Hejsan!
Vi har ju byggt vidare på Noirs regler för Neotech Edge. Neotech Edge utspelas i en framtid extrapolerad från vår nutid, som redan idag är extremt informationstät. Allt man kan tänkas vilja veta finns en eller många infosökningar bort, folk kan prata över alla avstånd, dela information med varandra, spåra, och så vidare. Men det är inte särskilt roligt att spela rollspel och sitta och dividera om vilken hemsida man går in på, och det är halvt omöjligt för spelledaren att komma på och presentera all den informationen. Kort sagt, man vill ha regelsystem och andra abstraktioner för att få spelet att tona ned informationshanteringen och fokusera på det intressanta - action och det sociala spelet.
En lösning vi har är att allt digitalt är Lagren, så att nätet inte är något som händer i en lite låda utan som presenteras mitt framför spelarnas karaktärer. Liknelsen med magi är passande för den gör det lätt att förstå och abstrahera runt. Vi har regler som "Nätvaro" som är en siffra på hur mycket digitala spår du har efter dig. Att söka på internet är inte EN färdighet, den är inbyggd i alla kompetenser med extra expertiser. Vi har ett gäng idéer, men vi behöver mer förslag. Vad är bra regelmekanismer för att hantera:
- Vilken typ av information man får ut av en framgångsrik undersökning? Hur kan man värdera den informationen abstrakt, som en resurs för att flytta handlingen framåt?
- Även om normalfallet är att alla karaktärerna har tillgång till samma info, men hur hantera fallet då man vill ge olika info till olika spelare
/Martin
Vi har ju byggt vidare på Noirs regler för Neotech Edge. Neotech Edge utspelas i en framtid extrapolerad från vår nutid, som redan idag är extremt informationstät. Allt man kan tänkas vilja veta finns en eller många infosökningar bort, folk kan prata över alla avstånd, dela information med varandra, spåra, och så vidare. Men det är inte särskilt roligt att spela rollspel och sitta och dividera om vilken hemsida man går in på, och det är halvt omöjligt för spelledaren att komma på och presentera all den informationen. Kort sagt, man vill ha regelsystem och andra abstraktioner för att få spelet att tona ned informationshanteringen och fokusera på det intressanta - action och det sociala spelet.
En lösning vi har är att allt digitalt är Lagren, så att nätet inte är något som händer i en lite låda utan som presenteras mitt framför spelarnas karaktärer. Liknelsen med magi är passande för den gör det lätt att förstå och abstrahera runt. Vi har regler som "Nätvaro" som är en siffra på hur mycket digitala spår du har efter dig. Att söka på internet är inte EN färdighet, den är inbyggd i alla kompetenser med extra expertiser. Vi har ett gäng idéer, men vi behöver mer förslag. Vad är bra regelmekanismer för att hantera:
- Vilken typ av information man får ut av en framgångsrik undersökning? Hur kan man värdera den informationen abstrakt, som en resurs för att flytta handlingen framåt?
- Även om normalfallet är att alla karaktärerna har tillgång till samma info, men hur hantera fallet då man vill ge olika info till olika spelare
/Martin