Nekromanti Regeltolkning

Arnailion

Veteran
Jag har en fundering kring strids- och vapenreglerna i DoD 6.0.
Värdet man har i Stridskapacitet är det man använder när man slåss, men man måste ha ett FV i vapnet man ska använda. Men hur mycket? Jag menar, jag har inte hittat något i reglerna som kräver att man har mer än FV 1 i ett vapen för att kunna slåss bra med det om man har hög stridskapacitet. Har jag missat något? Hur tolkar ni det?

Adsinistratus

Veteran
Det stämmer

FV i vapenfärdigheter visar om man kan använda ett vapen, inte hur bra man är. Om man t.ex. har en attack med CL 10 och har närstridsvapen FV 3 så kan man till exempel välja att kunna slåss med bredsvärd, stridsyxa och dolk med CL 10.

Martin Hammar

Tyr

Hero
Det du antagligen har missat är att FV:t i vapengrupperna symboliserar hur många vapen du kan använda fullt ut inom varje grupp.
Köper du 2 i FV i närstridsvapen så får du välja vilka 2 närstridsvapen du vill kunna hantera fullt ut, t.ex. bredsvärd och stridsyxa. För att se hur bra du är på att slåss med dessa vapen använder du dock din stridskapacitet.

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Det stämmer

Om man t.ex. har en attack med CL 10 och har närstridsvapen FV 3 så kan man till exempel välja att kunna slåss med bredsvärd, stridsyxa och dolk med CL 10.

Helt rätt, men det kallas inte CL längre. För att undvika förvirring borde det stå SK (Stridskapacitet) istället.

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell