Karl Olsson
Veteran
- Joined
- 25 Apr 2010
- Messages
- 101
Jag har ett tag nu arbetat på ett eget regelsystem. Mitt mål är att göra ett system som är otroligt enkelt, har få tärningskast och är snabbt. Det är främst då stridsdelen som jag skulle behöva lite kritik på.
jag har försökt få ihop det så man ska kunna läsa av: om man lyckas med sin handling, initiativ och skadan i ett kast med 1T10.
Alla färdigheter har ett värde mellan 1-10( kan även spelas med 1-20, har inte bestämt mig än). I en strid ska man slå 1T10 mot lämplig färdighet och komma så högt under sitt färdighetsvärde som möjligt. Ens resultat blir mängden skada man orsakar sin motståndare.
Den som får högst reslutat är den som vinner initiativet.
Funderar även på ett öppet slag liknande system. Varje vapen har ett/flera tal som resulterar i ett öppet slag.
Då slår man en 1T10 igen och läser av den precis som innan men lägger ihop skadan från båda slagen. Om ett svärd har öppet på 4-6 så måste man även ha ett såpass högt FV för att kunna ta del av det öppna slaget.
Exempel: En spelare attackerar en fiende med ett svärd som har öppet på 5-7. Hans FV i Svärd är 7. 1T10 kastas och resultatet blir 5. Hans motståndare fick ett lägre resultat så spelaren vinner initiativet. Skadan blir då 5 men resulterar även i ett öppet slag. Spelaren slår igen och resultatet blir 2. Den totala skadan blir då 7.
Kan det här systemet funka? Eller blir det inte bra att läsa av allting i ett enda kast? Och bara så ni vet är allting bara teoretiska funderingar än så länge. Tacksam för tips och idéer. Hoppas jag förklarat det tillräckligt bara...
jag har försökt få ihop det så man ska kunna läsa av: om man lyckas med sin handling, initiativ och skadan i ett kast med 1T10.
Alla färdigheter har ett värde mellan 1-10( kan även spelas med 1-20, har inte bestämt mig än). I en strid ska man slå 1T10 mot lämplig färdighet och komma så högt under sitt färdighetsvärde som möjligt. Ens resultat blir mängden skada man orsakar sin motståndare.
Den som får högst reslutat är den som vinner initiativet.
Funderar även på ett öppet slag liknande system. Varje vapen har ett/flera tal som resulterar i ett öppet slag.
Då slår man en 1T10 igen och läser av den precis som innan men lägger ihop skadan från båda slagen. Om ett svärd har öppet på 4-6 så måste man även ha ett såpass högt FV för att kunna ta del av det öppna slaget.
Exempel: En spelare attackerar en fiende med ett svärd som har öppet på 5-7. Hans FV i Svärd är 7. 1T10 kastas och resultatet blir 5. Hans motståndare fick ett lägre resultat så spelaren vinner initiativet. Skadan blir då 5 men resulterar även i ett öppet slag. Spelaren slår igen och resultatet blir 2. Den totala skadan blir då 7.
Kan det här systemet funka? Eller blir det inte bra att läsa av allting i ett enda kast? Och bara så ni vet är allting bara teoretiska funderingar än så länge. Tacksam för tips och idéer. Hoppas jag förklarat det tillräckligt bara...