Nekromanti Regler för användning av sköld [BRP]

crilloan

Swordsman
Hej!

Spelar DoD2016 nu, vilket fungerar bra för en grupp som inte har någon vana att falla tillbaka på. Jag tycker att det är intressant att man har löst frågan om sköld och två vapen på ett annat sätt än i Expert.

I Expert reglerna var sköld/två vapen det som jag hade mest problem med. Det var helt enkelt värdelöst att ha ett tvåhandsvapen alt. bara ett svärd och striderna blev ping-pong på klassiskt manér.
Har ni några exempel på hur ni löste sköldanvändade? bara som bonus på parad/försvar och ingen egen färdighet eller?

/C

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har inget svar på frågan, men jag passar på att undra hur är det gjort i DoD2016?

crilloan

Swordsman
DeBracy;n306999 said:
Jag har inget svar på frågan, men jag passar på att undra hur är det gjort i DoD2016?
I DoD2016 ger sköld bonus på rustningvärde.
två vapen ger plus på rustningsvärde vid parad och plus på skadan vid attack.
Någorlunda smidigt. Dvs bra att ha sköld men inte obligatoriskt. För en offensiv karaktär är det bättre att ha ett tungt vapen istället för vapen + sköld.

C

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
I Pendragon ger en sköld 6 poängs skydd (en riddare bär vanligen rustning på mellan 10 och 18 poängs skydd) om bäraren slog under eller lika med sitt färdighetsvärde; notera att Pendragon använder Pendragonslag, dvs i en strid slår alla samtidigt och den som slår högst men under sitt värde vinner och gör skada på motståndaren. Tvåhandsvapen gör 1d6 extra i skada, vilket ska sättas i relation till att en vanlig riddare gör 4, 5, eller 6 d6 i skada med ett enhandssvapen.

Denna regel gör att mer eller mindre alla spelarkaraktärer mer eller mindre alltid bär sköld, tvåhandsvapen är inte värt det, inte minst eftersom gammal visdom och beprövad erfarenhet visar att det finns två sorters spelarkaraktärer i Pendargon: de som har maxat sin Sword-skill och de som är döda (många av de första är döda ändå, men max i Sword är den bästa livförsäkringen för Sword är det bästa vapnet).

Leon

Leo carcion
I Monster och Människor ger sköld en paradbonus om man väljer att parera ett anfall. Strider löses, liksom i Pendragon, med motståndsslag - vid parad ger man iställt upp sin förflyttning för att försvara sig "passivt"

da_bohz

Swordsman
crilloan;n306988 said:
I Expert reglerna var sköld/två vapen det som jag hade mest problem med. Det var helt enkelt värdelöst att ha ett tvåhandsvapen alt. bara ett svärd och striderna blev ping-pong på klassiskt manér.
Min grupp spelade nog aldrig expert, men däremot Trudvang. Minns inte om det var husregler eller bokregler, men när vi körde var sköldar förbrukningsvaror. De vanliga, billiga sköldarna tålde inte mycket mer än 4-5 normala slag. Ofta var detta tillräckligt för att hinna nöta ner fienden tillräckligt för att ha överhanden, men sen var man tvungen att reparera eller skaffa en ny sköld innan nästa strid. En riktigt bra sköld kunde hålla längre givetvis, men nästan varje träff gjorde att Brytvärdet nöttes ner lite (vilket till och med fick en spelare att parera med sitt svärd istället för att "spara på skölden").
Med andra ord, gör så att skölden blockerar effektivt, men går sönder och blir värdelös desto snabbare.

da_bohz

Swordsman
... och nu ser jag att det finns sådana regler i Expert, i kapitlet "Strid och Vapen":

Sköldars tålighet
Det finns en viss chans att en sköld förstörs om den får mer skada än den kan absorbera. För varje skadepoäng som överstiger sköldens absorptionsförmåga när man framgångsrikt parerar ett anfall finns det 1/20 chans att skölden blir totalförstörd. Slå omedelbart efter pareringen.
Med andra ord: Om en helt ny genomsnittlig sköld med 12 i absorpionsförmåga (enligt grundboken) tar en skada på 15 poäng kommer det finnas 3/20 chans att den brakar samman direkt. Vet inte om jag gillar den typen av system egentligen, men de kan i alla fall gå sönder :)

Quadrante

Grisbonde
Att räkna skölden som rakt skydd och att den sakta går sönder är snyggt. Blir bara betungande för SL om den ska hålla reda på flera fienders sköldar.

zonk

muterad
Körde med att sköldar skyddade mot exploderande skada. Kan va rätt skönt..

Mogger

Hipsteranka
En ganska enkel lösning är ju att slå mot försvar som innan men att skölden adderar ABS istället vid lyckat slag. Lyckat försvar adderar 6 ABS, ca.

Någon form av BRYT-regel bör man kanske ha, men det är inte nödvändigt.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
da_bohz;n307159 said:
... och nu ser jag att det finns sådana regler i Expert, i kapitlet "Strid och Vapen":

Med andra ord: Om en helt ny genomsnittlig sköld med 12 i absorpionsförmåga (enligt grundboken) tar en skada på 15 poäng kommer det finnas 3/20 chans att den brakar samman direkt. Vet inte om jag gillar den typen av system egentligen, men de kan i alla fall gå sönder :)
Jag tycker det var ett trevligt och enkelt system (även om det leder till fler tärningsslag), men det får den följden att om man ska ha sköld, vill man ha den största storleken. Vad det någonsin någon som bar annat än en 16-poängare om de hade styrkan som krävdes. Jag är helt för att alla sköldar skyddar lika i BRP-spel, som jag tycker ska enkelt. Som i Pendragon då.

da_bohz

Swordsman
Skarpskytten;n307210 said:
Jag tycker det var ett trevligt och enkelt system (även om det leder till fler tärningsslag), men det får den följden att om man ska ha sköld, vill man ha den största storleken. Vad det någonsin någon som bar annat än en 16-poängare om de hade styrkan som krävdes. Jag är helt för att alla sköldar skyddar lika i BRP-spel, som jag tycker ska enkelt. Som i Pendragon då.
Jo, det är klart att man försöker ha den största och bästa skölden om man kan, men förhoppningsvis finns det någon nackdel med det, exempelvis att de är tyngre, dyrare eller sällsyntare.

Sen vet jag inte om jag förstår dig rätt, men jag tycker att alla sköldar av samma material borde tåla ungefär lika mycket skada. En liten träsköld borde tåla ungefär lika många slag som en stor träsköld. Den större kan dock ha några poäng mer, vilket förklaras av att träffarna sällan landar på exakt samma plats på skölden och att skadorna rimligen sprids ut mer om det finns en större yta att sprida ut dem på.

Vidare borde en större sköld vara något lättare att parera med jämfört med en liten. Det är visserligen lättare att hantera en liten sköld, men i stridens hetta tänker jag att man är glad om man inte behöver veva runt allt för mycket.

Vad gäller två vapen ser jag en enkel lösning genom att man gör det svårare att utföra attacker med sin off-hand. Typ halverad chans att lyckas.

Det jag skrivit ovan, samt i tidigare inlägg, är menat att ge ett spelmässigt intressant och någorlunda balanserat system (enligt mitt tycke). Om det återspeglar hur en strid med sköld går till i verkligheten är det bara en bonus, men det är inte syftet. I ett BRP-system anser jag att det ska finnas ganska många valmöjligheter vad gäller beväpning och bepansring, och för att det ska finnas någon funktion med det i sin tur ska det även finnas skillnader mellan dessa valmöjligheter - även om skillnaderna är små.