Nekromanti Regler för brottning, greppning, tacklingar och annat kul

Deckard

Veteran
I Eon III fans en gäng riktig coola regler för att greppa sin motståndare under ett slagsmål och låsa fast denne, vilket jag saknar i IV. Tacklingar lika så. Någon som har förslag för hur man kan lösa detta? Kanske man borde införa speciella övertag för folk som slåss med två händer fria? Jag vet inte hur mycket helmgastarna har funderat på detta, men det vore kul med förslag (från er andra också givetvis). Jag kollade tråden för "Stridskonster i Eon IV" men just detta täcktes inte där tyvärr.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Grapple Checks

Repeatedly in a grapple, you need to make opposed grapple checks against an opponent. A grapple check is like a melee attack roll. Your attack bonus on a grapple check is:

Base attack bonus + Strength modifier + special size modifier

Special Size Modifier

The special size modifier for a grapple check is as follows: Colossal +16, Gargantuan +12, Huge +8, Large +4, Medium +0, Small -4, Tiny -8, Diminutive -12, Fine -16. Use this number in place of the normal size modifier you use when making an attack roll.
Starting a Grapple

To start a grapple, you need to grab and hold your target. Starting a grapple requires a successful melee attack roll. If you get multiple attacks, you can attempt to start a grapple multiple times (at successively lower base attack bonuses).
Step 1

Attack of Opportunity. You provoke an attack of opportunity from the target you are trying to grapple. If the attack of opportunity deals damage, the grapple attempt fails. (Certain monsters do not provoke attacks of opportunity when they attempt to grapple, nor do characters with the Improved Grapple feat.) If the attack of opportunity misses or fails to deal damage, proceed to Step 2.
Step 2

Grab. You make a melee touch attack to grab the target. If you fail to hit the target, the grapple attempt fails. If you succeed, proceed to Step 3.
Step 3

Hold. Make an opposed grapple check as a free action.

If you succeed, you and your target are now grappling, and you deal damage to the target as if with an unarmed strike.

If you lose, you fail to start the grapple. You automatically lose an attempt to hold if the target is two or more size categories larger than you are.

In case of a tie, the combatant with the higher grapple check modifier wins. If this is a tie, roll again to break the tie.
Step 4

Maintain Grapple. To maintain the grapple for later rounds, you must move into the target’s space. (This movement is free and doesn’t count as part of your movement in the round.)

Moving, as normal, provokes attacks of opportunity from threatening opponents, but not from your target.

If you can’t move into your target’s space, you can’t maintain the grapple and must immediately let go of the target. To grapple again, you must begin at Step 1.
Grappling Consequences

While you’re grappling, your ability to attack others and defend yourself is limited.
No Threatened Squares

You don’t threaten any squares while grappling.
No Dexterity Bonus

You lose your Dexterity bonus to AC (if you have one) against opponents you aren’t grappling. (You can still use it against opponents you are grappling.)
No Movement

You can’t move normally while grappling. You may, however, make an opposed grapple check to move while grappling.

In all seriousness, det borde väl kunna lösas ganska okej med just övertagssystemet. Har för mig att jag faktiskt gjorde det första gången vi spelade Eon 4. Hade en karaktär som slogs med nävarna, och jag sade att "för två övertag kan du istället kasta motståndaren, vilket tar denne till Kort avstånd + Faller" eller något i den stilen. Övertagssystemet har mycket potential, och jag antar/hoppas att ett mindre supplement dyker upp för obeväpnad strid, alternativt att det ges kärlek närhelst en modul om stridskonster kommer ut.

Fram tills dess, lek dig fram med övertag. Vad funkar, vad funkar inte? Jag tycker personligen att två övertag för att kasta känns ganska okej. Låsningar, tacklingar och annat kan säkert skötas på liknande sätt. Eller så kan tackling vara en specifik anfallstyp som påbörjas på avstånd. Man initierar striden med den och vinner man den så blir motståndaren automatiskt försvarare, ligger, extraskada, yadda yadda vad som än passar! ^^

Phelan

Hero
Jag var nog inte lika förtjust i tidigare Eon-versioners grepp och kast, liksom många system överbelastades det av hundra (jag avrundar uppåt) motståndsslag per runda så fort man skulle göra något annat än slå den andre på käften.

En ganska smidig sak hade varit att låta ett lyckat grepp medföra att övertag förs över till nästa rundas motståndslag, för att visa på fördelen av ett lyckat grepp. Om man blivit nedlagd på marken får man dessutom svårighetsökningen för liggande att ta sig loss. Den som lyckas med ett grepp skulle också kunna få byta Övertag mot att ha en hand fri att hitta på elakheter mot den greppade med (slag, stick...)

