Nekromanti regler: bryt

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Hej igen, har varit borta ett tag, ni får förlåta mig...
Satt o funderade på en regel om bryt, för vi är inte helt nöjda med den som är.
Förslaget blev (det är fortfarande på tankestadiet detta, helt oprövat) på detta viset: alla vapen får ett värde i kvalitet, som visar hur välgjort vapnet är, och hur mycket stryk det kan tänkas tåla (man behåller också brytvärdet).
När ett vapen ska gå ner i bryt så slår man ob2T6 mot kvaliten, som jag tänkt mig ska ligga mellan 5-9 för de flesta saker, slår man över kvaliteten går vapnet ner i bryt som vanligt, annars händer ingenting. Slår man kvaliteten gånger 2 så förlorar man dubbelt så mycket bryt som man skulle ha gjort. Fummlas kvalitetsslaget så går kvaliteten ner med 1.
Extraregler till detta...om antalet obtärningar som slogs i skada var högre än bryt så blir kvalitetsslaget en tärning svårare...
Har funderat på lite fler saker...men det kan vara för nu.
De flesta saker man har ska ligga på 6 har jag tänkt mig.

"det är roligt att slå tärningar"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Själv har jag slopat brytvärdet helt och hållet, eftersom det enligt min mening inte tjänar något syfte i den typ av spel jag vill köra.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
I min spelgrupp har vi inte kört med bryt så länge, men så en dag så började vi, och jävlar, ett vapen höll inte länge.... Det går ruggit fort att slakta ett svärd el. dy.

/King Kromm
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Sl bestämmer

Just därför tycker jag inte om brytregeln. Emellertid bör väl alla vara överens om att ett vapen alltid är utsatt för ett visst slitage. Min uppfattning är att slitaget är något smygande snarare än något som enkelt kan kartläggas blott med några kryss i ett rutsystem. Mitt förslag är att de är sl som avgör när ett vapen havererar.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Tokigt sagt av mig [OT]

<I>"Mitt förslag är att de är sl som avgör när ett vapen
havererar"</I>

Den meningen väcker upp gamla minnen, en tabbe jag gjorde
som spelledare en gång i tiden:

Spelare: "Jag hugger med min skogsyxa"
*Jag rullar en tärning*
Jag: "Nej, tyvärr. Vapnet klickar"

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Så roligt är det inte att slå tärningar

Om man kommer med en sån regel som tar extra tid, så måste man kunna legitemera den med att den tjänar ett gott syfte.

Eller helt okomplicerat: Vad är regeln bra till?

// Slut.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Sl bestämmer

nej....!!!!!
Ingen friform i EON!!!!
Meningen med eon är ju alla tabeller....

"det är roligt att slå tärningar"
 
Top