Nekromanti Regionsfri DVD-spelare

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vår DVD-spelare har just lagt av och jag har börjat leta efter en ny. Ett grundkrav är att den måste vara regionsfri.

Efter att ha tittat på diverse webbshoppar har jag insett att just detta krav är något som man gärna duckar -- vad som gäller kan vara svårt att se på produktinformationen. Därför undrar jag någon här har något tips.

Önskat pris <1000 kr

Obs: Blueray är ointressant, inspelningsfunktion likaså.

!Paxen

Swashbuckler
Är Bluray ett plus eller vill du inte ha en bluray-spelare överhuvudtaget?

Du kan ju köpa en bluray för mellan 500 - 1000 sek. En DVD-spelare brukar ju vara billigare men jag tycker det är svårare och svårare att hitta en sådan.

Med en bluray-spelare så kan du ju fortfarande se på DVD, så om det inte är att du är negativ och inte vill påskynda övergången till bluray.. Ja, då kan du ju lika gärna köpa en bluray-spelare.

EDIT: Och den främsta anledningen till att jag föreslog Bluray-spelare är för att det finns X antal olika spelare som man kan bestämma själv vilken region det ska vara och som har alla regioner.

!Paxen

Swashbuckler
PAX said:
Hittade till http://www.dvdirect.net där det finns BD-spelare som klarar DVD i olika regioner. Men priset är därefter.
Mycket sant, dock så beror det på hur många regioner det behövs. Alla DVDer jag har testat spela ca 50 DVDer på min Samsung DB D5100 och den köpte jag för ca 600 kr. Har inte haft några problem med att någon DVD inte går att spela. Om jag skulle behöva en annan region så finns det sätt att komma förbi det på min maskin, om jag har orken för det.

Så, frågan är hur många olika regioner Mekanurg behöver.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
PAX said:
Hittade till http://www.dvdirect.net där det finns BD-spelare som klarar DVD i olika regioner. Men priset är därefter.
Min tumregel vad gäller rena DVD-spelare är annars att ju billigare, desto större chans att det är regionsfritt. Har tjänat mig väl, eller snarare tjänat mina släktingar väl. Själv använder jag ju PS2:an eller 360'n...

Mekanurg

!Paxen said:
Är Bluray ett plus eller vill du inte ha en bluray-spelare överhuvudtaget?
Vi har en välfungerande tjock-TV från 2005 och jag har inte budget att köpa en ny platt skarp-TV. Därför känns Bluray onödigt.

Helmgast
Många dvd-spelare kan byta region med några knapptryckningar på fjärrkontrollen. Min philips (har glömt modellnamn) byter region på följande enkla vis:

9879 + regionskod + ok

Så kan jag snabbt byta mellan region 1 och 2, vilka är de jag använder mig av.

Exempel på spelare kan vara Philips DVP3800 som finns för 399 på Elgiganten .

Guide för att byta regionskod finns här:

http://www.multi-region.net/philips_dvp3800

Äventyr

Världsbyggare
Från en som jobbat på en brunvaruaffär. Det är busenkelt att programmera om de allra flesta dvd-spelare. Du kan ofta göra det själv, och välja region 0. Det finns många bra sidor på nätet med instruktioner hur du går tillväga.

Äventyr

Världsbyggare
Går det inte att ge den region 0 på en gång så slipper du hålla på och byta? Det har fungerat på alla mina dvd-spelare.

Mekanurg

Jag får tacka för alla goda tips. Min åttaåring lyckades dock på något sätt få spelaren att fungera igen medan jag var ute i ett ärende. Fast hur det gick till kunde jag inte reda ut.

!Paxen

Swashbuckler
Mekanurg said:
Jag får tacka för alla goda tips. Min åttaåring lyckades dock på något sätt få spelaren att fungera igen medan jag var ute i ett ärende. Fast hur det gick till kunde jag inte reda ut.
Dagens ungdom!

Då är det väl dags att spara till en ny tv istället, antar jag? :gremwink:

Helmgast
Går det inte att ge den region 0 på en gång så slipper du hålla på och byta? Det har fungerat på alla mina dvd-spelare.
Smart tips, borde jag tänkt på själv. Nu är det löst, tack så mycket!