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Här, ta en ny effekt att använda för brottning:

Låst - 3 Övertag (endast obeväpnad strid)
Karaktären är låst i ett grepp av sin anfallare. Alla fysiska handlingar blir -1T6 svårare och karaktären får inte röra på sig. Effekterna för att ligga ner är dessamma om karaktären är låst i en liggande position.
En karaktär som Låst en annan kan välja varje runda om Låset ska fortsätta eller släppas. För att karaktären ska fortsätta vara Låst krävs att ett nytt attackslag träffar.

Uh. Något i den stilen. Jag har inte spelat Eon 4 på länge och orkade inte plocka fram boken. Men det där borde väl vara typ något som ni vill använda?

Deckard

Veteran
Jag hade något i åtanke som liknade det du föreslår Kraetyz och jag tror nog att det blir bäst att sköta det med övertag för att det ska matcha resten av systemet. Det tuffa här är ju balansfrågan, en obeväpnad kombattant ska ju rimligtvis vara i underläge mer eller mindre mot en beväpnad sådan men det ska ju finnas några möjligheter att greppa motståndares vapenarm eller liknande. Tack för input i varje fall. Jag återkommer om jag lyckas snickra ihop något vettigt tillsammans med min SL.

Ymir

Liten kantbaron
Jag känner att Kroppsbyggnad borde ha extremt stor bäring på greppning och brottning; en person med 5T6 kroppsbyggnad som lyckas koppla ett grepp på en med 2T6 borde mer eller mindre leda till autowin.

Rhodryn

Hero
Ymir;n91619 said:
Jag känner att Kroppsbyggnad borde ha extremt stor bäring på greppning och brottning; en person med 5T6 kroppsbyggnad som lyckas koppla ett grepp på en med 2T6 borde mer eller mindre leda till autowin.
För mig känns det som att man kanske borde kunna slingra sig ur, eller undvika, att man blir/blivit greppad, med t.ex Rörlighet eller något.

Jag vet att grundattributerna är inte igentligen tänkta att dom ska användas utanför att få fram sina sekundära egenskaper och få fram svårighet att öka en färdighet m.m... men varken Förflyttning eller Reaktion känns helt passande som attributer vid något sådant här (reaktion är den som känns närmst dock). Så för mig så tycker jag det skulle vara ok för en person att använda Rörlighet istället för Kroppsbyggnad för att undvika och/eller ta sig ur, ett grepp försök.

Tycker där är väldigt många tillfällen (i mer än bara brottning) där en Grundegenskap känns mer passande att använda än andra egenskaper, färdigheter, mm.

Deckard

Veteran
Precis som Rhodryn påpekar så har vår grupp husreglat det så att man ibland slår för grundegenskaper; en sprattlande missla med 5T6 rörlighet bör ju vara hal som en ål, trots den ofta bristfälliga tåligheten som drar ner förflyttningen.

Om jag bara kastar ut en idé här: Kanske man skulle kunna lösa det hela genom att om man har till exempel 5T6 i rörlighet kanske man kan få 5T6 i en expertis som symboliserar den här egenskapen, till exempel 5T6 Extremt böjlig eller dylikt. Den här lösningen är aningen inellegant, men det gör det hela mer enhetligt för då man väl börjat slå mot grundegenskaper istället för härledda så kommer alla vilja att slå mot grundegenskapen då den generellt sett är högre (man kanske har hög uppfattning men lågt psyke så istället för vaksamhet vill man slå mot uppfattning). En annan lösning vore att göra en till härledd attribut, men det blir svårt att klämma in ännu en för rörlighet. Man kanske skulle kunna bredda tolkningen av reaktion (rör+psy)? En missla som är snabb och listig kommer då att ganska lätt kunna slinka ur ett grepp. Man måste ju snabbt hinna reagera på var tiraken klämmer åt och det kräver en hel del motorisk kontroll för att slingra sig effektivt så jag tycker att det kanske är den bästa lösningen.

Deckard

Veteran
Ymir: Jag håller med dig om att kroppsbyggnad i och med att styrka även innefattar styrteknik (jag älskar alla er på Helmgast för att ni har tagit er tiden att faktiskt tänka över dessa detaljer), men man skulle faktiskt kunna göra ett argument för reaktion också som jag gjort ovan, åtminstone för att bryta sig ur ett grepp och man kanske till och med skulle kunna motivera förflyttning för att stå emot skada man tar istället för kanske livskraft: Det handlar ju om att en kroppen böjs och låses fast mer än ta emot kraftfulla smällar, d.v.s. det kan vara en fördel att vara robust och böjlig (vilket tålighet och rörlighet symboliserar).

