Rising
Vila i frid
På Sverokforumet började vi snacka om rollspelens framtid och jag tänkte mig att det kanske skulle komma något rollspel i framtiden vars regler var anpassade för en SL som tar en dator till sin hjälp. Det finns väl Spelledare som gör det redan idag (troberg, har jag för mig?) men i takt med att datorer blir billigare, mindre och tystare så kan jag tänka mig att möjligheterna för ett sådant spel kan komma att växa. Om inte annat så kan jag föreställa mig något hobbyrollspel som experimenterar med idén.
Alltså, jag pratar inte om en dator som hjälper till med regler som man lika gärna kan använda tärningar till, utan alltså ett rollspel som mer eller mindre skulle vara fullkomligt omöjligt att spela utan dator. Regelmekanismerna är så avancerade som nöden kräver och datorn behöver ju inte någon "Keep It Simple, Stupid" för den är ju så oerhört snabb som den är.
Vad tycker ni i så fall att man skulle kunna införa i reglerna? Vi hjälps åt att klura allihop, om vi inte kommer på tillräckligt många smarta och användbara saker så drar vi slutsatsen att datorer aldrig kommer kunna tillföra något till bordsrollspel överhuvudtaget, men om vi kommer på något så... vore ju det kul. Vi kan väl leka med tanken iaf?
Jag börjar med några egna funderingar:
(Och hörni, kommentera inte bara på mitt klur utan försök hitta på något eget också)
Avancerade Slumpmekanismer
Tänk dig det perfekta satsningssystemet. Om man vill vara trygg så slår datorn 3T6 och lägger till FV, om man vill ta en chansning så slår datorn 1T20 och lägger till FV, men utöver dessa så finns det också ett gäng mellanlägen och några extrema lägen, några av dessa skulle i stort sätt vara omöjliga att emulera med en kombination av tärningar, men för datorn är det en baggis. Kamelpuckelkurvor med varierande dalbredd, kullhöjd, osv. Allt man kan hitta på fungerar ju.
Tänk dig sedan att man kan kombinera färdigheter och ställa in relevans och maxnytta för var och en av dem. "Han skall slå för Historia, men hans kunskaper i Heraldik kan faktiskt också hjälpa honom. Vi väljer det förinställda läget "Bekräftande" som innebär att Heraldiken inte kan säga honom något som han inte lärt sig från Historiakunskaperna, men de kan hjälpa honom minska risken för fummel och förvirrade missförstånd och han kan lättare skilja på information som han vet är sann med säkerhet och det han bara tror stämmer." osv.
Och man skulle kunna modifiera yttre å inre omständigheter för sig. Om du blir full (inre omständighet) så ökar risken för fummel avsevärt och dina medelresultat sjunker något, medan en yttre omständighet (svårigheten på utmaningen) framförallt minskar ditt maxresultat och ser till att du misslyckas väldigt ofta (fast utan att fumla). Svårt att emulera med tärningar, en barnlek för datorn.
Storskaliga Strider
Man skulle mycket lätt kunna köra strider av en magnitud som man annars undviker i vanligt rollspel. Spelledarpersoner borde man kunna ställa in på "autobattle" eller något så att rollpersonerna skulle kunna slåss tillsammans med en massa spelledarpersoner mot en gemensam fiende och kunna höra vad som händer med deras allierade allteftersom de försökte oskadliggöra sina egna fiender.
Med en dator skulle man kunna få med alla detaljer som man annars undviker i vanligt rollspel. Många tycker att detaljer är dumma, men det beror nog mest på att man vanligtvis ställer in helt fel detaljer. Om man bara såg till att de viktigaste fick vara de mest avgörande, då skulle det nog funka. En annan fördel skulle kunna vara att man med en dator kunde se till att tre stycken +2 modifikationer inte ledde till +6 utan kanske bara +4.5. Det är ju ofta så i verkligheten, att man bara hinner utnyttja ett begränsat antal taktiska övertag åt gången. Man får allt mindre nytta av fördelarna ju fler de är.
Allra mest användbart vore nog en dator vid automateld och sprängämnen, två situationer som brukar vara mycket svåra att emulera trovärdigt med tärningar.
En dator är förresten perfekt lämpad att ta hand om variablar såsom brytvärde, ammunition och blodförlust, samt andra effekter som kan vara svåra att emulera med vanliga regler, såsom exempelvis drogpåverkan och hjärnskaksningar.
Mystique
På ett rollformulär ser alla vad det finns för information, men en datorfil kan innehålla mer än vad den visar, dessutom kan den krypteras. När du hittar ett silversmycke kan du få en estimerad prisuppgift på ditt rollformulär. Kanske "ca: 250 sm (+-100 sm)". När du visar det för din lite smartare kompis hemma i staden så säger han att du har fått det hela om bakfoten, den är nämligen värd hela "ca: 400 sm (+- 80 sm)". Du kan fortsätta gå omkring och fråga och få fler och fler estimeringar som alla samlas på ett och samma ställe. Vad säger du när köpmannen erbjuder dig 300 för det?
