Nekromanti Regeringen vill sänka digitalmomsen - Billigare e-böcker?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Såg att regeringen lägger som förslag till vårbudgeten att e-böcker skall bli billigare. Påverkar detta även när man köper rollspel i PDF-form? Förmodar att det inte kommer hjälpa inköpen från drivethrurpg?

luddwig

Lawful evil
En pdf är en elektronisk tjänst. Säljaren av en sådan tjänst ska redovisa svensk moms på försäljningen om köparen är en privatperson i Sverige. Säljare i andra länder ska alltså tillämpa de svenska momsreglerna och redovisa moms via en särskild e-tjänst. Sedan kan det finnas vissa omsättningströsklar som gör att säljarna får använda reglerna i sitt hemland istället. De nya reglerna innebär alltså att pdf:er från säljare i andra länder kan bli billigare, men det finns inga garantier.

illuzive

Veteran
luddwig;n316453 said:
En pdf är en elektronisk tjänst. Säljaren av en sådan tjänst ska redovisa svensk moms på försäljningen om köparen är en privatperson i Sverige. Säljare i andra länder ska alltså tillämpa de svenska momsreglerna och redovisa moms via en särskild e-tjänst. Sedan kan det finnas vissa omsättningströsklar som gör att säljarna får använda reglerna i sitt hemland istället. De nya reglerna innebär alltså att pdf:er från säljare i andra länder kan bli billigare, men det finns inga garantier.
Detta gäller enbart köp inom EU, om jag inte missförstått det hela.

ceruleanfive

Bläckfisk
”Problemet” med digital försäljning är ju att det inte finns någon saftig individuell producentkostnad att ta hänsyn till. Så priset sätts nog ofta mer efter ”Vad kan folk tänka sig att betala för det här, ungefär?” snarare än ”Vi måste ha minst X kr i marginal.” Därför lär sänkt moms ha ganska liten effekt på priset till kund, spekulerar jag.

Men i värsta fall – mer pengar i rollspelsproducenternas kassa för att producera mer rollspel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
luddwig;n316453 said:
En pdf är en elektronisk tjänst. Säljaren av en sådan tjänst ska redovisa svensk moms på försäljningen om köparen är en privatperson i Sverige. Säljare i andra länder ska alltså tillämpa de svenska momsreglerna och redovisa moms via en särskild e-tjänst.
Det här låter ju som en byråkratisk mardröm för alla inblandade. Är det verkligen korrekt? Och om det är korrekt, förväntas man som säljare inte bara ha koll på var köparen befinner sig, utan dessutom vilka skatteregler som gäller på den platsen?

luddwig

Lawful evil
illuzive;n316456 said:
Detta gäller enbart köp inom EU, om jag inte missförstått det hela.
Nej, den så kallade tredjelandsordningen gäller alla företag som inte är etablerade inom EU men säljer till privatpersoner inom EU.

luddwig

Lawful evil
Gurgeh;n316458 said:
Det här låter ju som en byråkratisk mardröm för alla inblandade. Är det verkligen korrekt? Och om det är korrekt, förväntas man som säljare inte bara ha koll på var köparen befinner sig, utan dessutom vilka skatteregler som gäller på den platsen?
Jag har läst på och stämt av med en rutinerad kollega här på Skatteverket så det borde vara korrekt. Och ja, som företagare måste du ha koll på vilka regler som gäller för din försäljning. Det är knepigt förstås, men små aktörer borde räddas av omsättningströsklarna. Den svenska är ca 100 000 kr så försäljning upp den summan momsas här oavsett vart kunden befinner sig.

Bifur

Veteran
luddwig;n316465 said:
Jag har läst på och stämt av med en rutinerad kollega här på Skatteverket så det borde vara korrekt. Och ja, som företagare måste du ha koll på vilka regler som gäller för din försäljning. Det är knepigt förstås, men små aktörer borde räddas av omsättningströsklarna. Den svenska är ca 100 000 kr så försäljning upp den summan momsas här oavsett vart kunden befinner sig.
luddwig: RollspelsSveriges skattekonslut.

luddwig

Lawful evil
Oldtimer;n316501 said:
Ja, han trummar in skattereglerna. (extremt dålig göteborgsk ordvits, som åtminstone luddwig bör förstå)
Som gammal trummis har jag såklart hämtat inspiration till namnet därifrån. Och ordvitsar ska vara dåliga. Det hör liksom till.

luddwig

Lawful evil
Om ni tycker att momsbestämmelsena för internationell handel verkar svåra borde ni ta en titt på bygg- och fastighetsområdet. Där har ni regler som får det mest komplexa av rollspel att framstå som en picknick i parken.