Re: En annan invändning:
Jag använder mig inte av register, mest för att det inte finns register i så många rollspel(?) och därmed har jag inte den vanan. DoD hade inget och inte heller Deadlands. Feng Shui är föredömligt på alla sätt och vis så det tänker jag inte nämna.
Jag vill minnas att jag använt registret i DoD:s gråa magibok, för där fanns ett register med besvärjelsrena i bokstavsordning och ett register där de fanns uppraddade i respektive magiskola. Det har jag använt några gånger, tills jag lärde mig var allting fanns och bläddrade dit direkt istället.
För jag ställer mig frågan; vad är egentligen optimalt? Att ha på känn var någonstans man slå upp i boken bläddra i boken (som i Deadlands) och sedan söka lite bland sidorna eller försöka hitta rätt sökord i registret och söka där för att sedan slå upp sidan? Jag tycker det är hugget som stucket om det är ett vettigt register.
Till Deadlands så gjorde fans ett register för att de ansåg sig sakna det. Fast då var det ett register över
alla böcker. Ok, jag tycker det är lätt att komma på om duckningsreglerna står i stridskapitlet (därför är det viktigt att markera ut var i boken man är via en bårder) och var i stridskapitlet jag läst det. Däremot så var det jobbigt att komma ihåg i vilken bok det stod, för tilläggsböckerna var utökningar av grundboken.
Kort och gott, jag håller nog med dig. Endast ett dåligt upplagt rollspel behöver register. DoD:s gråa magibok behövde det för det var bara en massa uppraddningar och hade inte ens en innehållsförteckning.
/
Han som upplevt dåliga register och som hellre har förklaringar på världs- och regelspecifika ord
PS. Jag väntade med inlägget tills det kom ett vettigt argument och inte "Nä, för jag tycker det inte behövs". DS.