G
Guest
Guest
Jag håller på att pilla med regler för att modifiera utrustning, mer specifikt personliga fordon, jag har tidigare använt både shadowrunds och GURPS4 spaceships för liknande och de har tyckts mig väldigt bristfälliga, jag har även kollat GURPS3 vehicles vilket har varit istället överväldigande mycket av allt.
Så jag gör en Dieselpunksetting med anarkistiska revoltörer i ett lydstats England under femtiotalet... även ett lydstats Skottland finnes, och det viktigaste för en flyende anarkist är ett fordon som går snabbt på kringelikrokvägar och då har vi motorcykeln.
Jag har tänkt ett flervärdessystem, som har acceleration, topphastighet, komfort, kylning, vikt och bränsleförbrukning som värden, lägger du till något så sänker du något annat och alla värden ska ha avtagande avkastning...
Så ett exempel är att man installerar en turbo på sin Triumph 5T Speed Twin som har kanske hundra i alla värden... då lägger vi till 25 till acceleration, 5 till topphastighet och ökar vikten med 10 (detta är dock lite dåligt om ett värde ska bli sämmre borde det likt resterande värden bli lägre), nu har motorcykeln, 125 acceleration, 105 topphastighet, 100 komfort, 100 kylning, 110 vikt och 100 i bränsleförbrukning.
Som ett andra exempel modifierar vi förgasaren för att få mer bränsleflöde till motorn, detta ger också 5 mer i topphastighet och det ger 10 mer i acceleration, men det ökar bränsleförbrukningen med 25, då vi har två saker som påverkar två värden tillsammans så dras 10 procent av vinsten på dessa värden av pågrund av mekansika förluster, detta innebär att vi har 132 acceleration, 109 topphastighet, 100 komfort, 100 kylning, 110 vikt och 125 bränsleförbrukning.
Verkar detta som ett vettigt system för att meka med motorcyklar?
Vad tror ni kan förbättras?
Om ni har några förslag på mekanikerns inverkan på förbättring vore det bra också...
Tack på förhand
/Zorbeltuss
Så jag gör en Dieselpunksetting med anarkistiska revoltörer i ett lydstats England under femtiotalet... även ett lydstats Skottland finnes, och det viktigaste för en flyende anarkist är ett fordon som går snabbt på kringelikrokvägar och då har vi motorcykeln.
Jag har tänkt ett flervärdessystem, som har acceleration, topphastighet, komfort, kylning, vikt och bränsleförbrukning som värden, lägger du till något så sänker du något annat och alla värden ska ha avtagande avkastning...
Så ett exempel är att man installerar en turbo på sin Triumph 5T Speed Twin som har kanske hundra i alla värden... då lägger vi till 25 till acceleration, 5 till topphastighet och ökar vikten med 10 (detta är dock lite dåligt om ett värde ska bli sämmre borde det likt resterande värden bli lägre), nu har motorcykeln, 125 acceleration, 105 topphastighet, 100 komfort, 100 kylning, 110 vikt och 100 i bränsleförbrukning.
Som ett andra exempel modifierar vi förgasaren för att få mer bränsleflöde till motorn, detta ger också 5 mer i topphastighet och det ger 10 mer i acceleration, men det ökar bränsleförbrukningen med 25, då vi har två saker som påverkar två värden tillsammans så dras 10 procent av vinsten på dessa värden av pågrund av mekansika förluster, detta innebär att vi har 132 acceleration, 109 topphastighet, 100 komfort, 100 kylning, 110 vikt och 125 bränsleförbrukning.
Verkar detta som ett vettigt system för att meka med motorcyklar?
Vad tror ni kan förbättras?
Om ni har några förslag på mekanikerns inverkan på förbättring vore det bra också...
Tack på förhand
/Zorbeltuss