Om rollpersonerna är riktigt dumma (såsom troll) så kan de få ännu mer mystifierad info på rollformulären. Troll fattar inte så mycket om olika metaller utan kategoriserar dem bara under "blank metall" (järn, stål, silver, mithril osv) och "gul metall" (guld, mässing, brons, koppar osv) vilket gör dem ganska frustrerande (men roliga!) att spela med. Har du hittat ett värdefullt guldarmband eller billigt mässingskrot? Som troll blir man fett lurad hela tiden. Kanske har de till och med så dålig självkännedom att de inte ens kan värdera hur duktiga de är på saker och ting. Om spelaren ser att han har "Fiska: 7 (+-7)" så kan han inte gestalta sin rollperson särskilt mycket smartare än vad trollet själv skulle kunna göra. Ens om han försökte. Trollet tror att han är ganska bra, men han begriper inte så mycket om fiskar så han vet inte om han bara har tur eller om han egentligen besitter större skicklighet än vad han själv förstår.
Samma sak skulle kunna gälla för magiska vapen & artefakter. En person med dåligt PSY märker aldrig om det han håller i är magiskt eller inte, medan ju mer känslig man är, desto bättre gissningar kan man göra och ju mindre tid måste man ha saken på sig innan man kan börja bekanta sig med den. SL skulle också kunna sätta in hemliga alarm så att han vet att han aldrig glömmer effekten av någon magisk grunka. Typ "Den här förhäxade handsken gör rollpersonen sämre på alla handlingar man utför med händerna under fullmåne, jag sätter in ett alarm så fort rollpersonen utför en armhandling med handsken på sig och låter alarmet lyda "Om det är fullmåne, kom ihåg minus 5-modifikationen -Mwa ha ha!"
Smidigt och hemligt.
---
Och en annan grej; jag gillar egentligen tärningar mer än datorslump, så jag tänkte att man skulle kunna kombinera det bästa av dem båda. Spelaren slår ett slag, och det får utgöra ena halvan av beräkningarna som datorn gör, SL knappar in värdet och får läsa datorns svar på hur färdigheten har gått. (Jag tänkte på automateld. Spelaren slår för hur bra han träffar (eller om han missar helt och hållet) och sedan berättar datorn om hur många kulor som träffat, var de träffat och hur mycket skada de har gjort. Då får man både tärningens dramatik och datorns komplexitet)
/Rising
Alltså, jag pratar inte om en dator som hjälper till med regler som man lika gärna kan använda tärningar till, utan alltså ett rollspel som mer eller mindre skulle vara fullkomligt omöjligt att spela utan dator. Regelmekanismerna är så avancerade som nöden kräver och datorn behöver ju inte någon "Keep It Simple, Stupid" för den är ju så oerhört snabb som den är.
Vad tycker ni i så fall att man skulle kunna införa i reglerna? Vi hjälps åt att klura allihop, om vi inte kommer på tillräckligt många smarta och användbara saker så drar vi slutsatsen att datorer aldrig kommer kunna tillföra något till bordsrollspel överhuvudtaget, men om vi kommer på något så... vore ju det kul. Vi kan väl leka med tanken iaf?
Jag börjar med några egna funderingar:
(Och hörni, kommentera inte bara på mitt klur utan försök hitta på något eget också)
Avancerade Slumpmekanismer
Tänk dig det perfekta satsningssystemet. Om man vill vara trygg så slår datorn 3T6 och lägger till FV, om man vill ta en chansning så slår datorn 1T20 och lägger till FV, men utöver dessa så finns det också ett gäng mellanlägen och några extrema lägen, några av dessa skulle i stort sätt vara omöjliga att emulera med en kombination av tärningar, men för datorn är det en baggis. Kamelpuckelkurvor med varierande dalbredd, kullhöjd, osv. Allt man kan hitta på fungerar ju.
Tänk dig sedan att man kan kombinera färdigheter och ställa in relevans och maxnytta för var och en av dem. "Han skall slå för Historia, men hans kunskaper i Heraldik kan faktiskt också hjälpa honom. Vi väljer det förinställda läget "Bekräftande" som innebär att Heraldiken inte kan säga honom något som han inte lärt sig från Historiakunskaperna, men de kan hjälpa honom minska risken för fummel och förvirrade missförstånd och han kan lättare skilja på information som han vet är sann med säkerhet och det han bara tror stämmer." osv.
