Här är mitt förslag som är löst baserat på Ceiylors idé.
[Anfallsmanöver] Greppa (kräver en hand fri)
Utmattning: +1
Färdighet (Slagsmål): -1T6
Anfallet gör ingen skada och övertag får endast spenderas på Avväpna och Fälla samt om motståndaren lyckas försvara med en stridsfärdighet får denne slå skada. Tills greppet förloras kan målet inte Retirera, och får som försvarare -2T6 på alla slag mot Undvika.
Följande gäller båda parter:
- Alla vapen med egenskapen Otymplig eller Räckvidd, eller som man inte klarar att använda med en hand blir obrukbara.
- Vapen som har egenskapen Begränsad eller Snabb får inga avdrag.
- Övriga vapen får -2T6 då de används (som minst 1T6).
- Man får försvara sig med slagsmål utan straff (som i vanliga fall är -2T6).
Attackerarens anfall blir Snärjande 1, Avväpnande 1, Måttande 1 och Precis 2 (stackar ej med vapnets egenskaper). Den greppade kan, då denne fått initiativ, automatiskt lyckas greppa tillbaka.
Försvararen är greppad tills denne bryter sig loss, tills motståndaren får en allvarlig skada eller tills motståndaren väljer att släppa taget.
För varje extra motståndare som greppar någon får denne -1T6 på alla handlingar (som minst 0T6).
[Anfallsmanöver] Bryta sig loss
Utmattning: +1
Färdighet (Valfri): ±0T6
Använder man sig av en vapenfärdighet för att bryta sig loss gäller alla avdrag som fås av motståndarens grepp men man får slå skada. Använder man sig av Kroppsbyggnad, Slagsmål, Reaktion eller annan lämplig expertis fås inga avdrag men ingen skada görs. Motståndaren får försvara sig med valfri lämplig färdighet eller härledd attribut.
[Anfallsmanöver] Låsa (kräver att målet är greppat och att båda händerna är fria)
Utmattning: +1
Färdighet (Slagsmål): -1T6
Om anfallet lyckas så får försvararen efterverkningen [Låst]. Skada slås som vanligt.
Är man drabbad av låst kan man endast göra standardförsvar. Alla anfall mot en låst motståndare räknas som Snärjande 2, Avväpnande 2, Måttande 1 och Precis 3 (stackar ej med vapnets egenskaper). Rustning skyddar ej mot skada från låsningen (så Precis 3 är mer till för om någon hjälper till).
Väljer man att fälla motståndaren så räknas denne som omtöcknad nästa runda, men notera att man följer med denne ned på marken; får försvararen förstärkning så har man valet att hålla kvar greppet och själv räknas som låst för inkommande attacker eller släppa greppet och vara drabbad av [Faller] nästa runda.
För att greppet ska hållas kvar måste anfallaren alltså bibehålla initiativet och kontinuerligt använda sig av Låsa. Lyckas en låst försvarare räknas denne endast som greppad och med två övertag räknas denne som helt fri.
Kommentarer:
Jag struntade i att skilja på tvåhandsgrepp och enhandsgrepp för enkelhetens skull.
Vid låsning bör skadetabellen för Slagsmål kunna användas som vanligt fast med några enkla omtolkningar.
Är dessa regler för invecklade för att passa i Eon IV? Är de balanserade och realistiska? Borde man helt enkelt sköta detta med en utmaning istället? Borde vi skippa det helt och hållet?