Cieylor

Veteran
Jag började göra regler för greppningar för ett tag sedan, men gav upp då de blev för komplicerade (det händer mig ganska ofta). Min lätt förvirrade design kanske kan hjälpa någon dock.

Vapenegenskaper:
Greppande: Vapnet kan användas för att Greppa en motståndare.
Låsande: Vapnet kan användas för att Låsa ett befintligt grepp om en motståndare.
(Slagsmål för en vanlig humanoid är både Greppande och Låsande.)

Fördelar:
Greppa [1 Övertag]:
Anfallet gör ingen skada och övriga Övertag får endast spenderas på Avväpna och Fälla.
Tills greppet förloras kan målet inte Retirera, och får som försvarare -2T6 på alla slag mot Undvika och Stridsfärdigheter, undantaget Slagsmål.
I början av varje runda som anfallare så kan den som har greppat välja om greppet hålls med en eller två händer.
Anfall med vapnet som greppet hålls med kan utföras mot den greppade även om greppet hålls med två händer, medan anfall med andra vapen oftast kräver att greppet bara hålls med en hand.
Alla anfall mot den greppade får vapenegenskaperna Avväpnande 1, Snärjande 1 och Måttande 2.
Som en huvudhandling kan den greppade försöka bryta greppet med ett motståndsslag där båda parter slår mot Kroppsbyggnad.
Om försvararen endast använder en hand till att hålla greppet så får anfallaren +2T6 på slaget för att bryta sig loss.

Som ni ser så börjar det redan nu att bli obehagligt invecklat, och vi har inte kommit till Låsa än, där designen aldrig kom speciellt långt.

Intentionen var ungefär att:
  • Som greppad försvarare kan man försvara sig normalt med obeväpnade parader men inte mycket annat, så det kommer att bli jobbigt om det står en till jävel bredvid och slår på en med ett vapen.
  • Lyckas man bli anfallare däremot så har man slingrat sig till en position där man faktiskt kan anfalla utan extra svårighet, eller försöka bryta sig loss.
  • Den som har greppat får lättare på att Fälla och Avväpna, och kan välja fritt var anfall mot den greppade träffar (vilket var tänkt att knyta an till designen för Låsa som var uppdelat i Strypa (huvud), Krossa (torso), Armlås (arm) och Vräka (ben)).
  • Slagsmål premieras för den som greppar i och med att det går att anfalla med Slagsmål utan att släppa ena handen (mer än kanske bara temporärt för ett par knytnävsslag). Vill man använda dolken så får man svårare att hålla kvar greppet när motståndaren har kontrat.
  • Stora vapen hade gärna fått vara svårare att använda för båda parter, typ i klass med -1T6 per 50 cm längd, men som sagt, för mycket regler redan...

Deckard

Veteran
Här är mitt förslag som är löst baserat på Ceiylors idé.

[Anfallsmanöver] Greppa (kräver en hand fri)

Utmattning: +1
Färdighet (Slagsmål): -1T6

Anfallet gör ingen skada och övertag får endast spenderas på Avväpna och Fälla samt om motståndaren lyckas försvara med en stridsfärdighet får denne slå skada. Tills greppet förloras kan målet inte Retirera, och får som försvarare -2T6 på alla slag mot Undvika.

Följande gäller båda parter:
  • Alla vapen med egenskapen Otymplig eller Räckvidd, eller som man inte klarar att använda med en hand blir obrukbara.
  • Vapen som har egenskapen Begränsad eller Snabb får inga avdrag.
  • Övriga vapen får -2T6 då de används (som minst 1T6).
  • Man får försvara sig med slagsmål utan straff (som i vanliga fall är -2T6).

Attackerarens anfall blir Snärjande 1, Avväpnande 1, Måttande 1 och Precis 2 (stackar ej med vapnets egenskaper). Den greppade kan, då denne fått initiativ, automatiskt lyckas greppa tillbaka.

Försvararen är greppad tills denne bryter sig loss, tills motståndaren får en allvarlig skada eller tills motståndaren väljer att släppa taget.

För varje extra motståndare som greppar någon får denne -1T6 på alla handlingar (som minst 0T6).

[Anfallsmanöver] Bryta sig loss

Färdighet (Valfri): ±0T6

Använder man sig av en vapenfärdighet för att bryta sig loss gäller alla avdrag som fås av motståndarens grepp men man får slå skada. Använder man sig av Kroppsbyggnad, Slagsmål, Reaktion eller annan lämplig expertis fås inga avdrag men ingen skada görs. Motståndaren får försvara sig med valfri lämplig färdighet eller härledd attribut.