Och man skulle kunna modifiera yttre å inre omständigheter för sig. Om du blir full (inre omständighet) så ökar risken för fummel avsevärt och dina medelresultat sjunker något, medan en yttre omständighet (svårigheten på utmaningen) framförallt minskar ditt maxresultat och ser till att du misslyckas väldigt ofta (fast utan att fumla). Svårt att emulera med tärningar, en barnlek för datorn.
Storskaliga Strider
Man skulle mycket lätt kunna köra strider av en magnitud som man annars undviker i vanligt rollspel. Spelledarpersoner borde man kunna ställa in på "autobattle" eller något så att rollpersonerna skulle kunna slåss tillsammans med en massa spelledarpersoner mot en gemensam fiende och kunna höra vad som händer med deras allierade allteftersom de försökte oskadliggöra sina egna fiender.
Med en dator skulle man kunna få med alla detaljer som man annars undviker i vanligt rollspel. Många tycker att detaljer är dumma, men det beror nog mest på att man vanligtvis ställer in helt fel detaljer. Om man bara såg till att de viktigaste fick vara de mest avgörande, då skulle det nog funka. En annan fördel skulle kunna vara att man med en dator kunde se till att tre stycken +2 modifikationer inte ledde till +6 utan kanske bara +4.5. Det är ju ofta så i verkligheten, att man bara hinner utnyttja ett begränsat antal taktiska övertag åt gången. Man får allt mindre nytta av fördelarna ju fler de är.
Allra mest användbart vore nog en dator vid automateld och sprängämnen, två situationer som brukar vara mycket svåra att emulera trovärdigt med tärningar.
En dator är förresten perfekt lämpad att ta hand om variablar såsom brytvärde, ammunition och blodförlust, samt andra effekter som kan vara svåra att emulera med vanliga regler, såsom exempelvis drogpåverkan och hjärnskaksningar.
Mystique
På ett rollformulär ser alla vad det finns för information, men en datorfil kan innehålla mer än vad den visar, dessutom kan den krypteras. När du hittar ett silversmycke kan du få en estimerad prisuppgift på ditt rollformulär. Kanske "ca: 250 sm (+-100 sm)". När du visar det för din lite smartare kompis hemma i staden så säger han att du har fått det hela om bakfoten, den är nämligen värd hela "ca: 400 sm (+- 80 sm)". Du kan fortsätta gå omkring och fråga och få fler och fler estimeringar som alla samlas på ett och samma ställe. Vad säger du när köpmannen erbjuder dig 300 för det?
Om rollpersonerna är riktigt dumma (såsom troll) så kan de få ännu mer mystifierad info på rollformulären. Troll fattar inte så mycket om olika metaller utan kategoriserar dem bara under "blank metall" (järn, stål, silver, mithril osv) och "gul metall" (guld, mässing, brons, koppar osv) vilket gör dem ganska frustrerande (men roliga!) att spela med. Har du hittat ett värdefullt guldarmband eller billigt mässingskrot? Som troll blir man fett lurad hela tiden. Kanske har de till och med så dålig självkännedom att de inte ens kan värdera hur duktiga de är på saker och ting. Om spelaren ser att han har "Fiska: 7 (+-7)" så kan han inte gestalta sin rollperson särskilt mycket smartare än vad trollet själv skulle kunna göra. Ens om han försökte. Trollet tror att han är ganska bra, men han begriper inte så mycket om fiskar så han vet inte om han bara har tur eller om han egentligen besitter större skicklighet än vad han själv förstår.
Samma sak skulle kunna gälla för magiska vapen & artefakter. En person med dåligt PSY märker aldrig om det han håller i är magiskt eller inte, medan ju mer känslig man är, desto bättre gissningar kan man göra och ju mindre tid måste man ha saken på sig innan man kan börja bekanta sig med den. SL skulle också kunna sätta in hemliga alarm så att han vet att han aldrig glömmer effekten av någon magisk grunka. Typ "Den här förhäxade handsken gör rollpersonen sämre på alla handlingar man utför med händerna under fullmåne, jag sätter in ett alarm så fort rollpersonen utför en armhandling med handsken på sig och låter alarmet lyda "Om det är fullmåne, kom ihåg minus 5-modifikationen -Mwa ha ha!"
Smidigt och hemligt.
---
Och en annan grej; jag gillar egentligen tärningar mer än datorslump, så jag tänkte att man skulle kunna kombinera det bästa av dem båda. Spelaren slår ett slag, och det får utgöra ena halvan av beräkningarna som datorn gör, SL knappar in värdet och får läsa datorns svar på hur färdigheten har gått. (Jag tänkte på automateld. Spelaren slår för hur bra han träffar (eller om han missar helt och hållet) och sedan berättar datorn om hur många kulor som träffat, var de träffat och hur mycket skada de har gjort. Då får man både tärningens dramatik och datorns komplexitet)
/Rising