Nekromanti Regler för att "go native"

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har insett att ett återkommande tema jag uppskattar i rollspel är situationer där rollpersoner och SLP hamnar i för dem helt nya situationer utan möjlighet till återvändo och tvingas anpassa sig till detta. Exempel från fiktionen är till exempel Arya Stark och Daenerys Targaryen i A Song of Ice and Fire, Karsa Orlong i The Malazan Book of the Fallen eller Humphrey van Weyden i The Sea Wolf. Då jag uppskattar detta tema finner jag det naturligt att det spel jag filar på bör ha regler för att dra fram det.

Till saken hör nu att jag har en viss aversion mot regler som fastslår saker om rollpersonens personlighet. Inte för att jag tycker att sådant enbart ska vara upp till skådespeleriet, utan snarare för att jag tycker att en sammanfattning i stil med "Girig" eller "Stolt" minskar snarare än ökar djupet i rollens personlighet.

Det är också av nödvändighet en approach till regler som tar bort lite "player empowerment" -- reglerna handlar om hur rollen bemöter och formas av omständigheter bortom vad hon mäktar kontrollera, så de är direkt inkompatibla med en fullständig spelarkontroll över rollens utveckling.

Med detta sagt, tror ni fortfarande att det går att göra bra? Om ni tror detta, har ni några idéer? Jag tänker mig inte detta som spelets fokus, utan enbart som en detalj i ett större regelverk -- det är inget superfokuserat spel jag filar på. Optimalt vore att ha den här typen av system integrerat med erfarenhetssystemet i övrigt.

Ymir

Liten kantbaron
Vad jag ser i Arya- och Daenerys-exemplen, egentligen, är ju mest en kasse förbättringsslag. Allt det handlar om är ju att de lär sig -nya- saker relaterade till deras nya liv & miljö. Eller?

- Ymir, correct me if I'm wrong

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle nog säga att det handlar om annat också -- att Arya
blir en stone-cold killer
är knappast en utveckling som skulle ske utan hennes tidigare upplevelser och liv. Jag vill skapa regler som för in den typen av element naturligt i spelet.

Ett annat, mer generellt, exempel: många rollpersoner beter sig på ett sätt som rimligen får räknas som sjukligt misstänksamt, ofta med goda skäl. Jag vill att skillnaden mellan denna attityd och en mer normal/naiv attityd ska återspeglas på något vis som demonstrerar hur rollpersonernas upplevelser gjort dem till personer som antagligen skulle få svårt att återanpassas till ett icke-äventyrligt liv, samtidigt som de attityder de lagt sig till med otvivelaktigt är behjälpliga i äventyrarlivet.

Ymir

Liten kantbaron
Well, jag skulle fortfarande hävda att en vanlig, simulationistisk förbättringsmekanik kan spegla Aryas utveckling alldeles utmärkt. Ta Eon; hon får en jävla massa förbättringsslag på stridsvana pga allt skit hon är med om, vilket på sikt höjer hennes VINIT och hennes chockvärde, detta i sin tur möjliggör för henne att överleva trots hennes mediokra vapenfärdigheter, men också där lär hon av erfarenhet (och av han fäktmästaren hon tränade för ett tag), och får omsider rätt bra stats på den punkten med. Hennes upplevelser formar således mycket riktigt hennes utveckling.

Så det kanske är jag som är trög, men jag fattar fortfarande inte riktigt vad du är ute efter. Mer psykologi-betonade regler? Vad menar du med att "föra in den sortens element naturligt i spelet"?

- Ymir, sorry

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ja, det är psykologin jag är ute efter, eller åtminstone regler som indirekt uppmuntrar till den här typen av förändringar (alltså inte nödvändigtvis "du blir så här", utan "du belönas av att bete dig så här"). Med "föra in den sortens element naturligt" menar jag att förändring ska introduceras av regelverket, inte enbart vara beroende av spelarens initiativ att förändra rollen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
När jag tänker lite mer på saken: mycket av det jag vill ha hänger samman med förändring av färdigheter och liknande, men jag vill ha mer av ett sammanhang -- en situation där färdighetsförändringarna inte bara är förändringar i sig, utan indikerar en ändring i rollens livshållning.

Christoffer

It's all pig.
Kring sådant här är jag själv oerhört förtjust i Burning Wheels traitröstning. Vid något lämpligt avslut eller vilopunkt går man igenom hur karaktären spelats (i Burning Wheel handlar detta om vilka beliefs och instinkter som karaktären haft konflikter kring samt spenderat artha på) och man röstar fram ett par traits som man finner lämpliga utifrån det här. Har du utifrån din karaktärs övertygelse huggit folk i ryggen, hamnar i slagsmål och spenderat artha kring det, vipps så har du ett trait som förstärker just det sättet att spela på. Hur kraftfullt ett trait är beror på vilken typ av artha som spenderades, eller så kan ett trait höjas och bli kraftfullare allt eftersom.

Vill du förändra din karaktär och bli av med traits så är det bara att börja handla mot dem, och försöka få spelgruppen att rösta bort dem...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är förstås ett sätt, som i någon mån motverkar den effekt jag annars tycker fasta karaktärsdrag kan ge -- karaktärsdraget är ju (så vitt jag förstår) mestadels deskriptivt, inte preskriptivt. Frågan är då hur jag ska göra med effekterna av att agera i linje med den sortens karaktärsdrag.