Nekromanti Regler för krutvapen i Eon

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Obs: reglerna tillsammans med PalMers regler för krutvapen finns nu i en flashig pdf!

Krutvapen till Eon
Blev lite sugen på enkla krutvapen i en fantasyvärld och implementerade följande regler i min eon-kampanj. Krutvapnen har haft störst genomslag i Consaber, Asharina, Cirefaliska samväldet och Mûhad. Är reglerna nedan hyfsat balanserade? Projektiler ger stickskada.

Handkanon
Den mest primitiva varianten av handhållna krutvapen är handkanonen eller hakebössan. Detta är ett vapen vilket kräver en del övning för att kunna hantera. Avfyrningen kräver att man sticker kanonstocken under ena armen samt för fram luntan till fänghålet med andra handen. Den korta pipan gör också att vapnet har en kort räckvidd, men vikten på projektilen är mycket högre än de som används av musköter och karbiner. Vapnet kan inte uppgraderas till hjullås.

Musköt
Det vanliga krutvapnet är den renborrade musköten eller långbössan som den kallas i consaber. Vanligtvis avfyras detta tunga krutvapen via luntlås, men lite finare varianter kan ibland vara utrustade med hjullås. Musköten är över en meter lång inklusive stocken och är ofta så tung att en så kallad ”gaffel” måste brukas för att hålla uppe vapnet.

Karbin
Karbinen är muskötens kortare syskon och går även under namnet arquebössa i consaber där denna variant är vanligare än den längre musköten. Karbinen är knappa metern lång och avfyrar en något lättare kula än musköten, den är dock lättare att hantera och saknar så gott som alltid den ”gaffel” som krävs för att vara pricksäker med musköten.

Pistol
Pistoler är ett enhandat officersvapen som blivit vanligare och vanligare, speciellt till havs. Särskilt mycket användning har pistolen fått inom den sabriska och cirefaliska flottan där det lätta vapnet används flitigt under bordningar. Pistolen är alltid utrustad med rundlås och är generellt av högre kvalite än vanliga soldatvapen. Pistolen går utmärkt att använda i närstrid där den då får snabbhetsindex 4/2 för avfyrning. Vänder man på pistolen kan man använda den som klubba, den gör då Ob1T6 i krosskada och har snabbhetsindex 2/2.

Blunterbössa
Denna sabriska variant på karbinen har en vidare mynning och laddas med små kartecher innehållande skrot, småsten eller blyhagel. Blunterbössan avfyrar sin laddning med viss spridning och måltavlan träffas av flertalet små projektiler som tillsammans kan orsaka allvarligare skador. Vapnets spridning gör det även träffsäkrare men att träffa mål på större avstånd är omöjligt i och med de små projektilernas spridning och lilla vikt. Blunterbössan är en nivå lättare att träffa med, men tillfogar inte offret några extraskador endast de men som fås av resultatet (exempelvid öga, öra, brutna ben etc).

Jezzail
Den västerländska motsvarigheten till musköten är aningens längre och är vanligtvis av bättre kvalitet. De använder uteslutande hjullås eller det mûhadinska slaglåset och är uppåt en och en halv meter långa. Den långa pipan ökar räckvidden på vapnet men gör det svårare att ladda om (ytterligare en runda kontra de andra krutvapnen)

Vapen Räckvidd Kort Normalt Långt Mkt långt BR Vikt Pris
Pistol 5-10-15-30 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 Ob3T6 10 2 kg 2000 d
Karbin 5-10-20-40 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 Ob3T6 12 4 kg 1000 d
Musköt 5-10-25-60 Ob6T6 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6+2 12 6 kg 1500 d
Jezzail 5-15-40-100 Ob6T6+2 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6 14 7 kg 5000 d
Handkanon 5-10-20-40 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6 Ob2T6+2 14 7 kg 1000 d
Blunterbössa 2-5-10-15 Ob8T6 Ob6T6 Ob4T6 Ob3T6 12 4 kg 3000 d

Omladdning
Att ladda om ett krutvapen blir lättare ju skickligare man är på att hantera dem. För att ladda om slå ett slag Ob3T6 mot vapenfärdigheten. Perfekt slag = 1 runda, lyckat slag = 2 rundor, misslyckat slag = 3 rundor, fummel = misslyckad omladdning (blindgångare exempelvis). Observera att laddningstid kan minska med hjälp av laddningsbälte.

