Detta gäller enbart köp inom EU, om jag inte missförstått det hela.luddwig;n316453 said:En pdf är en elektronisk tjänst. Säljaren av en sådan tjänst ska redovisa svensk moms på försäljningen om köparen är en privatperson i Sverige. Säljare i andra länder ska alltså tillämpa de svenska momsreglerna och redovisa moms via en särskild e-tjänst. Sedan kan det finnas vissa omsättningströsklar som gör att säljarna får använda reglerna i sitt hemland istället. De nya reglerna innebär alltså att pdf:er från säljare i andra länder kan bli billigare, men det finns inga garantier.
Det här låter ju som en byråkratisk mardröm för alla inblandade. Är det verkligen korrekt? Och om det är korrekt, förväntas man som säljare inte bara ha koll på var köparen befinner sig, utan dessutom vilka skatteregler som gäller på den platsen?luddwig;n316453 said:En pdf är en elektronisk tjänst. Säljaren av en sådan tjänst ska redovisa svensk moms på försäljningen om köparen är en privatperson i Sverige. Säljare i andra länder ska alltså tillämpa de svenska momsreglerna och redovisa moms via en särskild e-tjänst.
Nej, den så kallade tredjelandsordningen gäller alla företag som inte är etablerade inom EU men säljer till privatpersoner inom EU.illuzive;n316456 said:Detta gäller enbart köp inom EU, om jag inte missförstått det hela.
Jag har läst på och stämt av med en rutinerad kollega här på Skatteverket så det borde vara korrekt. Och ja, som företagare måste du ha koll på vilka regler som gäller för din försäljning. Det är knepigt förstås, men små aktörer borde räddas av omsättningströsklarna. Den svenska är ca 100 000 kr så försäljning upp den summan momsas här oavsett vart kunden befinner sig.Gurgeh;n316458 said:Det här låter ju som en byråkratisk mardröm för alla inblandade. Är det verkligen korrekt? Och om det är korrekt, förväntas man som säljare inte bara ha koll på var köparen befinner sig, utan dessutom vilka skatteregler som gäller på den platsen?
luddwig: RollspelsSveriges skattekonslut.luddwig;n316465 said:Jag har läst på och stämt av med en rutinerad kollega här på Skatteverket så det borde vara korrekt. Och ja, som företagare måste du ha koll på vilka regler som gäller för din försäljning. Det är knepigt förstås, men små aktörer borde räddas av omsättningströsklarna. Den svenska är ca 100 000 kr så försäljning upp den summan momsas här oavsett vart kunden befinner sig.
Ja, han trummar in skattereglerna. (extremt dålig göteborgsk ordvits, som åtminstone luddwig bör förstå)Bifur;n316494 said:luddwig: RollspelsSveriges skattekonslut.
Som gammal trummis har jag såklart hämtat inspiration till namnet därifrån. Och ordvitsar ska vara dåliga. Det hör liksom till.Oldtimer;n316501 said:Ja, han trummar in skattereglerna. (extremt dålig göteborgsk ordvits, som åtminstone luddwig bör förstå)
Ja.Gurgeh;n316458 said:Det här låter ju som en byråkratisk mardröm för alla inblandade.