Om du skulle skriva upp en lista på måste-höra-låtar när det gäller reggae, typ lagom för att bränna ut på en skiva och ha i bilen, vad skulle den innehålla då
1. Kalle Baah - You are my angel
2. Macka B - So Many Things i Got to Do
3. Inner Circle - Sweat
4. Ini Kamoze - Here Comes The Hotstepper
5. Jimmy Cliff - I can see clearly now
6. Jacob Miller - Backyard Movements
7. Bob Marley - Keep on Skanking
8. The Congos - Children Crying
9. Johnny Osbourne - Truths and rights
10. Max Romeo - I Chase The Devil
11. Israel Vibration - The Same Song
12. Jimmy Cliff - The Harder They Come
13. Eddy Grant - Electric Avenue
14. Bob Marley & The Wailers - Natural Mystic
15. Bunny Wailer - Rise and Shine
16. Buju Banton - Driver
17. The Heptones - Equal Rights
18. Turbulence - X Girlfriend
19. The Wailing Souls - Kingdom Rise Kingdom Fall
20. Al Campbell - "Take A Ride"
21. Stephen Marley ft. Damian Marley - The Traffic Jam
Tyvärr har synen på reggae blivit väldigt fokuserad på Bob Marley´s stil. Reggae är så mycket mer än så, dessutom är det en viktig influens i dagens populära dancehall musik. Ett typ exempel är Jimmy Cliff som är lika känd som Bob Marley men ändå inte ses som en reggae artist trots att han idag är större än Marley. Problemet är att Reggae har blivit så sammanknutet med "Rastafari" att man idag drar ett likamedstecken mellan de bägge. Synd enligt mig för då missar man mycket intressant musik. Jag har tagit med lite mixade reggae stilar i låt urvalet, desutom har jag tagit med ett par Reggae influerade låtar som egentligen inte riktigt är reggae. På grund utav den starka kopplingen roots reggae och rastafari är ett par utav ovanstående band exempelviss Macka B starkt kopplade till "legalize the herb" propaganda. Inget jag skriver under på själv men man bör vara medveten om att den del av musik kan utav visst folk förknippas med att man är för en legalisering av maruijana.
//Mattias, Enjoy