Obs: reglerna tillsammans med PalMers regler för krutvapen finns nu i en flashig pdf!
Krutvapen till Eon
Blev lite sugen på enkla krutvapen i en fantasyvärld och implementerade följande regler i min eon-kampanj. Krutvapnen har haft störst genomslag i Consaber, Asharina, Cirefaliska samväldet och Mûhad. Är reglerna nedan hyfsat balanserade? Projektiler ger stickskada.
Handkanon
Den mest primitiva varianten av handhållna krutvapen är handkanonen eller hakebössan. Detta är ett vapen vilket kräver en del övning för att kunna hantera. Avfyrningen kräver att man sticker kanonstocken under ena armen samt för fram luntan till fänghålet med andra handen. Den korta pipan gör också att vapnet har en kort räckvidd, men vikten på projektilen är mycket högre än de som används av musköter och karbiner. Vapnet kan inte uppgraderas till hjullås.
Musköt
Det vanliga krutvapnet är den renborrade musköten eller långbössan som den kallas i consaber. Vanligtvis avfyras detta tunga krutvapen via luntlås, men lite finare varianter kan ibland vara utrustade med hjullås. Musköten är över en meter lång inklusive stocken och är ofta så tung att en så kallad ”gaffel” måste brukas för att hålla uppe vapnet.
Karbin
Karbinen är muskötens kortare syskon och går även under namnet arquebössa i consaber där denna variant är vanligare än den längre musköten. Karbinen är knappa metern lång och avfyrar en något lättare kula än musköten, den är dock lättare att hantera och saknar så gott som alltid den ”gaffel” som krävs för att vara pricksäker med musköten.
Pistol
Pistoler är ett enhandat officersvapen som blivit vanligare och vanligare, speciellt till havs. Särskilt mycket användning har pistolen fått inom den sabriska och cirefaliska flottan där det lätta vapnet används flitigt under bordningar. Pistolen är alltid utrustad med rundlås och är generellt av högre kvalite än vanliga soldatvapen. Pistolen går utmärkt att använda i närstrid där den då får snabbhetsindex 4/2 för avfyrning. Vänder man på pistolen kan man använda den som klubba, den gör då Ob1T6 i krosskada och har snabbhetsindex 2/2.
Blunterbössa
Denna sabriska variant på karbinen har en vidare mynning och laddas med små kartecher innehållande skrot, småsten eller blyhagel. Blunterbössan avfyrar sin laddning med viss spridning och måltavlan träffas av flertalet små projektiler som tillsammans kan orsaka allvarligare skador. Vapnets spridning gör det även träffsäkrare men att träffa mål på större avstånd är omöjligt i och med de små projektilernas spridning och lilla vikt. Blunterbössan är en nivå lättare att träffa med, men tillfogar inte offret några extraskador endast de men som fås av resultatet (exempelvid öga, öra, brutna ben etc).
Jezzail
Den västerländska motsvarigheten till musköten är aningens längre och är vanligtvis av bättre kvalitet. De använder uteslutande hjullås eller det mûhadinska slaglåset och är uppåt en och en halv meter långa. Den långa pipan ökar räckvidden på vapnet men gör det svårare att ladda om (ytterligare en runda kontra de andra krutvapnen)
Vapen Räckvidd Kort Normalt Långt Mkt långt BR Vikt Pris
Pistol 5-10-15-30 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 Ob3T6 10 2 kg 2000 d
Karbin 5-10-20-40 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 Ob3T6 12 4 kg 1000 d
Musköt 5-10-25-60 Ob6T6 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 12 6 kg 1500 d
Jezzail 5-15-40-100 Ob6T6+2 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6 14 7 kg 5000 d
Handkanon 5-10-20-40 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6 Ob2T6+2 14 7 kg 1000 d
Blunterbössa 2-5-10-15 Ob8T6 Ob6T6 Ob4T6 Ob3T6 12 4 kg 3000 d
Omladdning
Att ladda om ett krutvapen blir lättare ju skickligare man är på att hantera dem. För att ladda om slå ett slag Ob3T6 mot vapenfärdigheten. Perfekt slag = 1 runda, lyckat slag = 2 rundor, misslyckat slag = 3 rundor, fummel = misslyckad omladdning (blindgångare exempelvis). Observera att laddningstid kan minska med hjälp av laddningsbälte.
Luntlås
Den simplaste formen av låsmekanism för krutvapen. Luntlåset består av en pyrande lunta som sänks ner till fyrhålet och därmed antänder fängkrutet. Detta är inte det mest tillförlitliga sättet att avfyra ett krutvapen och det blir ofta fel (en 6 mindre för fummelrisk).
Hjullås
En mekanisk variant av låsmekanism bestående av en fjäder och en form av elddon som sätter fyr på laddningen. Detta elddon måste bytas ut när vapnet avfyrats ett tjugotal gånger vilket kräver att dosan skruvas upp och fjädern avlägsnas.