Luntlås
Den simplaste formen av låsmekanism för krutvapen. Luntlåset består av en pyrande lunta som sänks ner till fyrhålet och därmed antänder fängkrutet. Detta är inte det mest tillförlitliga sättet att avfyra ett krutvapen och det blir ofta fel (en 6 mindre för fummelrisk).

Hjullås
En mekanisk variant av låsmekanism bestående av en fjäder och en form av elddon som sätter fyr på laddningen. Detta elddon måste bytas ut när vapnet avfyrats ett tjugotal gånger vilket kräver att dosan skruvas upp och fjädern avlägsnas.

Slaglås
Den mûhadinska versionen av hjullåset är lite rakare, två stycken metallstycken slås mot varandra och ytbehandlingen på det ena slaget skapar en gnista som tänder fängkrutet. Slaglås är billigare och lättare att tillverka och underhålla än hjullås men har ännu inte börjat sprida sig över de östra delarna av mundana.

Laddningsbälte
Laddningsbältet består av små trädosor fyllda med krut som hänger i en axelrem med små snören. Dessa dosor har precis tillräckligt med krut för en avfyrning av vapnet och minskar laddningstiden med en runda. Vanligftvis rör det sig om ett tiotal dosor upp till ett drygt dussin.

Fummel med krutvapen
Att fummla med krutvapen kan vara dödligt, men chansen är stor att vapnet bara krånglar lite. För att se vad som händer med den fumlade karaktären slå en T10 på denna tabell. Observera att luntlåsvapen har en större risk för fummel genom att en sexa mindre krävs för att det ska röra sig om fummelrisk.

T10 Resultat
1-4 Blindgångare. Vapnet ryker till men ingen effekt fås i övrigt. Det tar Ob1T6 rundor att rensa pipan innan man kan ladda om.
5-6 Fördröjning. Vapnet ryker till och skottet försenas en runda, om rollpersonen fortsätter sikta på målet kan han skjuta som vanligt, om han börjar undersöka vapnet måste han lyckas med ett normalsvårt slag mot Tur eller bli träffad själv för halverad skada.
7 Låsmekanism trasig. Vapnets låsmekanism har gått sönder, en skruv har lossnat, en fjäder fastnat eller något liknande det tar Ob1T6 minuter att reparera skadan, till dess går vapnet inte att avfyra (förutom i fallet luntlås då man kan hålla i luntan själv och föra den till fänghålet, detta gör det en nivå svårare att sikta).
8 Går av för tidigt. Vapnet exploderar i användarens hand och han riskerar att träffa en allierad. Den av de allierade som misslyckas med sitt Tur-slag blir träffad. Om fler en en person misslyckas träffas den med lägst effekt.
9 Skjut dig i foten! Vapnet går av i användarens hand och han lyckas på något märkligt sätt skjuta sig i foten. Vapnet gör normal skada.
10 Vapnet exploderar. Vapnet exploderar i användarens hand som får vapnets lägsta skadevärde i skada i detta träffområde. I övrigt är vapnet trasigt precis som om slaget mot brytvärde misslyckats och måste därmed lagas innan det kan användas igen.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Imponerade, har filat på egna krutregler med eonregler eftersom jag velat SL:a i Sverige på 1720-talet (då med flintlås). Var inte helt nöjd med dem, speciellt inte skadeverkan som jag tycker är alldeles på tok för hög och jag tycker personligen att din fummeltabell var bättre. Jag kan bifoga reglerna här ändå bara för att:

Ny färdighet: Krutvapen (0)
Specialiseringar: Gevär, Pistoler, Karbiner, Muskedunder…
Färdigheten omfattar kunskap i användandet samt vårdandet av svartkrutsladdade handeldvapen. På 1700-talet används mestadels flintlås- eller snapplåsvapen, vilka är oräfflade vapen som laddas med rundkulor eller hagel genom mynningen.


