Re: Dante säger som det är! ...
Jag tycker faktiskt du säger som det är, med två undantag:
1) Rollspelsböcker behöver inte alltid vara av uppslagskaraktär, utan kan också vara av skönlitterär karaktär. Ett index anvisar ett sätt att läsa som är lite som ett bankrån - fort in, fort ut. Om jag t ex skulle ha ett spelvärldsregister med uppslagsordet 'Tsaren' i "Oktoberlandet - Hammaren & Trollspöt" skulle det kanske ha ett trettiotal sidhänvisningar till ställen där Tsaren nämns på olika vis. Det handlar om rapporter, kapitel från romaner, dikter, psalmer, läroböcker, facit, noveller, bilder ... Ingen av sidorna skulle ha en sammanfattning av det som finns att veta om Tsaren, eftersom boken inte försöker beskriva spelvärlden, utan gestaltar den. Jag skulle absolut inte vilja att en läsare bildade sig sin uppfattning om Tsaren genom 30 bankrån in i de texter som nämner Tsaren. Jag vill att hon ska läsa och uppleva och sedan skapa sin version av den värld som gestaltats. Detta är ett helt annat sätt att närma sig en bok än det strikt referentiella sätt som din kommentar utgår från. Här vore ett index kontraproduktivt.
2) Jag tror inte att utrymmesbrist är ett annat ord för dålig omfångsberäkning, utan för brist på ork. Det är alltid jobbigt och svårt att göra register, trots hjälpprogram. Vilka ord ska med? Vilka sidor är viktigast för ordet? Ska ett ord underordnas ett annat? Det tar tid, och det är inte tid som betalar sig i pengar, för register -- hur nödvändigt det än är -- avgör nog inte om man köper eller inte köper ett rollspel. Det är också ruggigt tråkigt att korra register om man gör ändringar i inlagan efter t ex ett provtryck.
Vänliga hälsningar från
Christian, som med stor möda gav Oktoberlandet - Hammaren & Trollspöt ett ordentligt index för regeldelen av boken