Slaglås
Den mûhadinska versionen av hjullåset är lite rakare, två stycken metallstycken slås mot varandra och ytbehandlingen på det ena slaget skapar en gnista som tänder fängkrutet. Slaglås är billigare och lättare att tillverka och underhålla än hjullås men har ännu inte börjat sprida sig över de östra delarna av mundana.
Laddningsbälte
Laddningsbältet består av små trädosor fyllda med krut som hänger i en axelrem med små snören. Dessa dosor har precis tillräckligt med krut för en avfyrning av vapnet och minskar laddningstiden med en runda. Vanligftvis rör det sig om ett tiotal dosor upp till ett drygt dussin.
Fummel med krutvapen
Att fummla med krutvapen kan vara dödligt, men chansen är stor att vapnet bara krånglar lite. För att se vad som händer med den fumlade karaktären slå en T10 på denna tabell. Observera att luntlåsvapen har en större risk för fummel genom att en sexa mindre krävs för att det ska röra sig om fummelrisk.
T10 Resultat
1-4 Blindgångare. Vapnet ryker till men ingen effekt fås i övrigt. Det tar Ob1T6 rundor att rensa pipan innan man kan ladda om.
5-6 Fördröjning. Vapnet ryker till och skottet försenas en runda, om rollpersonen fortsätter sikta på målet kan han skjuta som vanligt, om han börjar undersöka vapnet måste han lyckas med ett normalsvårt slag mot Tur eller bli träffad själv för halverad skada.
7 Låsmekanism trasig. Vapnets låsmekanism har gått sönder, en skruv har lossnat, en fjäder fastnat eller något liknande det tar Ob1T6 minuter att reparera skadan, till dess går vapnet inte att avfyra (förutom i fallet luntlås då man kan hålla i luntan själv och föra den till fänghålet, detta gör det en nivå svårare att sikta).
8 Går av för tidigt. Vapnet exploderar i användarens hand och han riskerar att träffa en allierad. Den av de allierade som misslyckas med sitt Tur-slag blir träffad. Om fler en en person misslyckas träffas den med lägst effekt.
9 Skjut dig i foten! Vapnet går av i användarens hand och han lyckas på något märkligt sätt skjuta sig i foten. Vapnet gör normal skada.
10 Vapnet exploderar. Vapnet exploderar i användarens hand som får vapnets lägsta skadevärde i skada i detta träffområde. I övrigt är vapnet trasigt precis som om slaget mot brytvärde misslyckats och måste därmed lagas innan det kan användas igen.
Krutvapen till Eon
Blev lite sugen på enkla krutvapen i en fantasyvärld och implementerade följande regler i min eon-kampanj. Krutvapnen har haft störst genomslag i Consaber, Asharina, Cirefaliska samväldet och Mûhad. Är reglerna nedan hyfsat balanserade? Projektiler ger stickskada.
Handkanon
Den mest primitiva varianten av handhållna krutvapen är handkanonen eller hakebössan. Detta är ett vapen vilket kräver en del övning för att kunna hantera. Avfyrningen kräver att man sticker kanonstocken under ena armen samt för fram luntan till fänghålet med andra handen. Den korta pipan gör också att vapnet har en kort räckvidd, men vikten på projektilen är mycket högre än de som används av musköter och karbiner. Vapnet kan inte uppgraderas till hjullås.
Musköt
Det vanliga krutvapnet är den renborrade musköten eller långbössan som den kallas i consaber. Vanligtvis avfyras detta tunga krutvapen via luntlås, men lite finare varianter kan ibland vara utrustade med hjullås. Musköten är över en meter lång inklusive stocken och är ofta så tung att en så kallad ”gaffel” måste brukas för att hålla uppe vapnet.
Karbin
Karbinen är muskötens kortare syskon och går även under namnet arquebössa i consaber där denna variant är vanligare än den längre musköten. Karbinen är knappa metern lång och avfyrar en något lättare kula än musköten, den är dock lättare att hantera och saknar så gott som alltid den ”gaffel” som krävs för att vara pricksäker med musköten.
Pistol
Pistoler är ett enhandat officersvapen som blivit vanligare och vanligare, speciellt till havs. Särskilt mycket användning har pistolen fått inom den sabriska och cirefaliska flottan där det lätta vapnet används flitigt under bordningar. Pistolen är alltid utrustad med rundlås och är generellt av högre kvalite än vanliga soldatvapen. Pistolen går utmärkt att använda i närstrid där den då får snabbhetsindex 4/2 för avfyrning. Vänder man på pistolen kan man använda den som klubba, den gör då Ob1T6 i krosskada och har snabbhetsindex 2/2.