Gevär Räckvidd Kort Normalt Långt Mkt långt Längd Vikt
Musköt 15-30-50-100 Ob9T6 Ob8T6 Ob6T6 Ob4T6 150cm 4.4kg
Karbin 10-20-40-80 Ob8T6 Ob7T6 Ob5T6 Ob3T6 120cm 3.9kg
Muskedunder 5-10-20-40 Ob10T6 Ob7T6 Ob4T6 Ob2T6 90cm 3.7kg

Pistolmodell Räckvidd Kort Normalt Långt Mkt långt Längd Vikt
Lätt 5-10-15-25 Ob5T6 Ob4T6 Ob3T6 Ob1T6 20cm 1.0kg
Medel 5-10-15-40 Ob6T6 Ob5T6 Ob4T6 Ob2T6 35cm 1.2kg
Tung 5-10-15-50 Ob8T6 Ob7T6 Ob6T6 Ob3T6 45cm 1.4kg


Specialegenskaper (Krutvapen)
Räfflad pipa: Vapnets pipa är räfflad, vilket gör att kulan roterar på väg mot sitt mål när den avlossats, vilket i sin tur innebär en stabilare bana och ökad precision. Kunskapen om tillverkning av räfflade pipor är känd, men ganska ovanligt eftersom att det är en dyr och krävande tillverkningsprocess.
Räckvidd +5 på alla nivåer; skada +2 på alla Räckvidd; Pris x 3.

Två pipor: Ett extra skott kan avlossas utan att omladdning behöver göras, exempelvis antingen två skott samma runda eller ett skott i rundan efter att det första avlossats (helt upp till användaren).
Vikt x 0,7; Pris x 2.


Fummeltabell: Krutvapen
1-2. Krutet antänds för sent och kulan skjuter iväg upp i luften eller ner i marken utan att träffa någonting.
3. Rekylen är mycket kraftigare än väntat, kulan går alldeles för högt över sitt mål och rollpersonen blir så pass chockad att han blir försvarare i två rundor.
4. Finns det någon annan i skottfältet blir denne träffad istället för det tilltänkta målet. Möjliga offer slår ett normalsvårt slag (Ob3T6) mot Tur för att undvika att bli träffade. Finns flera offer i närheten blir den med sämst effekt träffad av kulan.
5. Rollpersonen bedövas av den oväntat höga knallen från sitt vapen. Rollpersonen är desorienterad av tjutandet i öronen och är automatiskt försvarare i Ob1T6 rundor. Alla slag mot HÖR blir en nivå svårare (+Ob1T6) under Ob1T6-2 dagar.
6-7. Krutet antänds inte och vapnet klickar olycksbådande – kanske är krutet fuktigt eller flintan utsliten. Vapnet är obrukbart fram till dess att rollpersonen lyckas med ett normalsvårt (Ob3T6) slag mot Krutvapen och lyckas åtgärda felet, vilket tar Ob1T6 rundor och max ett försök per runda kan göras. Fumlas slaget avlossas skottet, se 10.
8. Rollpersonen lyckas göra sig själv illa (t.ex. genom att bränna sig själv på krutet eller få gnistor i ansiktet). Rollpersonen får Ob1T6 kryss i Smärta, tappar kontrollen över vapnet, hamnar i obalans och får inget gjort under denna och nästa runda.
9. Rollpersonen skjuter sig själv i foten. Slå ut skada för kort avstånd och applicera på foten. Vilken fot som drabbas bestäms slumpmässigt.
10. Pipsprängning! Slå ut skadeverkan för kort avstånd på rollpersonen och använd tabellen för Hugg- och krossvapen (”Högt”) för att avgöra vilken kroppsdel som drabbas.

