavsett vad reglerna säger.
"Men tärningsslag ger spelarna en möjlighet att slumpa vissa av sina handlingar om de så önskar och spelledaren en möjlighet att "fresta" karaktärerna att ta sig an ett visst äventyr."
Jo, det gör de. Men eftersom valet ofta innebär "göra" eller "inte göra" så kan man lika gärna singla slant.
"Jag tror inte att någon skala skulle vara tillräcklig för att styra någon karaktär."
Jag överdrev lite. En ytterst begränsad makt skulle man självklart ha kvar, men i min mening knappast tillräcklig.
"När det gäller kommentaren om Eon och DnD-spelare kan jag bara säga att jag analyserat timmar med videoband över spelsessioner och i åtminstone de rollspelsgrupper jag tittat på kom regelsystemet i hög grad att påverka spelet och spelarnas sätt att uttrycka sig på."
Då hoppas jag du haft i åtanke att det är två ganska olika spel just på den där fronten (moraliska val, gott och ont o.s.v.). Dessutom; har du analyserat samma spelgrupps beteende i båda spelen (annars kanske det bara är spelgrupperna som skiljer)? Har du tillräckligt mycket underlag för varje enskild spelgrupp så att statistiken ska bli lag (olika speltillfällen kan variera enormt)?
För att jag ska tro på analyser kräver jag att de är baserade på ett enormt och rättvist underlag.
Vad jag själv kan säga är att jag upplevt att den enskilde spelarens karaktärer varierar lika mycket inom ett spel som mellan olika spel, åtminstone om skillnaderna i miljön inte är allt för stor. T.ex. så varierar rollpersonerna lika mycket inom Eon som inom Gemini, och lika mycket mellan Eon och Gemini. Detsamma inom Mutant R*Y*M*D och inom Neotech, samt mellan Mutant R*Y*M*D och Neotech. Mellan t.ex. Neotech och Eon varierar dock karaktärerna ännu mer av naturliga skäl (techno-thriller/cyberpunk vs. fantasy, alltså miljön). Man kan dock oftast hitta ett i tydlighet varierande och genomgående mönster på beteende för varje spelare, som gäller inom och mellan varje spel. Dessa observationer har gjorts inom samma spelgrupp och är förmodligen väldigt subjektiva. Fast jag har skaffat mig den uppfattning som jag har från dem, så min subjektivitet kanske inte är allt för förblindade. Kanske.
"Om jag någonsin blir färdig med min magisteruppsats mailar jag gärna över den."
Varför inte göra den tillgänglig på hela
www.rollspel.nu ? Det är ju bara att maila redaktionen om du har lust med det.