[Anfallsmanöver] Låsa (kräver att målet är greppat och att båda händerna är fria)

Färdighet (Slagsmål): -1T6

Om anfallet lyckas så får försvararen efterverkningen [Låst]. Skada slås som vanligt.
Är man drabbad av låst kan man endast göra standardförsvar. Alla anfall mot en låst motståndare räknas som Snärjande 2, Avväpnande 2, Måttande 1 och Precis 3 (stackar ej med vapnets egenskaper). Rustning skyddar ej mot skada från låsningen (så Precis 3 är mer till för om någon hjälper till).

Väljer man att fälla motståndaren så räknas denne som omtöcknad nästa runda, men notera att man följer med denne ned på marken; får försvararen förstärkning så har man valet att hålla kvar greppet och själv räknas som låst för inkommande attacker eller släppa greppet och vara drabbad av [Faller] nästa runda.

För att greppet ska hållas kvar måste anfallaren alltså bibehålla initiativet och kontinuerligt använda sig av Låsa. Lyckas en låst försvarare räknas denne endast som greppad och med två övertag räknas denne som helt fri.

Kommentarer:

Jag struntade i att skilja på tvåhandsgrepp och enhandsgrepp för enkelhetens skull.

Vid låsning bör skadetabellen för Slagsmål kunna användas som vanligt fast med några enkla omtolkningar.

Är dessa regler för invecklade för att passa i Eon IV? Är de balanserade och realistiska? Borde man helt enkelt sköta detta med en utmaning istället? Borde vi skippa det helt och hållet?

Hikage

Veteran
Jag tycker det ser bra ut och iaf värt att speltesta. Greppa kanske skulle behövt slimmas ner lite för läsandets skull. Eller så blir det bara enklare om man spaltar upp det enligt Begränsade-, obrukbara- och Obehindrade vapentyper.

Låsning borde vara skadefri (bortsett från eventuell fällningsskada) men kanske underlättar när man försöker bryta ett ben eller något?

Det är de tankar jag har nu iaf. :)
Kul initiativ.

Deckard

Veteran
Hikage;n91758 said:
Jag tycker det ser bra ut och iaf värt att speltesta. Greppa kanske skulle behövt slimmas ner lite för läsandets skull. Eller så blir det bara enklare om man spaltar upp det enligt Begränsade-, obrukbara- och Obehindrade vapentyper.

Låsning borde vara skadefri (bortsett från eventuell fällningsskada) men kanske underlättar när man försöker bryta ett ben eller något?
Kul initiativ.
Tack för input! Ska städa lite i min text. Den som brottas vet att som i alla kampsporter så finns det risk att man skadar sig; en rejäl låsning kan tära på muskler och leder samt orsaka smärta, men man kanske kan ändra låsningen till bedövande skada. Jag tänker mig att det på något vis bör gå att slå ut en motståndare genom att låsa denne i varje fall.

erikt

Hero
Lycka till med att skapa regler för brottning m.m.
Jag tror inte att jag har sett bra regler för det någonstans. Antingen så är reglerna orealistiska, eller så är de alldeles för komplicerade.
Ibland både och.
(I stort sett alla regler för närstrid lider i någon mån av de problemen, men just brottning och liknande verkar det vara extra svårt att få till bra regler för.)

Deckard

Veteran
erikt;n91775 said:
Lycka till med att skapa regler för brottning m.m.
Jag tror inte att jag har sett bra regler för det någonstans. Antingen så är reglerna orealistiska, eller så är de alldeles för komplicerade.
Ibland både och.
(I stort sett alla regler för närstrid lider i någon mån av de problemen, men just brottning och liknande verkar det vara extra svårt att få till bra regler för.)
Så vad tycker du om regelförslagen so far? Jag har nämligen varit rädd för att de blivit för komplicerade, men förhoppningsvis så är de i alla fall realistiska.

Hikage

Veteran
Jag glömde bort att tanken var att man ska göra en ny låsningsmanöver varje runda för att bibehålla låsningen. Att du bakar in eventuell skada i det slaget känns bara rimligt.

Jag vet inte hur slagsmålstabellen ser ut (är inte hemma) men det kanske vore enklare att skriva ihop en kortare skadetabell för just situationer med låsningar. Jag tänker mig att den typen av skador skiljer sig mot de som orsakas i ett rent slagsmål?

Phelan

Hero
+1 Utmattning känns onödigt, likaså -0B1T6 på Slagsmål för ett grundgrepp. Det borde däremot vara svårare både att brottas med bara en hand fri och framförallt att försöka brottas med en beväpnad motståndaren.