Ämnet krutvapen i Eon har dessutom tagits upp flera gånger tidigare och gamla inlägg finns att hitta via sökfunktionen.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
Jag anser definitivt att krutvapen bör ha grundchans RÖR/2, på samma vis som armborst. Det var ju en av deras huvudsakliga fördelar: att ställa upp en armé av soldater med krutvapen krävde mindre träning än en armé med bågskyttar.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
PalMer said:
Hade samma tanke för ett tag sedan då jag skrev detta: eldvapen till eon

/PalMer
Mycket trevlig läsning och fantastiska illustrationer! Jag känner igen vissa av vapnen som de japanska och brittiska luntlåsmusköterna. Är det du som illustrerat?

Svarte faraonen said:
Jag anser definitivt att krutvapen bör ha grundchans RÖR/2, på samma vis som armborst. Det var ju en av deras huvudsakliga fördelar: att ställa upp en armé av soldater med krutvapen krävde mindre träning än en armé med bågskyttar.
Yes. Klart att de måste ha grundchans.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag anser definitivt att krutvapen bör ha grundchans RÖR/2, på samma vis som armborst. Det var ju en av deras huvudsakliga fördelar: att ställa upp en armé av soldater med krutvapen krävde mindre träning än en armé med bågskyttar.
Vem som helst klarar sannolikt av att avfyra ett krutvapen, men jag valde att ta bort grundchansen eftersom att själva laddningsprocessen kan vara komplicerad.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
PalMer said:
Hade samma tanke för ett tag sedan då jag skrev detta: eldvapen till eon
Jesus Christ, hur kunde jag ha missat det där?! Bilder och allt!

Nu finns det officiellt krut i Mitt Mundana.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Nope, inte mina bilder. För att inte ta kred för något jag inte gjort kan jag källhänvisa bilderna till boken "Vapen" utgiven av Diagram Visual Information Ltd, London 1980, i Sverige av FORUM 1986.

Det som skulle behövas till dessa bilder och data är lite trevliga bakgrundhistorier om de olika vapnen, typ som de i Vapenmästaren mfl böcker.

/PalMer
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Krutet i Poseurs Mundana

Nu finns det officiellt krut i Mitt Mundana.
Det är nice det, jag själv får se när det kommer in handvapen i mitt Mundana.
Har nog inge vidare stora planer på detta men Damarien har ganska nyligen börjat använda sig utav kanoner i mitt Mundana(femton år i framtiden) och det har givit dem ett litet övertag gentemot deras fiender, men det lär inte dröja alltför många år innan andra länder börjar kopiera den uppfinningen.

"Primitiva" handgranater med bland annat krutladdningar förekommer i Menon-aun och användes flitigt under invasionen av Mûhad (påbörjades för ca 12år sedan, håller på än) av deras "magiker" så det vore otroligt att detta bruk inte skulle ha spridit sig till Mûhad och förmodligen vidare till många andra länder.
Krutet i sig själv kommer förmodligen från ödle-folket som Menon-aun krigar emot och det har ryktats om tidigare i kampanjen att ödle-folket använde sig utav vapen som sköt eld och blixtar och skar igenom Ciremelos murar som om de vore gjorda av papper, could be gunpowder could be something else.


Så det är nog bara en tidsfråga som sagt innan olika folk börjar experimentera med olika handhållna krutvapen i mitt Mundana.


/Poseur ogillar att krut inte finns i fjantasy.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Krutet i Poseurs Mundana

Några funderingar kring fumel biten.

Att få en blindgångare, tömma pipan och lada om 1t6rd? Jag är mer inne på ett FV slag och 20 rd som grund värde, ju bättre du slår ju snabbare åtgärdar du felet.

Mekaniskt fel kräver ju att man har tillgång till reservdelar och verktyg.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Re: Krutet i Poseurs Mundana

wallahad said:
Några funderingar kring fumel biten.

Att få en blindgångare, tömma pipan och lada om 1t6rd? Jag är mer inne på ett FV slag och 20 rd som grund värde, ju bättre du slår ju snabbare åtgärdar du felet.