Blunterbössa
Denna sabriska variant på karbinen har en vidare mynning och laddas med små kartecher innehållande skrot, småsten eller blyhagel. Blunterbössan avfyrar sin laddning med viss spridning och måltavlan träffas av flertalet små projektiler som tillsammans kan orsaka allvarligare skador. Vapnets spridning gör det även träffsäkrare men att träffa mål på större avstånd är omöjligt i och med de små projektilernas spridning och lilla vikt. Blunterbössan är en nivå lättare att träffa med, men tillfogar inte offret några extraskador endast de men som fås av resultatet (exempelvid öga, öra, brutna ben etc).
Jezzail
Den västerländska motsvarigheten till musköten är aningens längre och är vanligtvis av bättre kvalitet. De använder uteslutande hjullås eller det mûhadinska slaglåset och är uppåt en och en halv meter långa. Den långa pipan ökar räckvidden på vapnet men gör det svårare att ladda om (ytterligare en runda kontra de andra krutvapnen)
Vapen Räckvidd Kort Normalt Långt Mkt långt BR Vikt Pris
Pistol 5-10-15-30 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 Ob3T6 10 2 kg 2000 d
Karbin 5-10-20-40 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 Ob3T6 12 4 kg 1000 d
Musköt 5-10-25-60 Ob6T6 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 12 6 kg 1500 d
Jezzail 5-15-40-100 Ob6T6+2 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6 14 7 kg 5000 d
Handkanon 5-10-20-40 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6 Ob2T6+2 14 7 kg 1000 d
Blunterbössa 2-5-10-15 Ob8T6 Ob6T6 Ob4T6 Ob3T6 12 4 kg 3000 d
Omladdning
Att ladda om ett krutvapen blir lättare ju skickligare man är på att hantera dem. För att ladda om slå ett slag Ob3T6 mot vapenfärdigheten. Perfekt slag = 1 runda, lyckat slag = 2 rundor, misslyckat slag = 3 rundor, fummel = misslyckad omladdning (blindgångare exempelvis). Observera att laddningstid kan minska med hjälp av laddningsbälte.
Luntlås
Den simplaste formen av låsmekanism för krutvapen. Luntlåset består av en pyrande lunta som sänks ner till fyrhålet och därmed antänder fängkrutet. Detta är inte det mest tillförlitliga sättet att avfyra ett krutvapen och det blir ofta fel (en 6 mindre för fummelrisk).
Hjullås
En mekanisk variant av låsmekanism bestående av en fjäder och en form av elddon som sätter fyr på laddningen. Detta elddon måste bytas ut när vapnet avfyrats ett tjugotal gånger vilket kräver att dosan skruvas upp och fjädern avlägsnas.
Slaglås
Den mûhadinska versionen av hjullåset är lite rakare, två stycken metallstycken slås mot varandra och ytbehandlingen på det ena slaget skapar en gnista som tänder fängkrutet. Slaglås är billigare och lättare att tillverka och underhålla än hjullås men har ännu inte börjat sprida sig över de östra delarna av mundana.
Laddningsbälte
Laddningsbältet består av små trädosor fyllda med krut som hänger i en axelrem med små snören. Dessa dosor har precis tillräckligt med krut för en avfyrning av vapnet och minskar laddningstiden med en runda. Vanligftvis rör det sig om ett tiotal dosor upp till ett drygt dussin.
Fummel med krutvapen
Att fummla med krutvapen kan vara dödligt, men chansen är stor att vapnet bara krånglar lite. För att se vad som händer med den fumlade karaktären slå en T10 på denna tabell. Observera att luntlåsvapen har en större risk för fummel genom att en sexa mindre krävs för att det ska röra sig om fummelrisk.
T10 Resultat
1-4 Blindgångare. Vapnet ryker till men ingen effekt fås i övrigt. Det tar Ob1T6 rundor att rensa pipan innan man kan ladda om.
5-6 Fördröjning. Vapnet ryker till och skottet försenas en runda, om rollpersonen fortsätter sikta på målet kan han skjuta som vanligt, om han börjar undersöka vapnet måste han lyckas med ett normalsvårt slag mot Tur eller bli träffad själv för halverad skada.
7 Låsmekanism trasig. Vapnets låsmekanism har gått sönder, en skruv har lossnat, en fjäder fastnat eller något liknande det tar Ob1T6 minuter att reparera skadan, till dess går vapnet inte att avfyra (förutom i fallet luntlås då man kan hålla i luntan själv och föra den till fänghålet, detta gör det en nivå svårare att sikta).
8 Går av för tidigt. Vapnet exploderar i användarens hand och han riskerar att träffa en allierad. Den av de allierade som misslyckas med sitt Tur-slag blir träffad. Om fler en en person misslyckas träffas den med lägst effekt.
9 Skjut dig i foten! Vapnet går av i användarens hand och han lyckas på något märkligt sätt skjuta sig i foten. Vapnet gör normal skada.
10 Vapnet exploderar. Vapnet exploderar i användarens hand som får vapnets lägsta skadevärde i skada i detta träffområde. I övrigt är vapnet trasigt precis som om slaget mot brytvärde misslyckats och måste därmed lagas innan det kan användas igen.