Nekromanti Regler för allt

Max Raven

T12-kultist
Lite sena tankar. Ber om ursäkt om det verkar lite förvirrat. :cool:

Tänkte på det här med regler.

Standardregler i traditionella rollspel brukar främst fokusera på att ge jämförelsemått för substantiv - rollpersoner, spelledarpersoner, monster, prylar, förmågor.

Nästa sak man går in på, beroende på regeldetaljer, är diverse (naturliga) händelser som påverkar - skador (av olika sort), hunger, utmattning, bestrålning, och så vidare.

Mer indie och neotrad går utanför det här lite - regler för att emula genren/typen av spel, till exempel, där spelare får regler som inte fokuserar på deras rollperson utan också ger andra sätt att påverka spelet. Just hur de här kläs ger lite olika känsla (GNS - där Gamism fokuserar på speltekniska fördelar/nackdelar av grejer, narrativism på berättandet och simulationism på att ge en märklighetstrogen känsla).

Det finns också en del spel med regler för att, till exempel, bygga världen (som det eminenta Bläck). Jag är mer osäker på om det finns spel med användbara regler för att bygga äventyr (utan spelarna) inbyggt*, men jag antar att det finns någonstans, eller åtminstone att det finns någon som gjort husregler.

Finns det spel med regler för allt? Behövs det? Jag är personligen emot för mycket regler, nästan även när de är i "oberoende paketform" som kan användas eller ignoreras. Men jag ser gärna moderna neotrad-spel med regler/metodik utanför att lösa konflikter.

*Jag vet att det finns spel med mekaniker för att driva scenariot framåt, såsom AW.

Ymir

Liten kantbaron
Eon III var textbook-dockskåps-simulationism och hade därmed regler för i princip allt. Denna approach har dock helt övergivits i och med Eon IV.

Genesis

Ni dés ni maître
Max Raven;n28873 said:
Jag är mer osäker på om det finns spel med användbara regler för att bygga äventyr (utan spelarna) inbyggt*, men jag antar att det finns någonstans, eller åtminstone att det finns någon som gjort husregler.
Jepp, Dogs in the Vineyard är det klassiska exemplet.

Finns det spel med regler för allt?
Det är klart att det inte finns. Det skulle ju inte gå att spela eller ens skriva ned.

Mogger

Hipsteranka
Genesis;n28906 said:
Jepp, Dogs in the Vineyard är det klassiska exemplet.
Och inte minst spel som My Life With Master, som bygger ett äventyr självt, under spel, med slut och allt.