Nekromanti Regler för brottning

Nanne-san

Veteran
Hej hej alla rollspelare

Jag är nyfiken på om någon känner till ett rollspel som har stridsregler för brottning?

Jag håller på att plugga på reglerna för Eon och är ganska förvånad att dem inte har regler för detta då det tycks finnas regler för allt annat.

Så av rent intresse så undrar jag om det finns något rollspel där ute (på svenska eller engelska) som har ett fungerade brottningssystem?

Krille

Super Moderator
Brottning brukar normalt hamna utanför rollspelen. Det är inte tillräckligt coolt för att motivera specialregler, eller för den delen detaljstudier så att spelkonstruktören faktiskt bemödar sig att studera det så att man kan göra regler av det.

Istället så hanteras brottning i allmänhet som vilken våldsam tävling som helst. Det leder till problem, eftersom våldsamma tävlingar i rollspel i allmänhet innebär att folk dör.

Såvida man inte har ett system som tar hänsyn till taktiskt läge, exempelvis genom en slags "taktikpoäng" som fungerar ungefär som "kroppspoäng" fast för taktik istället för hälsa, så är konventionella rollspelsregler i grunden apkassa för att brottas i.

Såvida du inte vill bygga in något sådant så skulle jag helt enkelt rekommendera ett vanligt motsatt slag: den som vinner slaget vinner matchen.

Storuggla

Champion
Grekisk-romersk eller fribrottning? Har aldrig sett ett spel med regler för grekisk-romersk, men däremot för fribrottning (Know your role och Zombie Smackdown). Det fanns (finns?) dessutom ett japansk supplement till GURPs för dambrottning, men det r på japanska och därmed lite svårt att förstå för oss som inte kan mer än "Hej det där är min penna, idiotjävel" på sagda österländska språk.
För gyttjebrottning finns dock Macho Women With Guns.

Storuggla, halvnelson

Dewil

Skrivbordsgeneral
Call of Cthulhu

Call of Cthulhu har faktiskt en färdighet för grepp i närstrid, Grapple. Den kan användas för fasthållning, slå omkull, slå medvetslös, avväpning, fysisk skada eller strypning. Grapple-mot-Grapple med avsikten fasthållning låter som en brottningsmatch.

Dewil

Nanne-san

Veteran
Grekisk-romersk eller fribrottning?

Det är la i stort sett samma sak förutom att reglerna för tävling ser annorlunda ut, teknikerna är la mer eller mindre de samma i alla brottningsgrenar. Förutom då att vissa tekniker inte är tillåtna enligt vissa tävlingsregler vilket gör att man inte tränar på de teknikerna för den sakens skull.

Nanne-san

Veteran
Inte tillräckligt coolt? :( hehe

Wow, fått svar på mitt inlägg av lite av en legend innom svenska rollspel, känner mig nästan lite hedrad :gremwink: haha

Som utövare av både Judo och BJJ (Brazilian Jui-Jitsu) så håller jag väll inte helt med att brottning inte är coolt. Men det kan dock om man inte är så insatt i den fysiska träningen vara svårt att föreställa sig eller (för SL) att måla upp en brottningsmatch för spelarna. Men om man kollar på en fight i Judo eller BJJ så kan det gå riktigt undan med riktigt coola tekniker :gremsmile: Men som sagt lite svårt att förhålla sig till om man inte är mer insatt i det.

Lustigt att du sa "Såvida du inte vill bygga in något sådant..." för jag håller nu på att läsa in mig på reglerna i v3 av Eon och funderar på att skriva ihop regler för kast och nedtagningar samt markkamp som ett litet hobbyprojekt.

Brottning är ju så vitt jag vet en väldigt spridd art världen runt som utvecklats i olika kulturer men alla har de ungefär samma tekniker, det är mest reglerna för tävling som varierar. Så därför tycker jag att saknas en liten lucka i Mundana som borde fyllas igen med lite regler för denna fantastiska art :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Cool stuff

Som utövare av både Judo och BJJ (Brazilian Jui-Jitsu) så håller jag väll inte helt med att brottning inte är coolt.
Det viktiga är inte vad som är coolt, utan vem som inte tycker att det är det.

För att något ska leta sig in i ett rollspel så krävs det framförallt att spelkonstruktören ska tycka att det är coolt. Det brukar i allmänhet leda till att ninjor och samurajer kommer med medan judo och BJJ inte gör det.

Lycka till med arbetet!

Nanne-san

Veteran
Re: Eons grepp och låsningsregler funkar OK [NT]

Intressant tanke, jag har ännu inte läst på denna delen riktigt ännu. Men ska göra det :gremsmile:

Men kankse man kan göra en ny stridskonst för brottning för att kunna lägga till fler häftiga tekniker :gremsmile:

Storuggla

Champion

Ifall du nu sysslar med Eon, så har Neotech Offensiv (vilket borde ha snarlika regler) en kasse kampsporter (däribland sumo!) där brottning ingår har jag för mig. Heck, det har tillochmed wrestling!

Storuggla, mango in a can

Spitfire

Swordsman

Sen finns ju alltid GURPS som har en hel expansion (GURPS Martial Arts) tillägnad närstrid samt en bok med tilläggsregler (Martial Arts Adventures)
Förvisso finns inte BJJ eller andra Trendriktiga kampsportstilar som Shootfighting och MMA med i den, men den var trots allt skriven 1990.
Reglerna fungerar så att man bygger en kampsport utefter olika tekniker och färdigheter. De flesta av dessa tekniker är naturligtvis olika sparkar och slag, men kul nog finns även flertalet tekniker som är mer judo/brottnings influerade som Armlock, Leg grab, breakfall, judo throw som ju mer passar till att skapa Kampsportstilar i form av Judo och JuJutsu likväl som de traditionella Spin kick,. Jump kick, Elbow strike mm som vi är vana vid från andra spel.

Sen har vi ju Palladiums "ninjas and superspies" :gremtongue:

solvebring

Superhero
Gör det själv vettja

Gör det själv, då får du ju vad du vill ha.

Själv, i min egen DoD-värld som baserats från gamla DoDversioner blandat med husregler gjorde jag en gång vissa regler för ett visst sorts munkar som sysslade med en del kampsport liknande salgsmål som man då alltså fick som färdighet om man spelade sådan munk.
Jag läste lite om en del olika kampsporter och sedan tog jag en del idéer från filmer med mycket fighting och sen så skrev jag olika utvecklingar - vad man kunde för varje uppgraderingsteg osv.

Sök på nätet, läs lite om olika grepp och brottningstyper, titta lite på balla filmer, kanske wresling-eposoder och anteckna lite, att sedan göra ett system av det hela är ganska enkelt om man är SL. Då har man ju läst systemen för allhanda andra färdigheter...
Om du gör ett, så lägg gärna upp det så man får se. :gremgrin:

DesertRain

Hero
eons regler för grepp och sådant funkar, kolla vapenmästaren för där finns några stridskonster som har med detta att göra

Nanne-san

Veteran
Re: Gör det själv vettja

hehe, jag har redan börjat göra det själv och om du inte läst minare senare inlägg så kanske du missat att jag tränar både Judo och Bjj så inspiration har jag gott om =)

Och ja, om jag skriver klart det så ska jag lägga upp det så att alla kan få se det =)

Jag har fått för mig att Cyberpunk 2020 har ganska bra regler för grepp och markkamp, men det var ett tag sen jag spelade det.
Brottning i det spelet är i alla fall långt mycket mer prisvärt än all former mesigt kung fu.

Själv judo och shooto-utövare förresten. Roligt med fler på forumet :gremwink: