DoD Regler för ”Bullet Time”?

Myrkr

Veteran
Joined
29 Feb 2024
Messages
7
Eftersom monster får fler handlingskort per runda, kanske föremålet skulle kunna stjäla en av dem, som man sedan själv får använda? För exempelvis några VP. Då kan man också välja när i striden man gör det, t ex sno monstrets sista attack när det riskerar att ha ihjäl en, eller ta dess första attack för att få ett försprång.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,062
En annan variant på "smakar det så kostar det":

När man aktiverar bullet time så står tiden still för alla andra, men det är extremt påfrestande för kroppen. För varje rundas agerande man gör i bullet time så slår man 1T6 efteråt. Slår man 1-2, går man ner på 0 KP när bullet time avslutas. Men man kan fortsätta ändå. Men för varje ytterligare gång man slår 1-2, så får man ett fallerat dödsslag. Kommer man upp i tre fallerade dödsslag avslutas bullet time och man dör omedelbart. Men så länge man slår 3+ så får man köra på med egna rundor, medans ingen annan kan agera.

Å andra sidan så kan ingen hindra en så länge man är i bullet time. Ingen kan parera eller ducka, ens besvärjelser kan inte stoppas av Antimagi, man kan slippa ur någons grepp genom att skära av fingrarna på dem, om inte annat. Eventuellt kan man ge humanoider som inte är särskilt skyddade dödsstötar som mot en sovande.

Jag hade nog begränsat föremålet till att användas max 1 gång per spelmöte.
En tredje variant på den här är att om du aktiverat artefakten är den så pass mäktig att du har svårt att stänga av den igen, så för att avsluta bullet timen måste du slå PSY med dubbla nackdelar. Misslyckas slaget måste du köra ett varv till, och slå ett till slag för påfrestningen och kanske råka instadöda dig själv för att du inte klarar av att kontrollera artefaktens krafter.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,541
Så att sammanhanget blir tydligare så kan jag ju beskriva de andra föremålen så att sammanhanget blir tydligare:

Ett magiskt brinnande svärd som gör extra mycket skada.

En magisk mantel som gör bäraren osynlig i tre minuter tre gånger om dagen. Gör bäraren något som kräver ett färdighetsslag när denne bär manteln måste hen lyckas med ett PSY-slag för att behålla osynligheten.

Ett magiskt harnesk som inte väger något och ger jättebra skydd.

En magisk pilbåge vars förmåga jag inte kommit på än.

En magisk morgonstjärna vara förmåga jag inte kommit på än.

En magisk trollstav vars förmåga jag inte kommit på än.

En av rollpersonerna kommer även ha möjlighet att förvandla sig till en minotaur under äventyrets gång (att förvandla sig tillbaka kommer dock visa sig vara svårt).

Har ni några idéer på vad några av de andra föremålen kan göra så är jag idel öra 🙂
 
Last edited:
Top