Jag tycker du borde nöja dig med en anfallsmanöver, "Brottas" (?) och istället låta Grepp, Låsning osv bli nya Övertag - det går mer i linje med Eon IV där man snabbt deklarerar en inriktning på vad man vill göra och sedan tar man finliret genom att välja Övertag utifrån hur bra man lyckats.

Deckard

Veteran
Phelan;n91783 said:
+1 Utmattning känns onödigt, likaså -0B1T6 på Slagsmål för ett grundgrepp. Det borde däremot vara svårare både att brottas med bara en hand fri och framförallt att försöka brottas med en beväpnad motståndaren.

Jag tycker du borde nöja dig med en anfallsmanöver, "Brottas" (?) och istället låta Grepp, Låsning osv bli nya Övertag - det går mer i linje med Eon IV där man snabbt deklarerar en inriktning på vad man vill göra och sedan tar man finliret genom att välja Övertag utifrån hur bra man lyckats.
Det första är lite av en balansgrej, vidare så tänker jag mig att det är svårt och riskabelt att greppa en beväpnad motståndare och därav avdragen.

Jag har försökt titta lite på övertag såsom du föreslår men jag kan inte riktigt få ihop det på ett snyggt sätt. Jag kanske skulle kunna låta greppa vara lite som den är, men byta låsa till ett övertag? På det viset skulle man möjligtvis få bort lite av "husregelkänslan" i det hela.

Hikage

Veteran
Du hade kunnat lägga in olika nivåer av låsningar som övertag och låta dem ge olika bonusar på anfall mot den låste. Tänker mig lite nivå 1,2,3 med en tärning per nivå i typ precis osv. Då blir det enkelt att komma ihåg att nivån på låsningen motsvarar bonusen i anfall.

Deckard

Veteran
Version 2. (inspirerad av Phelans kritik)

Följande gäller både om man greppar eller blir greppad:
  • Alla vapen med egenskapen Otymplig, Dubbelfattning eller Räckvidd, eller som man inte klarar att använda med en hand blir obrukbara.
  • Vapen som har egenskapen Begränsad eller Snabb får inga avdrag.
  • Övriga vapen får -2T6 då de används (som minst 1T6).
  • Man får försvara sig med slagsmål utan straff (som i vanliga fall är -2T6).
[Anfallsmanöver] Greppa (kräver en hand fri)

Färdighet (Slagsmål): -1T6, ±0T6 om målet är greppat eller om man blev greppad av denne föregående runda.

Anfallet gör skada som vanligt. Lyckas anfallet räknas motståndaren som greppad.

[Stridsfördel] Låsa, 1 övertag (kräver att anfallsmanövern Greppa valts och att båda händerna är fria)

Försvararen får efterverkningen [Låst].

[Efterverkning] Greppad

Tills greppet förloras kan den drabbade endast använda standardförsvar med lämplig härledd attribut eller expertis (mot utomstående attacker bör endast de vanliga färdigheterna kunna användas).

Man kan inte retirera, förflytta sig eller ställa sig upp och får -2T6 på alla slag mot Undvika. Blir man fasthållen på marken får man ytterligare -1T6 på alla handlingar då man räknas som påverkad av [Faller].

För varje extra motståndare som greppar någon får denne -1T6 på alla handlingar (som minst 0T6).

Alla anfall mot den greppade får +Snärjande 1, +Avväpnande 1, +Måttande 1 och +Precis 2.

[Efterverkning] Låst

Tills greppet förloras kan den drabbade endast göra standardförsvar med lämplig härledd attribut eller expertis mot den man blir låst av och kan ej försvara sig mot övriga attacker.

Man kan inte retirera, förflytta sig, ställa sig, undvika eller använda stridsfärdigheter. Blir man fasthållen på marken får man ytterliggare -1T6 på alla handlingar då man räknas som påverkad av [Faller].

Alla anfall mot en låst motståndare får +Snärjande 1, +Avväpnande 2, +Måttande 1 och +Precis 3.

Kommentarer:

Jag struntade i att skilja på tvåhandsgrepp och enhandsgrepp för enkelhetens skull.

Jag tänkte INTE att efterverkningarna skulle stack:a, utan så fort [Låst] träder i kraft så ersätter den [Greppad].

Nu ser det ju nästan ut som regler som skulle kunna finnas i Eon IV boken! Detta käns som att det passar mycket bättre till IV än min första version. Hur ser balansen ut? Är det realistiskt? Vad är bra och dåligt i den nya versionen?