Mekaniskt fel kräver ju att man har tillgång till reservdelar och verktyg.
20rd känns aningens overkill när det bara tar 3 rundor att ladda om en tung armborst. Kanske tar 1T6 rundor att rensa pipan? Men att ladda en slätpipig musköt går fort!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Krutet i Poseurs Mundana

Hrimfar said:
Men att ladda en slätpipig musköt går fort!
Ja.
Flintlås förvisso och inte ens ett försök till att sikta. Notera skyttens fummel på det tredje skottet där krutet antänds för sent.

Här är en video med luntlås. Enligt gubben kunde en skicklig musketör skjuta 1-2 skott i minuten.

Annars finns det jättemycket fakta på Armémuseums hemsida, där kan man även kolla upp längd och vikt, här och här t.ex.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Krutet i Poseurs Mundana

Jag gillar din approach att introducera krutet med aunurierna, det kan mycket väl bli så att jag rippar den biten rakt av. Får fila lite mer på det där.

Jag tänker mig överlag att Mitt Mundana ligger på en tidig 1500-talsnivå rent teknologiskt där Consaber har starka drag av Tudorengland och Frankrike medan cirefalierna är mitt inne i något som liknar den italienska renässansen. Hjullås är state of the art och möjligen en dvärgisk uppfinning, även luntlås är ovanligt bland vanligt folk och används nästan endast av speciella chocktrupper bland framförallt sabrierna, thalaskerna, soldierna och cirefalierna.
Kanoner är något vanligare, inte minst till sjöss. Pirater utan kanoner är inga pirater alls.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Regler som pdf

Skrev om lite småsaker i PalMers dokument, samt fixade till layouten aningens och skrev in de reglerna jag kör med.

Säg till om jag ska ta bort den!
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Re: Regler som pdf

Ser bra ut! Det var tanken, att vem som helst kan göra vad de vill med det
Jag hade inte riktigt orken just då att utveckla det mer, så det är bara trevligt när ens "alster" kommer till användning.

MVH
PalMer
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Ny, bättre pdf!

Ser mycket bra ut överlag tycker jag.
Jag gillar att du lagt in granater, men personligen hade jag gjort reglerna annorlunda. För att använda granaten så som den är tänkt att användas färdigheten "Kasta". Lyckas slaget landar granaten precis där man siktat och gör full skada, misslyckas slaget så hamnar granaten motsvarande en meter längre bort för varje negativ siffra i effekt, åt vilket håll avgörs slumpmässigt. Skadan påverkas beroende på avståndet med -Ob1T6 per meter (med det sagt så skulle jag öka granatens skadeverkan till typ Ob7T6), alla inom granatens radie tar skada. Fumlas slaget mot "Kasta" så tappar rollpersonen granaten, är underlaget sten så måste rollpersonen obedembart slå Ob3T6 mot Tur, annars exploderar granaten och RP antecknar full skadeverkan. Lyckas slaget mot Tur eller om underlaget är t.ex. gräs eller sand så exploderar granaten som tur är inte med en gång, men rollpersonen bör avlägsna sig illa kvickt från platsen...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Ny, bättre pdf!

Mycket intressanta tankar och faktiskt riktigt snyggt. Dock som jag skrivit tidigare så har inte riktigt handeldsvapnen kommit in i mitt mundana men det är nog bara en tidsfråga. Dock gillar jag att du förklarat in det i historien ganksa trovärdigt. Du borde om du vill ha det lite mer realistiskt börja förklara hur rustningsindustrin påverkats och lite annat. En kul idé du har är att kanonerna knappt används till skillnad från handeldsvapnen vilket är lite nytt och känns lite fräscht må jag säga.
Överlag snyggt och genomtänkt.
Dock tycker jag personligen det är lite förmycket orgie i olika vapen och det är lite väl historiskt blandat huller om buller för min smak. Sedan ordet patent tycker jag känns väldigt out of place.
och sedan att vissa nationer är såååå mycket bättre än andra. Lite mycket fanboy för min smak också


Men överlag så snyggt och genomtänkt.



/Poseur
 
Top